C crazytok skrev:
Låter ju spännande… hoppade precis på ett ”erbjudande” om 300/300 för 299kr/mån i 24mån som jag ändå tyckte lät bra. 😅 Har idag Telia 250/250 för samma peng men den löper ut i januari så tänkte att det var lika bra att hoppa på detta för samma pengar. Men då byter dom ju omvandlaren ja. Kommer jag vara låst till Tele2 efter 24mån då? Det var inte så jag förstod det på säljaren, men jag kan ju ha misstagit mig! 😬
Man får hoppa fram och tillbaka mellan Bahnhof Villafiber och Tele2. 2 år på varje ställe. Så behöver man inte tillbaka till TÖF.

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Kommer jag vara låst till Tele2 efter 24mån då? Det var inte så jag förstod det på säljaren, men jag kan ju ha misstagit mig! 😬
Det är väl något krångligare rent praktiskt. Flytta fibern.

M Marcus-AA skrev:
Man får hoppa fram och tillbaka mellan Bahnhof Villafiber och Tele2. 2 år på varje ställe. Så behöver man inte tillbaka till TÖF.
TÖF 😀

Syns ens adress som tillgänglig för andra internetoperatörer?
Eller är det just det som är poängen och det Tele2 syftar på?

blackarrow blackarrow skrev:
Det är väl något krångligare rent praktiskt. Flytta fibern.

TÖF 😀

Syns ens adress som tillgänglig för andra internetoperatörer?
Eller är det just det som är poängen och det Tele2 syftar på?
Naturligtvis gör den det, fibern erbjuds av Telia till alla operatörer med utrustning på din station. Går man in och söker på sin adress på Bahnhof tex så får du ett erbjudande att byta till deras villafiber om du idag har TÖF eller T2. De skickar utrustning och vid ett visst datum kopplar Eltel eller Transtema över i stationen... Inget konstigt.

TÖF är ett vedertaget begrepp, inget jag tar åt mig äran för...

/M

H henk2055 skrev:
Hej!

Tele2 knackade idag på dörren för att sälja fiber. Har i dag Telia öppen fiber och dom pratade om att byta ut mediaomvandlaren och vill sedan sälja på mig 1000/1000 för 299 kr/mån. Det låter lite för bra för att vara sant så jag måste bara kolla om det finns några fallgropar med det här. Någon som har hakat på detta?
Fick brev från Tele2 om etbjudande att dra in fiber för 8900kr . Tycker inte att jag får något svar på om grävning från gatan till huset ingår? Idag pratade killen om att det antingen kan vara nergrävd eller luftburen. Någon som vet om det är ett bra erbjudande. Livrädd för att bli lurad.

F frejabus skrev:
Fick brev från Tele2 om etbjudande att dra in fiber för 8900kr . Tycker inte att jag får något svar på om grävning från gatan till huset ingår? Idag pratade killen om att det antingen kan vara nergrävd eller luftburen. Någon som vet om det är ett bra erbjudande. Livrädd för att bli lurad.
Låter som ett bra pris. De flesta har betalat det dubbla.

Du behöver förstås reda ut vad som ingår (tex angående grävningen på din tomt). Du vill också förstå hur länge du är låst till Tele2 och vad deras tjänster kostar under den perioden.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
F frejabus skrev:
Låter billigt.

Men ta reda på allt.

Vad t ex månadskostnad blir, har du rätt att säga upp tjänsten (efter ev bindningstid) utan att nån månadsavgift hänger kvar.

Behöver heller inte vara dåligt att tjänsten är låst till Tele2. Bara det är schyssta avtal och månadspriser. Kan tom vara bättre det är låst så har man mer förhandlingsmakt!

Jag betalade 17k efter rotavdrag för Open Universe som blev IPonly som sen blev Globalconnect. Öppet nät men pest eller kolera då alla leverantörer tar en massa (leverantörerna säger att det är Globalconnect som tar så höga nätavgifter av dem så de kan ej sänka abbonemangsavgift).

Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
F frejabus skrev:
Telia drog in fiber hos oss för 10000kr i anslutningsavgift. Sen 499/mån och låst i 24 månader. Sen kan vi välja vilket operatör vi vill. Beroende på vilka som har fiber ute i din gata (Telia, Tele2, lokala energibolaget mfl) så kör dom ibland kampanjer. Låter som Tele2 har en kampanj alltså.

kisumisu kisumisu skrev:
Låter billigt.

Men ta reda på allt.

Vad t ex månadskostnad blir, har du rätt att säga upp tjänsten (efter ev bindningstid) utan att nån månadsavgift hänger kvar.

Behöver heller inte vara dåligt att tjänsten är låst till Tele2. Bara det är schyssta avtal och månadspriser. Kan tom vara bättre det är låst så har man mer förhandlingsmakt!

Jag betalade 17k efter rotavdrag för Open Universe som blev IPonly som sen blev Globalconnect. Öppet nät men pest eller kolera då alla leverantörer tar en massa (leverantörerna säger att det är Globalconnect som tar så höga nätavgifter av dem så de kan ej sänka abbonemangsavgift).
Problemet är att jag inte förstår mig på all denna tekniska som han rabblar. Det står att jag har möjlighet att teckna bredband plus för 299 kr /månad i 24 månader.

Du ska inte ta emot denna info muntligen, be att få det på papper och dela det här så kan du få det förklarat för dig, det är inte så komplicerat om man är bekant med terminologin.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
F frejabus skrev:
Problemet är att jag inte förstår mig på all denna tekniska som han rabblar. Det står att jag har möjlighet att teckna bredband plus för 299 kr /månad i 24 månader.
Som sagt be det att få på papper.

Vad är det för hastighet för 299kr?
Låter som bra affär då jag betalar över 500kr månad.
Men det kanske är för bra för att vara sant? Därför be om det skriftligt.

kisumisu kisumisu skrev:
Som sagt be det att få på papper.

Vad är det för hastighet för 299kr?
Låter som bra affär då jag betalar över 500kr månad.
Men det kanske är för bra för att vara sant? Därför be om det skriftligt.
Det är just det man är rädd för. Att det är för bra för att vara sant .299 kr gäller i 2 år . Sedan kostar det 550kr

F frejabus skrev:
Det är just det man är rädd för. Att det är för bra för att vara sant .299 kr gäller i 2 år . Sedan kostar det 550kr
Är väl ok förutsättningar.

kisumisu
A AndersS skrev:
Är väl ok förutsättningar.
Det är riktigt bra avtal!

Men se till att få det på papper.
Även se till att läsa det riktigt finstilta, att vad händer efter 24 månader!

Eller menar du att jag har bra avtal som betalar över 500kr månaden för fibern?

kisumisu kisumisu skrev:
Det är riktigt bra avtal!

Men se till att få det på papper.
Även se till att läsa det riktigt finstilta, att vad händer efter 24 månader!

Eller menar du att jag har bra avtal som betalar över 500kr månaden för fibern?
Tja, gällande ditt avtal är det väl beroende av förutsättningarna och vilken kapacitet du har. Har inga problem att betala 500 kr/mån om det är förutsättningarna för fastigheten och t.ex. 250/250 Mbit/s.
Men jag förhandlar alla våra abonnemang vid ett tillfälle oftast varje år och utgår från vår totala månadskostnad för tjänster hos leverantören.

kisumisu
A AndersS skrev:
Tja, gällande ditt avtal är det väl beroende av förutsättningarna och vilken kapacitet du har. Har inga problem att betala 500 kr/mån om det är förutsättningarna för fastigheten och t.ex. 250/250 Mbit/s.
Men jag förhandlar alla våra abonnemang vid ett tillfälle oftast varje år och utgår från vår totala månadskostnad för tjänster hos leverantören.
Jo visst är det ju olika förutsättningar.

Men som jag tidigare sagt funkar inte min fiber så bra heller. Kommer ej ihåg vilken tråd det var.

O javisst olika förutsättningar jag själv bor nära finska gränsen och kan använda mitt finska 4G. Som kostar en bråkdel av vad de svenska obegränsat abbonemangen gör! Om vi nu skall ta upp olika förutsättningar 😎

Tom kontantkorten är billigare!
Laddar jag in ett paket med surf samtal sms för 30€ så har jag FRI surf (princip det i alla fall). Det som är begränsat är Roaming (50Gb på svenska nät, men fortfarande stängs den inte av men begränsas till 0.5Mbit vilket även det räcker bra till WhatsApp, vanligt surf osv). Svenska abben stängs ju av helt om man kommer upp i en viss kvot!
Visserligen har de finska en ironisk kvot när det gäller samtal och sms 😂

Sedan ska jag säga att det här handlar bara om roaming. Finland har jag streamat som en galning utan att hastigheten stryps!

Orkar inte nu kolla men tycker du det här är värt pengarna för 1gbit/1 gbit
Mobil skärmbild som visar internethastighet: nedladdning 506,85 Mbit/s, uppladdning 437,46 Mbit/s, latency 25,24 ms den 13 september 2025.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Visserligen taget med mobilen och wifi.
Men datorn direkt ansluten till medieomvandlaren ger ca samma...aldrig varit uppe i 1gbit. Provat samma dator och nätverkskort hos en kompis i södra Sverige och på hans fiber fick jag ungefär 1000/1000 och pingen var nåt på 5 om jag inte minns nu helt fel (i alla fall under 10 var det).

Men jag går ju bara det här "olika förutsättningar" av operatören också.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.