Byggahus.se

Tele- och antennuttagsfunderingar

1. 6
    Medlem Nivå 7
    Tänkte få lite råd:

Har sedan tidigare ett teleuttag på köksväggen där vi kommer att ha en bardisk (typ frukostbord) när det nya köket snart blir klart.
    Elektrikern kompletterade nu med två dosor alldeles bredvid så att man kan använda en 3-facksram. Där var tänkt att sitta en dimmer för reglering av lampa ovanför bardisken och ett 1-vägs-uttag bredvid det befintliga teleuttaget.
    Teleledningen kommer ner i ett 16mm rör från en kopplingsdosa vid taket i rummet mitt emot (ca 2m). Och genom den dosan passerar även en antennledning.
    Min fundering var om man skulle skippa 230V-uttaget och istället förgrena antennledningen och sätta ett antennuttag bredvid teleuttaget.

-Får isåfall en antennledning (standard) plats tillsammans med en teleledning i ett 16mm rör (dvs går det att dra)?

-Man måste väl ha ett trevägsfilter i kopplingsdosan för att förgrena - skulle man annars kunna dra en tunnare antennledning ner till köksuttaget, utan att det påverkar övriga uttag i huset i bildkvalite´?

-Kan dimmern som sitter i samma ram störa tele/tv-signalerna?

-I stället för ett vanligt teleuttag, ska det väl finnas 6-pol modularuttag? Man jag ser mest 8-pols varianter för nätverk. Brukar man använda även 8-pol för telefon?

Jag tänkte montera Eljo Trend solid prylar.

2. M
    Moderator · Nivå 18
    Är det ett 16 rör och man inte har varit alldelles för våldsam vid bockningen så ska det inte vara några problem med antenn + tele.
    Det går bra att använda 8 poligt för telefon. Själv har jag bara 8 poligt dvs rj45 och datakabel. Att jag sen kopplar telefonerna över dessa kablar är ju en annan sak :)

3. 6
    Medlem Nivå 7
    Hur kopplar man 6pol resp 8pol?
    Finns det någon standard?
    Finns det möjligen färdiga kablage att koppla mellan telefonens 6pol och ett 8pol uttag?

Om jag också skulle vilja ha även en nätverkskabel i 16-röret, då antar jag att jag måste ha en klenare antennkabel.
    Är det OK att kombinera klen och grov i ett 3-vägsfilter?

4. M
    Moderator · Nivå 18
    1. På samma sätt :). Det är de fyra polerna i mitten som gäller oavsett antal poler i kontakten
    2. Ja. Inkommande på de två mittersta polerna och retur på de två utanför
    3. Ja men det behövs inte. 4&6 pol kontakter passar i 8 pol jack direkt.
    4. Skulle tro att du behöver en tunnare kabel då. Två tp kabel plus en tele går ner så en tunn anten borde funka. När det gäller antennanpassningen så passar jag och lämnar till någon som är bättre på det.