5 326 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Tejpa för att kapa innerdörr i nederkant
Renoverare
· Uppsala
· 2 173 inlägg
Hej
Jag har köpt nya innerdörrar i mdf (Bauhaus "Finland"). Ska kapas nedtill 5 mm p.g.a. nytt golv. Köpte en fintandad cirkelsåg som tyvärr inte fungerade (det blev för hög friktion och luktade bränt) så jag fick gå tillbaka till en grövre klinga. Tyvärr gick det då några flisor ut ytan och för att undvika detta på nästa dörr funderar jag på att tejpa.
Hur bör jag tänka rent praktiskt? Tejpa med bred tejp och såga genom tejpen? Vad bör man använda för tejp? Målartejp eller något grövre, med risk för limrester?
Jag har köpt nya innerdörrar i mdf (Bauhaus "Finland"). Ska kapas nedtill 5 mm p.g.a. nytt golv. Köpte en fintandad cirkelsåg som tyvärr inte fungerade (det blev för hög friktion och luktade bränt) så jag fick gå tillbaka till en grövre klinga. Tyvärr gick det då några flisor ut ytan och för att undvika detta på nästa dörr funderar jag på att tejpa.
Hur bör jag tänka rent praktiskt? Tejpa med bred tejp och såga genom tejpen? Vad bör man använda för tejp? Målartejp eller något grövre, med risk för limrester?
Maskeringstejp funkar fint. Några flisor får man hur man än vänder å vrider på det. Fyll dom med färg eller vax.
Produkter som diskuteras: "Maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Du börjar med att ett snitt som endast är några millimeter djupt sedan ett lite djupare snitt brukar bli 3-4 snitt om resultatet ska bli bra med en cirkelsåg.
Du börjar alltså med att göra ett snitt som skär lite djupare än faneren/ytbeläggningen så den inte flisar.
Lägg något som du kan dra cirkelsågen längs med som styrning så alla snitt blir lika.
Du börjar alltså med att göra ett snitt som skär lite djupare än faneren/ytbeläggningen så den inte flisar.
Lägg något som du kan dra cirkelsågen längs med som styrning så alla snitt blir lika.
Renoverare
· Uppsala
· 2 173 inlägg
Tack. Jag spände fast en regel som anhåll. Det fungerade fint och borde motsvara det du skriver. Problemet var dock mest på kortsidorna, men det borde gå att kombinera ditt förslag med att ritsa med mattkniv på kortsidorna.1 123abc skrev:Du börjar med att ett snitt som endast är några millimeter djupt sedan ett lite djupare snitt brukar bli 3-4 snitt om resultatet ska bli bra med en cirkelsåg.
Du börjar alltså med att göra ett snitt som skär lite djupare än faneren/ytbeläggningen så den inte flisar.
Lägg något som du kan dra cirkelsågen längs med som styrning så alla snitt blir lika.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
