Någon som vet den procentuella förlängningen av stålets profil kontra det avverkade materialet? Om man fräser ett spår som är 10 mm djupt så verkar profilens längd vara 11 mm, d.v.s. en förlängning på 10%.
Jag skall skicka digitala filer för en specialprofil och vill vara på den säkra sidan. :rolleyes:

Teknisk ritning, del mått 60 mm och 40 mm, möjligtvis för sammanfogning eller montering, stomme eller stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Bättre att du ritar profilen du vill ha så löser tillverkaren resten.

Träets profil alltså.

Det är redan gjort. Den översta bilden "svampen" är en räckesprofil. Stålexemplen är med 1:1-projicering och följaktligen inte rätt.
Ville bara vet om den utstickande delen på 60 mm-stålet är inom toleransen.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det är redan gjort. Den översta bilden "svampen" är en räckesprofil. Stålexemplen är med 1:1-projicering och följaktligen inte rätt.
Ville bara vet om den utstickande delen på 60 mm-stålet är inom toleransen.
Inte riktigt med på vad du menar. Men är profilen på träet rätt så kommer de att rita ett stå till dig som fungerar.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Det blir två olika stål som används.

Det blir två olika stål som används.
Min poäng var mer att det räcker att du skickar in ritningen på hur du vill att träet ska se ut och vilka kuttrar du har, sen kommer de att fixa stål till dig.

Daniel_N Daniel_N skrev:
Min poäng var mer att det räcker att du skickar in ritningen på hur du vill att träet ska se ut och vilka kuttrar du har, sen kommer de att fixa stål till dig.
Det förstod jag. Allt är redan klart formmässigt.
Hittade nu en tabell med maxlängder och jag har några millimeter tillgodo.

Redigerat:
Blev ju bra. Testbit i gran fräst.

Trästycke med årsringar, förgrund, suddig bakgrund med veranda och hus.
Skapa konto

Träräcke i förgrunden, rött hus, blommor och verktyg i bakgrunden, disigt väder.
Skapa konto

• Gilla
Garderobssnickarn och 1 till
  • Laddar…
Stålen.

Fyra upplagda metallpusselbitar på ett bord. Verktygstema, skarpa kanter, grå, industriell look.
Skapa konto

• Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
Snyggt. Jag fattade verkligen ingenting av grundfrågan, så nu vågar jag nog aldrig beställa egna stål.

Hep Hep skrev:
Snyggt. Jag fattade verkligen ingenting av grundfrågan, så nu vågar jag nog aldrig beställa egna stål.
Bara läs inlägg nr 2 o gör som jag skriver där så kommer det att gå bra:)

• Gilla
Toddbertuzzi och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Nä, jag var orolig i onödan. Kortfattat: profilen är längre (utdragen) på stålet än vad som fräses ut ur arbetsstycket. Det är för att stålet inte skär i rät vinkel, utan lite ”bakåtlutat”. Jag behövde veta hur mycket för att hålla mig inom maximalt utstickande mått. Det var dock inga problem i praktiken.

Toolbox var dock tacksamma för att få den färdiga profilen på arbetstycket i digital form. Det är alltså den översta bilden i inlägg #1

Aha, nu klarnade det. Din text och en tur till garaget för titt på hur stålen sitter i kuttern. Nu har jag lärt mig något nytt i dag också. Tackar.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Men som @Daniel_N skriver behöver du normalt sett inte bry dig om annat än att skicka in en profil på hur det skall se ut i slutändan.

Toolbox var dock tacksamma för att få den färdiga profilen på arbetstycket i digital form.
Hur skulle man annars göra? :thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.