5 470 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Tätskikt och torktid på isolerad betong
Ja, hela golvet ska tätas. Betongen ska brinna minst en månad för krympningens skull, men då ska man använda ett fix som klarar lite mer krympning, klass 3. Normala fix kräver minst tre månader gammal betong.
Dessutom måste betongen ner i max 85% RF. Det är sällan det räcker med en månad för att man ska nå detta, om man inte kör avfuktare eller driver på med värmeslingor.
Dessutom måste betongen ner i max 85% RF. Det är sällan det räcker med en månad för att man ska nå detta, om man inte kör avfuktare eller driver på med värmeslingor.
Kommer du inte gjuta in elvärmen i flytspackel? I så fall ska du absolut inte driva på med den. Det är väldigt hög risk för kantresning eller sprickor i spacklet. Ligger slingorna i betongen tycker jag att du ska ge den ett par veckor innan du smyger på värmen, och sedan låter dem hålla plattan på 25-28 grader. Se till att det är god ventilation.
Det är svårt att svara på, det är lite av en bedömningsfråga. Generellt ska hela rummet tätas, men ibland kan man nöja sig med att täta duschhörnan om man befarar fuktvandring utifrån och in. Är det inga särskilda omständigheter i ditt fall så skulle jag täta hela rummet, som vanligt.
Det är svårt att svara på, det är lite av en bedömningsfråga. Generellt ska hela rummet tätas, men ibland kan man nöja sig med att täta duschhörnan om man befarar fuktvandring utifrån och in. Är det inga särskilda omständigheter i ditt fall så skulle jag täta hela rummet, som vanligt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilket tätskikt till oisolerade lättbetongväggar?
Badrum -
Torktid 35 mm betongkaka innan tätskikt?
Byggmaterial & Byggteknik -
Tätskikt tvättstuga, oisolerad platta på mark
Tvättstuga -
Tätskikt i golv-/väggvinkel vid oisolerad platta
Tvättstuga -
Tätskikt lokalt runt brunn/montering tvättstuga oisolerad platta på mark
Vatten & Avlopp