Hej!

På ett besiktningsprotokoll utförd av en av de större aktörerna står det att tätskiktet hamnat ovanför golvhöjd och det finns risk för osynligt läckage och det kan leda till mögel.

Nu vet jag inte exakt hur mycket höjdskillnaden är, men hur skulle ni tolka detta. Är detta ett väldigt grovt fel (+100 000 kr), eller är det inte så farligt som det låter...

Min egen åsikt är att det är väldigt illa. De som gjort badrummet har troligen varit snåla eller lata på flytspackel för att få rätt nivå.´

Vissa besiktningsmän har ju som det uppenbarats tränats på att få allvarliga fel att låta som "små brister"

jag förstår överhuvudtaget inte vad de menar med att tätskiktet hamnat ovanför golvhöjd. Det bör du få förtydligat. Det låter ju som det svävar fritt i rummet.

Men om vi antar att det betyder att tätskiktet måste göras om. Då är det ett dyrt fel, kan blir mer än 100 000 beroende på hur stort badrummet är.

Väntar på att de ska ringa upp...

Jag har som sagt inte sett hur det ser ut egentligen, men jag antar att golvbrunnen är lite för hög jämfört med golvet. Det ska bli intressant att få detta förtydligat.

Ja det skulle kunna vara det som avses, men det är i så fall väldigt märkligt uttryckt. För tätskiktet är normalt en folie som är limmad över hela golvet, eller till för något år sedan en gummiartad massa som rollades ut över hela golvet. Och så sätter man klinkers på detta. Då faller det på sin orimlighet att tätskiktet skulle ligga ovanför golvnivån. Men om någon får för sig att kalla just tätskiktet run brunnen för "tätskiktet" OK då kan formuleringen ge en mening.

Om vi antar att det är bakfall som menas, då beror det ju lite på dels hur långt från våtzonen ev. pölar bildas, dels hur mycket pöl det blir.

Oavsett vilket så är dte fel. Men ett bakfall som gör att det bildas en pöl 2m från duschen om man råkar spola vatten där, är ju inte lika illa som en pöl som alltid bildas under handfatet varje gång man duschar. Både som faktisk risk för läcka och som irritationsmoment. Pölen som bildas 2m från duschen en gång vartannat år (när man missat att rensa bort hår från golvbrunnen) den är i praktiken ingen större risk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.