Hej, läste någonstans att det fanns en tätningsmassa som var färgad (inte i bara vitt/svart/brunt) utan fanns för lite olika typer av träslag, som passar att täta de springor som kan bli när man lägger trägolv i anslutning till trösklar etc. Någon som känner till om detta har kommit ut och vilken tillverkare det var

En fråga till...
Har sett att man kan fräsa ut spår i sitt spontade trägolv och fylla med fogmassa (en speciellt typ). för att skapa ett skeppsgolv. Därefter (efter härdning) ska man kunna slipa golvet och olja kanske lacka? Finns det inte risk att fogmassan smetas ut över golvet vid slipningen?

Kiilto har en hel massa färger på sina fogmassor.

Vid notning av trägolv används en speciell notmassa som blir rätt så hård efter härdning. Tror inte att det är någon risk att slipa eller lacka den - den är ju trots allt framtagen för ändamålet.
Viktigt är väl att ta rätt massa bara :)

I min sekelskifteslägenhet fick jag otroligt stora springor när jag tog fram furugolvet. Då använde jag slipdammet blandat med lack och härdare och fyllde springorna. (hehe, men första varvet glömde jag härdare... tog väl 5 timmar att pilla ur allt med en skruvmejsel... Och sen börja om)

Men det gäller ju lackat golv... Lack är inte särskilt bra för mjuka träslag som furu, eftersom det krackelerar. Olja ÄR bättre!

Man lär av sina misstag...

Ett annat tips är att spackla INNAN du slipar golven som helhet. Det är inte roligt att slipa massan för hand, speciellt inte om man råkat ha på för mycket massa.

Apropå att lära sig av misstagen...

mvh
David

Bostik har ochså en akrylfog som är furufärgad. Sedan finns Plastic Padding kemiskt trä, blir hårdare än fogen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.