1 934 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Tätning runt karm
Hej! Har runt vissa fönster ”drevmån” på 30mm längs sidorna då gamla fönsterhålen tydligen var större än dagens modulmått. Hur lufttätar jag detta lättast? En 30mm bottningslist+ fog känns ju som att det är i bredaste laget.
Finns det några andra alternativ eller är det bara att slabba på någon typ av fog?
Finns det några andra alternativ eller är det bara att slabba på någon typ av fog?
Man drevar normalt mellan karm och båge. Sedan får du göra en salning/ fönstersmyg på ut och insidan innanför fodret. Den sätter du så att den går ut på fönsterbågen. Sedan täcks glipan av fodretP Pelle Svanslös1 skrev:Hej! Har runt vissa fönster ”drevmån” på 30mm längs sidorna då gamla fönsterhålen tydligen var större än dagens modulmått. Hur lufttätar jag detta lättast? En 30mm bottningslist+ fog känns ju som att det är i bredaste laget.
Funderat på detta, men fäster det vettigt mot träreglarna? Tejpar man ut 1-2cm på karmen och täcker det med smygen sedan, eller försöker man lirka så att man fäster den på utsida karm?T tergo skrev:
Tanken har slagit mig, dock läser man ju att man kan spräcka glasen etc. Efterjustering är jag inte så orolig över, det är ffa fasta fönster, vilka står raka, och huset har nog rört sig färdigt.F fribygg skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fråga om fogning RUNT FÖNSTERKARM UTE: Vid fönsterrenovering en av hus
Fasad -
Nymonterade fönster, läcker de värme runt blad/karmar?
Fönster & Dörrar -
Justera ny dörr/karm med tätningslist
Fönster & Dörrar -
behövs fog runt inre fönsterkarm?
Fönster & Dörrar -
Tätning runt karm (innerdörr)?
Byggmaterial & Byggteknik