IMG_0172.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klurar hur man tätar trästolpen till uterummet mot en "knöglig" mexitegelfasad. Stolpen har dim 55x115 och spalten mellan den och tegel/fogbotten är 0-20mm, vanligtvis 5-10mm. Fogen kommer utsättas för regn.

Alt 1.
Tex Tremco expanderbart fogband impregnerat, 10-20mm. Undrar dock om detta tätar tillräckligt bra där tegelfasaden snabbt ändrar form. Komplettera med någon bygg-mjukfog där det inte är tätt?

Alt 2.
Bottningslist (rund skumplast) med en lämplig mjukfog utanför. Även tacksam för tips på lämplig mjukfog.

Andra förslag?

Byggmax har denna variant:
https://www.byggmax.se/fonster/montering-och-tillbehor-fonster/fonsterdrev-p129130
men det är oklart om den tål vatten. Annars 1/4 i pris mot Tremco.

mjukfoga och plåtbeslag så man slipper att se mjukfogen

Tack, för snabbt svar. Plåtbeslag..., hur tänker du då? Måste ju vara bra svårt att täcka för fogen, eller skall plåten gå ut och ligga längs husväggen en bit? Hur som så tror jag inte det estetiska spelar jätteroll. Sitter ett stuprör i vägen och skymmer en del (svarta på bilden till vänster).

Angående mjukfog googlade jag fram Tec7, skulle kunna vara något? Går även att måla över...

Diamantskiva och ett spår i stenen och sedan en rak plåt är också ett alternativ..

• Gilla
Joachim Johansson
  • Laddar…
Jag hade använt fogskum, och skummat försiktigt och när det torkat skrapat ur och fixat till en fin botten för mjukfogen.
Sedan hade jag mjukfogat med min favoritfog Sikaflex 291i som som är övermålningsbar och går att hantera med spackelspade också.
Det hade blivit fint!

• Gilla
Fiddelien
  • Laddar…
Hej, har samma funderingsbanor då vi köpte hus i höstas med ett befintligt uterum med dessa luftrum... hur löstes detta? Finns det bild?

Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag hade använt fogskum, och skummat försiktigt och när det torkat skrapat ur och fixat till en fin botten för mjukfogen.
Sedan hade jag mjukfogat med min favoritfog Sikaflex 291i som som är övermålningsbar och går att hantera med spackelspade också.
Det hade blivit fint!
Har du någon bild på något sådan arbete?

D DiddeW skrev:
Tack, för snabbt svar. Plåtbeslag..., hur tänker du då? Måste ju vara bra svårt att täcka för fogen, eller skall plåten gå ut och ligga längs husväggen en bit? Hur som så tror jag inte det estetiska spelar jätteroll. Sitter ett stuprör i vägen och skymmer en del (svarta på bilden till vänster).

Angående mjukfog googlade jag fram Tec7, skulle kunna vara något? Går även att måla över...
Hur blev det? Nyfiken!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.