7 939 läst ·
7 svar
8k läst
7 svar
Täta vindslucka
Hej,
Öppnat upp en lucka i huset för att kunna inspektera vinden.
Ovanpå innertaket låg en papp och ovanpå den isolering (30 cm).
Luckan består av själva innertaket med gångjärn på.
Tänkte att jag skulle täta luckan, men hur? Räcker det att täta runt öppningen och luckan eller går det att få till någon smart lösning som tätar hela öppningen så att säga..?
Tack
Öppnat upp en lucka i huset för att kunna inspektera vinden.
Ovanpå innertaket låg en papp och ovanpå den isolering (30 cm).
Luckan består av själva innertaket med gångjärn på.
Tänkte att jag skulle täta luckan, men hur? Räcker det att täta runt öppningen och luckan eller går det att få till någon smart lösning som tätar hela öppningen så att säga..?
Tack
...och vad är det för vind, hur är det byggt osv?
Denna del av huset är från 1971, ingen plast eller så, bara någon mystisk papp (ångbroms?). Men den rök ju där luckan sitter..
Delen från 1979 har plast ovanför innertaket.
Inga problem med vinden annars. Det är plåt från 70-talet med oljehärdad masonit, väldigt låg vind med isolering nästan upp till nock, 30 cm gullfiber (tror jag det är).
Delen från 1979 har plast ovanför innertaket.
Inga problem med vinden annars. Det är plåt från 70-talet med oljehärdad masonit, väldigt låg vind med isolering nästan upp till nock, 30 cm gullfiber (tror jag det är).
Ok, då antar jag att listen ska pressa emot luckan när den är stängd. Lite svårt att få till exakt mått kanske, jag har ingen möjlighet att vara uppe på vinden.
Har du förslag på nån specifik list jag bör köpa? Har endast tillgång till Rusta, Biltema, Jula, Claes, Kjell här ..
Har du förslag på nån specifik list jag bör köpa? Har endast tillgång till Rusta, Biltema, Jula, Claes, Kjell här ..
Klicka här för att svara