Hej!
Mina svärföräldrar har en gammal vattenutkastare som de av nostalgiska skäl väldigt gärna vill behålla. Problemet är att den läcker och jag kan för mitt liv inte förstå om det går att montera isär just läckstället. Kranen har jag bytt och fått tätt på, men det är precis infästningen där armen går in som jag inte kommer åt.
Jag har markerat stället med röd pil - är det någon som vet om det överhuvudtaget går att göra något åt?

Mina svärföräldrar har en gammal vattenutkastare som de av nostalgiska skäl väldigt gärna vill behålla. Problemet är att den läcker och jag kan för mitt liv inte förstå om det går att montera isär just läckstället. Kranen har jag bytt och fått tätt på, men det är precis infästningen där armen går in som jag inte kommer åt.
Jag har markerat stället med röd pil - är det någon som vet om det överhuvudtaget går att göra något åt?
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Visste inte ens att det fanns dylika kranar med pip sådär men jag antar att det är en rund mutter som kan vara lite besvärlig att få loss om den ärgat fast.
Grejen är att jag inte hittar någon mutter alls. Jag ser ju att svängarmen sitter där den sitter och att den måste ha monterats på något sätt - men jag kan inte begripa hur. Såvitt jag kan bedöma är alltså själva ventilen i ett stycke.Funderar på om den är eftersvetsad, eller om jag bara är lite småkorkad.S Stefan1972 skrev:
Eller om själva armen är roterad på plats. Dvs gängad i botten. Men att snurra på armen verkar inte ge någon effekt.ChristianGi skrev:
Grejen är att jag inte hittar någon mutter alls. Jag ser ju att svängarmen sitter där den sitter och att den måste ha monterats på något sätt - men jag kan inte begripa hur. Såvitt jag kan bedöma är alltså själva ventilen i ett stycke.Funderar på om den är eftersvetsad, eller om jag bara är lite småkorkad.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Vad är det mellan pip och kranhus då? Nåt är det ju där..........
Klicka här för att svara