5 377 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Täta stålrörskoppling/reparationskoppling mot äldre järnrör.
Sida 1 av 2
Hejsan!
Jag har en situation där jag försökt koppla ihop ett äldre järnrör med ny PEM-slang. Till detta använde jag en stålrörskoppling/reparationskoppling av följande slag: http://www.mma.se/produkter/stalrorskopplingarreparationskopplingar/
Dessa kopplingar fungerar ungefär som en vanlig klämringskoppling för kopparrör, men med skillnaden att de har en o-ring som ska täta mellan röret och kopplingen.
Kopplingen sitter på sträckan mellan hydrofor och den egen brunnen för dricksvatten, så det råder sugande undertryck i röret.
Jag har dock problem att få kopplingen helt tät. Symptomen är att kranarna hostar lite luft. Jag tror detta beror på att järnröret vid kopplingen tidigare varit angripet av yttre rost, vilket skapat små gropar på utsidan av röret i trakten där kopplingen ska klämma åt. Jag har försökt slipa röret med sandpapper utvändigt för att få så slät yta som möjligt, men ett par gropar kvarstår tyvärr.
Så min fråga är om det finns något man kan fylla igen dessa små gropar/ojämnheter med? Har tittat på Plastic Padding's produkter Kemiska Metall och Läck-Tätare, men har inte lyckats förstå om dessa är giftiga eller kan tillämpas vid dricksvatteninstallationer.
Alla tips mottages.
ps. Jag kan inte svetsa.
Jag har en situation där jag försökt koppla ihop ett äldre järnrör med ny PEM-slang. Till detta använde jag en stålrörskoppling/reparationskoppling av följande slag: http://www.mma.se/produkter/stalrorskopplingarreparationskopplingar/
Dessa kopplingar fungerar ungefär som en vanlig klämringskoppling för kopparrör, men med skillnaden att de har en o-ring som ska täta mellan röret och kopplingen.
Kopplingen sitter på sträckan mellan hydrofor och den egen brunnen för dricksvatten, så det råder sugande undertryck i röret.
Jag har dock problem att få kopplingen helt tät. Symptomen är att kranarna hostar lite luft. Jag tror detta beror på att järnröret vid kopplingen tidigare varit angripet av yttre rost, vilket skapat små gropar på utsidan av röret i trakten där kopplingen ska klämma åt. Jag har försökt slipa röret med sandpapper utvändigt för att få så slät yta som möjligt, men ett par gropar kvarstår tyvärr.
Så min fråga är om det finns något man kan fylla igen dessa små gropar/ojämnheter med? Har tittat på Plastic Padding's produkter Kemiska Metall och Läck-Tätare, men har inte lyckats förstå om dessa är giftiga eller kan tillämpas vid dricksvatteninstallationer.
Alla tips mottages.
ps. Jag kan inte svetsa.
Det är inte ovanligt med de problemen , dom jag sett har grejat sig med en skvätt med Locktait
för rör , det ska vara så mycket att det kläms ut när man drar muttern
Men du måste putsa av röret ordentligt från rost , även i groparna
för rör , det ska vara så mycket att det kläms ut när man drar muttern
Men du måste putsa av röret ordentligt från rost , även i groparna
Tack för svar! Har nu kollat in Loctite's hemsida och konstaterar att de har mängder med produkter för tätning av rör, minns du mer vilken specifik produkt som kan ha lämpat sig för detta?
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Nu skall jag börja med att påpeka att jag bara är glad amatör vad gäller VVS.
Det finns ju klämringskopplingar för stålrör med en plastring som kona. Det är väl egentligen en vanlig klämringskoppling där man byter ut mässingsklämringen mot en plastring.
Plastringen pressas ihop av konorna. Det innebär att den borde pressas in i ev. fördjupningar som finns på röret. En o-ring kan ju bara täta mot en rätt perfekt slät yta.
Det finns ju klämringskopplingar för stålrör med en plastring som kona. Det är väl egentligen en vanlig klämringskoppling där man byter ut mässingsklämringen mot en plastring.
Plastringen pressas ihop av konorna. Det innebär att den borde pressas in i ev. fördjupningar som finns på röret. En o-ring kan ju bara täta mot en rätt perfekt slät yta.
Det med plastringen har kommit på senare tid , hur den biter omkring röret är ja lyckligt ovetande om , de enda jag sett och använt , är den andra typen som har tandad stålring som som ska gripa tag i röret , inget är fel bara det fungerar och blir tätt
Tänk även på att när du slipar bort rosten på röret att du slipar runt på röret och inte längs med så ev repor inte kan leda vatten längs med röret.
Tack för tipset, läste detta i någon annan tråd också, så jag har faktiskt redan experimenterat med att placera kopplingen olika långt in på röret, men utan framgång tyvärr. Provade också detta för att jag tänkte att jag kanske kunde ha "tur" att få o-ringen på ett ställe som var mer plant.L lordi skrev:
Intressant, har du någon länk eller vet du vad dessa kopplingar heter?H hempularen skrev:Nu skall jag börja med att påpeka att jag bara är glad amatör vad gäller VVS.
Det finns ju klämringskopplingar för stålrör med en plastring som kona. Det är väl egentligen en vanlig klämringskoppling där man byter ut mässingsklämringen mot en plastring.
Plastringen pressas ihop av konorna. Det innebär att den borde pressas in i ev. fördjupningar som finns på röret. En o-ring kan ju bara täta mot en rätt perfekt slät yta.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Ett exempel.
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-stalhylsa-3-8-/
Den ersätter alltså mässingsringen i en vanlig Vattette koppling. Observera att du bör kolla detaljerad produktinformation från tillverkaren. Det finns många varianter, vissa är inte godkända för tappvattentryck, men går bra i värmesystem.
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-stalhylsa-3-8-/
Den ersätter alltså mässingsringen i en vanlig Vattette koppling. Observera att du bör kolla detaljerad produktinformation från tillverkaren. Det finns många varianter, vissa är inte godkända för tappvattentryck, men går bra i värmesystem.
Då jag har haft ett sådant problem med ytterst lite läckage har jag demonterar allt lagt ett tunt lager av silikonpackning på alla ytor (den man använder till bilars växellådor och ventilkåpa) sedan monterat allt låt det härda över natten och sedan har det aldrig läckt mer.
Det är ofta en liten repa på röret som orsakar läckaget.
Det är ofta en liten repa på röret som orsakar läckaget.
Ok. Anledningen till att man inte ska ha röret i botten är att klämringen då kan nypa innan o-ringen hinner att täta. Och det hjälper då inte att spänna hårdare.K Knastrumpeten skrev:
