Hej,
Jag har en krypgrund som står ovanpå en berghäll. I hällen finns en spricka där det kommer ut fukt. Vill ju gärna ha så torrt som möjligt där nere. Finns det något sätt att stoppa detta? Är det en bra idé att försöka med ex cement? Kommer det hålla och bli tätt? Någon som har erfarenhet? Tack! Mvh Fredrik
Jag har en krypgrund som står ovanpå en berghäll. I hällen finns en spricka där det kommer ut fukt. Vill ju gärna ha så torrt som möjligt där nere. Finns det något sätt att stoppa detta? Är det en bra idé att försöka med ex cement? Kommer det hålla och bli tätt? Någon som har erfarenhet? Tack! Mvh Fredrik
Det är generellt svårt att täta sprickor i berg. Betong är så poröst att det kapillärsuger vatten så pågjuten betong tenderar att vara konstant fuktig. Om det rinner vatten vissa tider på året kan dock en betongpågjutning stoppa det öppna flödet.
Men du kan ju testa produkter som är designade för att täta med. Exempel:
https://www.bauhaus.se/lagningsbruk...ccrNQS4ZH6tFozYxoC-6kQAvD_BwE#yotpo-recension
https://www.bauhaus.se/lagningsbruk...ccrNQS4ZH6tFozYxoC-6kQAvD_BwE#yotpo-recension
Hej, Tack för tips! Kanske värt att prova. Men antar man behöver typ dammsuga underlaget för att få det att fästa och bli tätt.Claes Sörmland skrev:
Det är generellt svårt att täta sprickor i berg. Betong är så poröst att det kapillärsuger vatten så pågjuten betong tenderar att vara konstant fuktig. Om det rinner vatten vissa tider på året kan dock en betongpågjutning stoppa det öppna flödet.
[länk]
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 885 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 885 inlägg
Enkomponents polyuretan (fogskum) är förmodligen vad en injekteringsfirma skulle använda. Den härdar med fukt, så borra rader med små hål i betongen ned till den våta bergkontakten, tjoffa ned snabeln på fogskumsflaskan och försök få ned lite att expandera där.
Medel till låga chanser att lyckas, men med en hundring i insats kan det vara värt att prova. En firma har inga garantier heller.
Medel till låga chanser att lyckas, men med en hundring i insats kan det vara värt att prova. En firma har inga garantier heller.
Hej,
Tack! I detta fall är det ingen betong utan endast berg. Men antar att samma teknik går att använda.
Antagligen är berghällen sprucken så det ligger som ett mer eller mindre löst flak. Kanske med bara någon mm emellan. Undrar om fogskum kommer kunna leta sig in om det endast rör sig om mm? Behöver man borra hål med endast några cm mellanrum tro?
Tack! I detta fall är det ingen betong utan endast berg. Men antar att samma teknik går att använda.
Antagligen är berghällen sprucken så det ligger som ett mer eller mindre löst flak. Kanske med bara någon mm emellan. Undrar om fogskum kommer kunna leta sig in om det endast rör sig om mm? Behöver man borra hål med endast några cm mellanrum tro?
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 885 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 885 inlägg
Ok. Det blir ingen större skillnad, mer än att det tar längre tid att borra.
I tunneltätning jagar man ofta sprickor med medelvidd 0,05-0,2mm. Handlar om vilket tryck man lyckas bygga. Ned med slangen, håll emot, och kanske banka i en träplugg som kan hålla emot svälltrycket. Men som sagt. Chanserna är sådär.
Börja borra med kanske 20cm mellanrum
I tunneltätning jagar man ofta sprickor med medelvidd 0,05-0,2mm. Handlar om vilket tryck man lyckas bygga. Ned med slangen, håll emot, och kanske banka i en träplugg som kan hålla emot svälltrycket. Men som sagt. Chanserna är sådär.
Börja borra med kanske 20cm mellanrum
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Besserwisser
· Helsingborg
· 32 inlägg
Med yrkeserfarenhet av bergsinjektering, och reservation för att det finns de som kan mycket mer om det än jag, skulle jag säga att det där är ett ormbo av nya bekymmer att försöka åtgärda med enkla medel.F FStrandberg skrev:Hej,
Vattnet kommer hitta nya vägar. Sprickor i berg, beroende på bergsart och placering, är generellt svåra att åtgärda. Här är det ju inte ett dugg säkert att sprickan är i närheten.
Vore det min grund hade jag satsat på ventilation istället. Nu vet du ju iallafall vart det är som värst!
Men med lite tur kan jag väl i allafall omdirigera vattnet så det kanske kommer ut utanför grunden? Eller kan ett försök att stoppa utflödet just här, förvärra situationen?betongponta skrev:
Med yrkeserfarenhet av bergsinjektering, och reservation för att det finns de som kan mycket mer om det än jag, skulle jag säga att det där är ett ormbo av nya bekymmer att försöka åtgärda med enkla medel.
Vattnet kommer hitta nya vägar. Sprickor i berg, beroende på bergsart och placering, är generellt svåra att åtgärda. Här är det ju inte ett dugg säkert att sprickan är i närheten.
Vore det min grund hade jag satsat på ventilation istället. Nu vet du ju iallafall vart det är som värst!
Det finns ventilationshål på flera ställen i grunden Men när det är så här uppenbart fuktigt där det kommer ut ur berget vill jag försöka åtgärda.
Besserwisser
· Helsingborg
· 32 inlägg
För att du som amatör ska lyckas med det krävs en andel tur som du gör bättre i att lägga på en trisslott, och det finns tyvärr precis som du säger en risk att förvärra situationen. Inte avsevärt, men ändå. Jag vet ju inte hur det faktiskt är på plats, omöjligt att döma av en bild och lite text, så det kanske är supersimpelt och blir jättebra direkt. Men if it ain’t broke, don’t fix it, och det har väl inte uppstått några faktiska problem ännu?F FStrandberg skrev:Men med lite tur kan jag väl i allafall omdirigera vattnet så det kanske kommer ut utanför grunden? Eller kan ett försök att stoppa utflödet just här, förvärra situationen?
Det finns ventilationshål på flera ställen i grunden Men när det är så här uppenbart fuktigt där det kommer ut ur berget vill jag försöka åtgärda.
Se det som att bättre ventilation är ett sätt att åtgärda risken, för det är det. Billigare, högre chans att lyckas, och skadar inte oavsett.
Vill du verkligen åtgärda det så ring en riktig injekteringsfirma, t.ex. BESAB, och be om en koll. Det kostar pengar och det ska det göra, men allt annat är bara ren chansning.
Hur ser det ut på utsidan, har ni dränerat eller har koll på hur det ser ut där?
Utan att veta förutsättningarna så skulle jag börja fundera på om sprickan går dit och det där står vatten som trycker in.
Om så är fallet skulle jag försöka täta från det hållet och leda bort vattnet.
Utan att veta förutsättningarna så skulle jag börja fundera på om sprickan går dit och det där står vatten som trycker in.
Om så är fallet skulle jag försöka täta från det hållet och leda bort vattnet.
På utsidan av huset ligger berghällen under gräsmatta/jord. Dränering är det nog sisådär med runt krypgrunden. Så säkerligen finns vatten fukt där.P-plats skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden