I ett källarutrymme med gipsplattor i taket har husmössen gnagt upp och utvidgat ett par rörgenomföringar för entums värmeledningsrör, så att isoleringen - mineralull och sågspån - ramlar ner i stora, hemska högar. Jag behöver en enkel och någorlunda mussäker metod att täta dessa gamla rörgenomgångar. Värmesystemet är i bruk, varför jag inte kan kapa bort rören med vinkelslipen. Finns några tätningar att köpa? Kan man göra stora brickor med entumshål av galvad plåt och klippa ett snitt i brickan så att den kan sättas runt rören och skruvas fast? Finns visst enkla manicker, som används för att pressa större hål för kranar i diskbänkar. Hur gör proffsen, när de stöter på uppgnagda rörgenomföringar.:thinking:
 
H Hans Åke Lindquist skrev:
I ett källarutrymme med gipsplattor i taket har husmössen gnagt upp och utvidgat ett par rörgenomföringar för entums värmeledningsrör, så att isoleringen - mineralull och sågspån - ramlar ner i stora, hemska högar. Jag behöver en enkel och någorlunda mussäker metod att täta dessa gamla rörgenomgångar. Värmesystemet är i bruk, varför jag inte kan kapa bort rören med vinkelslipen. Finns några tätningar att köpa? Kan man göra stora brickor med entumshål av galvad plåt och klippa ett snitt i brickan så att den kan sättas runt rören och skruvas fast? Finns visst enkla manicker, som används för att pressa större hål för kranar i diskbänkar. Hur gör proffsen, när de stöter på uppgnagda rörgenomföringar.:thinking:
Hur proffsen gör vet jag inte men jag hade provat med stålull och fogskum.
Innan jag stoppade såna här
https://www.kontorsgiganten.se/st-lboll-60gr-rostfri-p-25
i insugsröret på bilen hade jag musbo i luftrenarburken varje höst.

/Höghus
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.