Hej!
Planerar att inreda källare. Innan fläktradiatorer etc installeras inser jag att källardörren (dubbeldörr) behöver tätas och isoleras. Det blåser igenom glipor och dörren i sig är ganska tunn och släpper igenom värme/kyla. Förslag på hur jag kan täta och isolera? Vissa glipor i dörren är idag uppemot 10mm breda eller mer (svårt se på bilder).

• Dubbeldörr med springor och mekanismer som behöver isoleras, sett från insidan av källare. Dörrmatta med tassavtryck synlig på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dubbel källardörr med synligt mellanrum, potentiellt upp till 10mm, som kräver tätning och isolering. Dörren visar slitage och värmeläckage.
    Skapa konto
  • Dubbeldörr i källare med synliga glipor vid botten, golvet har stenmönster. Bild för diskussion om tätning och isolering.
    Skapa konto
  • Dubbeldörr i källare med stora glipor längs golvet. Synligt yttre område med plattor och grus. Problem med tätning och isolering.
    Skapa konto
Vad ska du göra i utrymmet? Det bästa är att byta ut porten till en dörr som är bättre isolerad

Matti_75 Matti_75 skrev:
Vad ska du göra i utrymmet? Det bästa är att byta ut porten till en dörr som är bättre isolerad
Ok. Kanske är så. Tanken är att ha gym, häng och ev gästrum. Närmast denna dörr finns verkstad, sågbord mm. Ev kanske jag sätter upp någon enklare (icke isolerad) vikvägg mellan verkstad och gym mm. Kanske som du säger svårt/inte värt att försöka lappa och laga..

Purre
Hänga ett större drapperi framför så luften står stilla mellan dörr och drapperi är nog enklaste och billigaste för att få det bättre.

Sen byta dörr är det bästa. Att byta tätningslister är väl en självklarhet. Däremot att sätta frigolit på dörren eller liknande är jag mer skeptisk till.

Purre Purre skrev:
Hänga ett större drapperi framför så luften står stilla mellan dörr och drapperi är nog enklaste och billigaste för att få det bättre.

Sen byta dörr är det bästa. Att byta tätningslister är väl en självklarhet. Däremot att sätta frigolit på dörren eller liknande är jag mer skeptisk till.
Ok, tack!

Mura igen hålet, sätt ev i ett fönster eller vanl ytterdörr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.