Jag har tidigare skapat en tråd kring lämplig fuktighet i krypgrund. Har drygt 120 kvadrat stor, ca 80cm hög. Plast på marken, avfuktare som håller 60% fuktighet och förbrukar ca 5.5kwh/dygn. Utifrån så har jag ventilerna. Men vid närmare undersökning så verkar dessa ligga bakom betongbalkar. Svårt att se på denna bild kanske men man kan skymtar lite dagsljus.
Nåväl, jag också en kamin som får luft via ett rör som kommer ner i grunden och ut genom en ventil. Ser ut som att man hackat bort en del av betongbalken för att öppna upp.
Vad jag läste tidigare så ska man helst sätta igen ventilerna när man har en avfuktare för annars så försöker man ju avfukta hela världen. Så då uppstår frågorna.
1. Ska jag försöka sätta igen hålet runt kaminröret? Vad är lämplig metod/material för detta?
2. Ska jag täta även de igensatta ventilerna mer högst upp där ljuset kommer in? Med vad?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nåväl, jag också en kamin som får luft via ett rör som kommer ner i grunden och ut genom en ventil. Ser ut som att man hackat bort en del av betongbalken för att öppna upp.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vad jag läste tidigare så ska man helst sätta igen ventilerna när man har en avfuktare för annars så försöker man ju avfukta hela världen. Så då uppstår frågorna.
1. Ska jag försöka sätta igen hålet runt kaminröret? Vad är lämplig metod/material för detta?
2. Ska jag täta även de igensatta ventilerna mer högst upp där ljuset kommer in? Med vad?
Redigerat:
Utmärkt, tack.J Josth skrev:
Ja precis, avfuktaren kör där i förebyggande syfte.Jonatan79 skrev:
Jonatan79 skrev:
Det vet jag inte om han tjänar ngt på direkt. Avfuktaren stod här och gick på max när vi flyttade in. Har rengjort den och ställt ner (eller upp?
Funderar också på en annan grej. Det tar ju några veckor för mögel att växa i en viss fuktighet. Hur blir det om jag stänger av den i t ex 2 veckor och sedan kör den typ en dag ner till 72% och sedan håller avstängt igen i två veckor?
JaM MrTobbe skrev:
M MrTobbe skrev:
Sänkte igår lite grann på avfuktaren. Svårt att säga bara på ett dygn men ser ut som att tempen sjönk med ca 2 grader (16 grader varmt) och luftfuktigheten ligger på ca 67%. Avfuktarens förbrukning gick ner till ca 2.5kwh/dygn. Ska man gå på den grafen borde mindre än 75% vara ok. Jag skulle kunna sätta upp i HA så att den startar avfuktaren mer om tempen är högre t ex.
Men sen ska man också komma ihåg att värdena kommer från min sensor mitt i grunden. Kanske vore bättre med något som mäter virkets fuktighet, det är ju det viktiga egentligen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur täta grunden på sommarstugan 🤔?
Fritidshus -
Varför har man "tätat" krypgrunden på det här sättet?
Grund & Markarbeten -
Råtta i ytterväggen - Täta ned mot plintgrunden?
Byggmaterial & Byggteknik -
Är fönster med helt glas tätare än fönster med fast fast spröjs?
Fönster & Dörrar -
Täta runt grunden
Grund & Markarbeten