F
Jag har tidigare skapat en tråd kring lämplig fuktighet i krypgrund. Har drygt 120 kvadrat stor, ca 80cm hög. Plast på marken, avfuktare som håller 60% fuktighet och förbrukar ca 5.5kwh/dygn. Utifrån så har jag ventilerna. Men vid närmare undersökning så verkar dessa ligga bakom betongbalkar. Svårt att se på denna bild kanske men man kan skymtar lite dagsljus.
Utsikt genom metallnät till ojämn markyta, indikerar grävarbete eller markförberedelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En öppning mellan en betongvägg och trätak i ett pågående byggprojekt, med synlig isolering och spindelnät.
Skapa konto

Norrsken i mörker över horisonten med svaga ljus från en byggnad.
Skapa konto

Nåväl, jag också en kamin som får luft via ett rör som kommer ner i grunden och ut genom en ventil. Ser ut som att man hackat bort en del av betongbalken för att öppna upp.
Ventilationsrör som passerar genom grundmuren under ett hus med synligt isoleringsmaterial.
Skapa konto

Skadat trä och murverk med spindelnät i en byggnads grund.
Skapa konto

Vad jag läste tidigare så ska man helst sätta igen ventilerna när man har en avfuktare för annars så försöker man ju avfukta hela världen. Så då uppstår frågorna.

1. Ska jag försöka sätta igen hålet runt kaminröret? Vad är lämplig metod/material för detta?

2. Ska jag täta även de igensatta ventilerna mer högst upp där ljuset kommer in? Med vad?

Redigerat:
Använd bitar av cellplast XPS som sågas till lagom dimensioner och sedan fixeras med fogskum. Fogskum är utmärkt för att täta springor där ljuset kommer in i grunden.

• Gilla
Mikael Karlsson4999 och 1 till
  • Laddar…
Grunden ser ju fin och fräsch ut, behövs avfuktaren ?

• Haha
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
F
J Josth skrev:
Använd bitar av cellplast XPS som sågas till lagom dimensioner och sedan fixeras med fogskum. Fogskum är utmärkt för att täta springor där ljuset kommer in i grunden.
Utmärkt, tack. (y)

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Grunden ser ju fin och fräsch ut, behövs avfuktaren ?
Ja precis, avfuktaren kör där i förebyggande syfte. :p Sen körs den ju förhoppningsvis mindre på vintern när luften är kall och torr. Men med dagens elpriser blir den dyr att köra även på sommaren så tänkte se om jag kunde få ner förbrukningen.

Testa utan , elda för kråkorna :( Kan det vara Anticimex som krängt skiten?

F
Testa utan , elda för kråkorna :( Kan det vara Anticimex som krängt skiten?
Det vet jag inte. Krypgrund anses väl normalt sätt som en riskkonstruktion. Har shelly plug inkopplad med så jag kan stänga av och på när jag vill. Kan ju testa ett tag men antagligen går fuktigheten upp.

Ja, det försöker besiktningsmännen slå in i skallen på alla harhjärtade husägare…

F
Ja, det försöker besiktningsmännen slå in i skallen på alla harhjärtade husägare…
Haft avstängt i 3h och fuktigheten har gått upp från 60% till 66% redan.

• Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Haft avstängt i 3h och fuktigheten har gått upp från 60% till 66% redan.
Fortsätt testa, ingen risk sålänge det inte börjar växa mögel på grunden.

F
Fortsätt testa, ingen risk sålänge det inte börjar växa mögel på grunden.

Dock drygt att sanera?

F Fideliox skrev:
Dock drygt att sanera?
Roligt att slippa elräkningen och ett ev. låtsasproblem som någon besiktningsman lurat på er för att tjäna pengar...

F
Roligt att slippa elräkningen och ett ev. låtsasproblem som någon besiktningsman lurat på er för att tjäna pengar...

Det vet jag inte om han tjänar ngt på direkt. Avfuktaren stod här och gick på max när vi flyttade in. Har rengjort den och ställt ner (eller upp? :crysmile:) den till 60%. Men vad jag läst så bör 72% vara ok så får kanske justera in den mer. Sen hjälper det säkert att täta lite till också.

Funderar också på en annan grej. Det tar ju några veckor för mögel att växa i en viss fuktighet. Hur blir det om jag stänger av den i t ex 2 veckor och sedan kör den typ en dag ner till 72% och sedan håller avstängt igen i två veckor?

Bara att hålla koll på temp och RH.

• Graf som visar relationen mellan relativ fuktighet och temperatur för risk för mögel.
    Skapa konto
  • Gilla
Anonymiserad 135652 och 1 till
  • Laddar…
F
M MrTobbe skrev:
Ja
M MrTobbe skrev:

Sänkte igår lite grann på avfuktaren. Svårt att säga bara på ett dygn men ser ut som att tempen sjönk med ca 2 grader (16 grader varmt) och luftfuktigheten ligger på ca 67%. Avfuktarens förbrukning gick ner till ca 2.5kwh/dygn. Ska man gå på den grafen borde mindre än 75% vara ok. Jag skulle kunna sätta upp i HA så att den startar avfuktaren mer om tempen är högre t ex.

Men sen ska man också komma ihåg att värdena kommer från min sensor mitt i grunden. Kanske vore bättre med något som mäter virkets fuktighet, det är ju det viktiga egentligen.

Det bästa är som sagt att bevaka så du inte får påväxt på virket eller trossbotten av mögel eller liknande...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.