6 237 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Täta glipor i källardörren.
Vi har köpt ett gammal hus med en väldigt liten källardel, en är ca 5 kvm stor och det enda som står där inne är Varmvattenberedaren. Själva problemet är källardörren, upptäckte i vintar att det är jäkligt kallt på golvet just ovanför källaren, och mkt beror nog på att dörren in till källaren. (sitter på utsidan av huset) är väldigt otätad, på insidan av den sitter det en tjock frigolitskiva men det är stora glipor både ovanför dörren samt att den är svår att få helt stängd. Den är ca 5 cm "springa" ovanför dörren till själva karmen och min fråga är hur jag tätar den nu under vintern? För det msåte väl ändå hjälpa till till lite med att det inte blir så kallt. Med vad bör man täta? Har försökt leta runt på nätet men hittar inte ngt som hjälper mig med problemet
Tacksam för hjälp! Det är kanske ngt jag borde veta hur man gör..
Tacksam för hjälp! Det är kanske ngt jag borde veta hur man gör..
Du menar att det är 5cm mellan karm och dörrblad? Då tycker jag det låter som det är fel dörr i karmen...antingen ersätter du med en annan dörr eller så kanske du kan bygga på karmen så att dörren sluter tätt. Om det är större springor runt om så kan du också kanske sätta en list, i valfri storlek, runt karmen som dörren sluter mot och som du sätter tätningslist på.
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Jo, de gamla ägarna sa att det var så redan när de flyttade in för många år sen för de trodde de hade ngt med ventilation att göra men det kan det ju itne ha... Det är gammal dörr. Det kansek är dags att byta den.. Men fram till i vår kan man använda sig av fogskum för att täta till så att den kalla luften inte tränger in, bara som provisorisk lösning?
Fogskum kan du använda dig av om springan är mellan karm och murade (eller sten?) källarväggen, men jag tolkade det som om det var mellan karm och dörrblad? Angående ventilation eller inte, man vill ju inte att det ska bli för fuktigt i källaren så ni får hålla koll på det, hur det ser ut idag och hur det ser ut efter ev. åtgärd.
Ja är det en springa på 5cm är det nog dax att byta till en dörr som passar.
Fogskum kan du använda men, läs på noga innan du använder fogskum och prova även på ett annat ställe så att du ser hur det reagerar. Finns många som har klabbat med fogskum och det är ett elände att få bort om det kommer på fel ställe.
Fogskum kan du använda men, läs på noga innan du använder fogskum och prova även på ett annat ställe så att du ser hur det reagerar. Finns många som har klabbat med fogskum och det är ett elände att få bort om det kommer på fel ställe.
Dörren går inte att öppna annat än att du förstör tätningen...men du kanske inte hade tänkt öppna den innan nästa vår. OM du skulle göra på det viset måste du sätta någon form av bakstycke som du fogar mot, så att du inte sprutar in all skum i källaren. Fast jag tycker att du måste ha tillgång till att öppna dörren, så jag skulle inte göra på det sättet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden