Hejsan,
Vi har byggt en liten damm på berget (ca 2x2 meter och 50–60 cm höjd och eventuell höja mera, gjuten betongram runt naturlig sten). Tyvärr läcker den vatten, troligen i skarven mellan berget och muren, och kanske även lite genom betongväggen.Tanken är mest ha plantor o föntän där. sen ska man se om kan man ha fiskar inne.

Jag vill gärna undvika dammduk eftersom jag vill behålla den naturliga stenytan synlig.
Har ni tips på hur jag kan täta detta på ett hållbart sätt? Finns det t.ex. någon form av tätmassa, flytande membran, cementbaserad produkt eller liknande som skulle passa för ändamålet?
Tacksam för alla råd och erfarenheter !
Liten rektangulär fiskdamm på berg med betongram och synlig natursten, omgiven av grönska och stenar. Vattenläckage syns i dammen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Jag vet inte hur man kan få dammen tät annat än med dammduk. Även om du lyckas få det att fungera så är det så liten vattenvolym så vattnet kommer snabbt att bli grumligt och alger invaderar dammen. Du kommer inte att se den naturliga stenytan i alla fall.

• Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Patrik440
A Abies koreana skrev:
och alger invaderar dammen.
Algerna håller man borta med med uvc monterat i något rör/behållare ( som ev. fiskar inte kan komma in i) som vattnet får flöda igenom.

• Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Jodå, det filtret fungerar mot svävalger men trådalger behöver rörelse i vattnet, det krävs pump och filter för att hålla tråalger borta. Det blir snabbt varmt i så liten volym vatten och varmt vatten blir syrefattigt, en extra luftpump för syresättning?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.