Det finns ett antal trådar om att täta fönster men jag har inte hittat något om hur jag löser mitt problem. Enligt videofilmer och forum sätter man tätningslister på "läppen" på fönsterbågen för innåtfgående fönster, fine.

Men hur gör jag om det inte finns något att sätta tätningslisten på, direkt på bågen eller på karmen? Samt hur tusan gör jag övergången som jag ringat in på bilden nedan?

Har testat att sätta självhäftande silikon o-profil, men är såklart inte nöjd. Blev inte alls bra

Några av sidorna jag har läst
https://www.byggahus.se/byta-tatningslister-pa-fonster-och-dorrar-hur-gor-man
https://www.byggahus.se/forum/threa...pa-inatoeppnade-foenster-spanjoletter.468596/
https://www.byggahus.se/forum/threads/var-ska-taetningslisten-pa-foenster-sitta.443125/

Fönsterram i trädets detalj, vit färg, sprickor och slitage, utsikt till altan och utemöbler i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slitet, målat fönsterkarm med skador och rost på metalldetaljer. Träd reflekterar i glaset. Behöver renovering.
Skapa konto

Fönsterkarm med sprickor och avskalad färg, eventuell fuktskada, utomhusträdgård synlig, behov av underhåll eller renovering.
Skapa konto

Fönstrets hörn, slitet trä och färg, tätningslist. Bakgrunden visar pool och däck. Behov av underhåll synligt.
Skapa konto

Åsa Lund
Går det att komplettera med en list nertill, utvändigt?

I det inringade hörnet är risken att listen skavs bort när man öppnar och stänger fönstret. Om det blir ett problem kan du möjligen låta den biten vara utan list. Större delen av springan är ju ändå tätad. Är det fler problem än i hörnet? Möjligen kunde listen sättas närmare kanten. Men om det tätar som det är så behöver den inte flyttas.

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Går det att komplettera med en list nertill, utvändigt?
Beskriv gärna hur du menar med utvändigt så ska jag kolla efter vad som går att göra.

A Avemo skrev:
I det inringade hörnet är risken att listen skavs bort när man öppnar och stänger fönstret. Om det blir ett problem kan du möjligen låta den biten vara utan list. Större delen av springan är ju ändå tätad. Är det fler problem än i hörnet? Möjligen kunde listen sättas närmare kanten. Men om det tätar som det är så behöver den inte flyttas.
Ja exakt, jag tycker det, det borde ju skavas bort rätt fort. Om jag tar bort den delen blir det ju en väg in för kalluften nere på bägge sidorna av fönstret om jag inte har fattat det hela fel. Vill undvika det. Så något behöver jag hitta på.

Åsa Lund
H Hemohes01 skrev:
Beskriv gärna hur du menar med utvändigt så ska jag kolla efter vad som går att göra.
Ta ett foto från utsidan när fönstret är stängt

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ta ett foto från utsidan när fönstret är stängt
Inte så mycket att se faktiskt.
Det är ett fönster i en grå vägg, med en reflektion av träd och himmel, och lite insyn till insidan.
Skapa konto

S
Det där var skumma inåtgående fönster. Är det någon som byggt om utgående till inåtgående?
Jag skulle överväga att tejpa med fönstertejp på vinterhalvåret.

Åsa Lund
H Hemohes01 skrev:
Inte så mycket att se faktiskt.
[bild]
Gärna en närbild i nederkant av fönstret och där du hade velat sätta listen

Jag tror det enda sättet är att komplettera fönstret med en trälist i nederkant på utsidan som @Åsa Lund föreslog. Sen sätter du gummilisten på den nya trälisten.

Åsa Lund
D Dublin skrev:
Jag tror det enda sättet är att komplettera fönstret med en trälist i nederkant på utsidan som @Åsa Lund föreslog. Sen sätter du gummilisten på den nya trälisten.
För en kopplad båge ska det vara lufttätt mellan den inre bågen och karmen.
Luftspalten mellan bågarna ska vara ventilerad.
Blir himla konstigt med detta fönstret. Har de tagit ett vanligt fönster och satt utochin? :thinking:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.