Hej,
Vi har en rensbrunn i ett källarutrymme där vi mätt upp över 1000 Bq/m3 och behöver därmed täta locket. Såhär ser det ut :
Locket är rejält rostit på undersidan i stil med infästningen, troligen pågrund av fukt. Har funderat på att bila upp och byta ut allt men kan man slippa det och få till en bra tätning på befintlig lösning så är det att föredra.
Första tanken är att slipa rent infästningen med stålborste på vinkelslip, lacka kanterna och köpa nytt anpassat lock från plåtslagare. Frågan är dock hur man ska fästa locket, skruv hade varit optimalt men då måste man troligen borra och gänga hål i infästningen. Gummilisten behöver dessutom vara väldig tunn så att inte man snubblar på locket.
Vi har en rensbrunn i ett källarutrymme där vi mätt upp över 1000 Bq/m3 och behöver därmed täta locket. Såhär ser det ut :
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Locket är rejält rostit på undersidan i stil med infästningen, troligen pågrund av fukt. Har funderat på att bila upp och byta ut allt men kan man slippa det och få till en bra tätning på befintlig lösning så är det att föredra.
Första tanken är att slipa rent infästningen med stålborste på vinkelslip, lacka kanterna och köpa nytt anpassat lock från plåtslagare. Frågan är dock hur man ska fästa locket, skruv hade varit optimalt men då måste man troligen borra och gänga hål i infästningen. Gummilisten behöver dessutom vara väldig tunn så att inte man snubblar på locket.
Vi har liknande lock i vår källare där tidigare ägare anlitade ett företag för att installera radonsug.
I samband med detta tätades även denna lucka med silikon.
Ganska opraktiskt eftersom den behöver skötas när den ska öppnas, men p andra sidan öppnas den inte så ofta.
På sikt tänkte jag byta ut den när vi byter avlopp, men med tanke på hur sällan den öppnas känns det som en okej lösning
Ganska opraktiskt eftersom den behöver skötas när den ska öppnas, men p andra sidan öppnas den inte så ofta.
På sikt tänkte jag byta ut den när vi byter avlopp, men med tanke på hur sällan den öppnas känns det som en okej lösning
Kan man inte täta "golv" och "väggar" i själva gropen under luckan? T ex med ett målningsbart tätskikt för våtrum eller kanske tvåkomponentssilikon som är särdeles rinnigt och penslingsbart?
Eller tar sig radon genom sådana skikt?
Eller tar sig radon genom sådana skikt?
Varför sätter man radonsug om man ändå tätar luckan med silikon? Det låter annars faktiskt som en helt okay lösning för det är som du säger, man öppnar där väldigt sällan. Par gånger när vi flyttade hit fick spolarna komma hit och spola avloppet men de senaste 5 åren har detta inte behövts. Skulle det behövas borde det bara vara att rensa bort gammal silikon och lägga nytt, en ganska enkel process. Problemet är dock att mitt lock är väldigt rostigt på undersidan vilket kan göra att silikonet fäster dåligt och därmed inte tätar helt.K Kanelbullen123 skrev:Vi har liknande lock i vår källare där tidigare ägare anlitade ett företag för att installera radonsug.
Har funderat på samma faktiskt och det borde gå tycker man, allt som krävs är egentligen att det blir lufttätt. Men gropen är rejält ojämn och det blir nog inte helt enkelt att få tätningsmassa överallt? Fördelen är dock att man hade kunnat jobba med avloppet utan att fundera över radon.Claes Sörmland skrev:
Ojämnt tror jag inte är ett problem. Det är en rejält kladdig och tjock gucka om man väljer ett rollbart tätskikt utan film. Frågan är väl mer om den är tillräckligt tät för gas. Men om betongen i golvet är det så borde denna gucka också vara det.I Ironside skrev:
Kanske värt ett försök, gäller bara att plasta in röret och locket rejält. Har du någon specifik produkt du kan rekommendera? Är det giftiga grejer som kräver mask och grejer eller räcker det med handskar och ögonskydd?Claes Sörmland skrev:
Produkter som diskuteras: "ögonskydd"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Självbyggare
· Stockholm
· 8 227 inlägg
Om du rensar rost/slipar och sedan sätter silikon - funkar inte det ?I Ironside skrev:Varför sätter man radonsug om man ändå tätar luckan med silikon? Det låter annars faktiskt som en helt okay lösning för det är som du säger, man öppnar där väldigt sällan. Par gånger när vi flyttade hit fick spolarna komma hit och spola avloppet men de senaste 5 åren har detta inte behövts. Skulle det behövas borde det bara vara att rensa bort gammal silikon och lägga nytt, en ganska enkel process. Problemet är dock att mitt lock är väldigt rostigt på undersidan vilket kan göra att silikonet fäster dåligt och därmed inte tätar helt.
Så får du så iofs rensa/sätta nytt när deu öppnar den, men förhoppningsvis typ max var 3-5 år då
Jo, troligen räcker det att bara täta luckan. Men då tror jag det är bäst att köpa en ny platta från plåtslagaren i rätt storlek, kanske rostfri om inte den blir allt för dyr, slipa bort rosten på insatsen och sen sätta dit locket med silikon.
För att avgöra om tätning var tillräcklig så satte jag plast över på följande vis:
Det ihop med en uppsågad ventil i väggen tog radonen från 1000 ner till under 100. Det räckte inte endast med hålet i väggen, den stora skillnaden kom när man satte för brunnen.
För att avgöra om tätning var tillräcklig så satte jag plast över på följande vis:
Logga in
Skapa konto
Det ihop med en uppsågad ventil i väggen tog radonen från 1000 ner till under 100. Det räckte inte endast med hålet i väggen, den stora skillnaden kom när man satte för brunnen.
Jag har kört Casco Aquastop när jag gjorde badrum 2005 (före tätskikten med plastfilm kom). Mycket lättapplicerat på betong:I Ironside skrev:
https://www.lakkapaa.se/sv/byggmate...ztuzMrmNr4rXBqi0EnvpHy9fp8FU3V2YaAj4rEALw_wcB
Proppen i avloppsröret sitter väl i en 110 mm muff så den kan du väl höja 10 cm med en kort rörstump med muff så får du lite mer rör att gegga upp Aquastopen på. Finns rörmanchetter för 110 mm rör som du kan använda för att få till en bättre tätning mot röret.
Du har undertryck i huset och då drar det upp från underjorden. Det är lika med alla rör som går genom plattan. Där ska det renas runt och läggas en sträng med silikon som tätar. En kort fråga har du någon renslucka på avloppet i källaren. Det brukar sitta på röret från övervåningen strax innan det försvinner ner under plattan.
Har mekanisk frånluft som kan skapa undertryck antar jag om inte ventilerna i väggarna är tillräckligt öppna.J jonaserik skrev:Du har undertryck i huset och då drar det upp från underjorden. Det är lika med alla rör som går genom plattan. Där ska det renas runt och läggas en sträng med silikon som tätar. En kort fråga har du någon renslucka på avloppet i källaren. Det brukar sitta på röret från övervåningen strax innan det försvinner ner under plattan.
Jo det finns ett renslock på röret strax innan det går ner i källar golvet. Spolarfirman har använt båda dessa rensluckor när de varit här för 4-5 år sen.