Hej!
Jag har en inspektionsluckan för vatten och avlopp i mitt hus som troligen är hemmagjord av tidigare ägare. Den saknar både vattentät botten och skvallerrör. Just nu ligger där bara en liten vattensensor som “säkerhet”, men inget som skyddar om det faktiskt skulle börja läcka. Ligger även på vägen ut av huset, bredvid ytterdörr praktiskt taget, dvs inte bredvid badrum.
Luckan sitter i ett trångt utrymme, så det är inte jättemycket plats att jobba med. Jag undrar om det går att lösa detta på något sätt, till exempel med en tät plast och ett skvallerrör, eller om det är bäst att bara leva med situationen som den är? Känns ju som att de är enklast när rören väl inte är på plats, men nu är de tyvärr lite bakvänt.
Någon som har erfarenhet av liknande problem? Hur skulle ni lösa detta?
Jag har en inspektionsluckan för vatten och avlopp i mitt hus som troligen är hemmagjord av tidigare ägare. Den saknar både vattentät botten och skvallerrör. Just nu ligger där bara en liten vattensensor som “säkerhet”, men inget som skyddar om det faktiskt skulle börja läcka. Ligger även på vägen ut av huset, bredvid ytterdörr praktiskt taget, dvs inte bredvid badrum.
Luckan sitter i ett trångt utrymme, så det är inte jättemycket plats att jobba med. Jag undrar om det går att lösa detta på något sätt, till exempel med en tät plast och ett skvallerrör, eller om det är bäst att bara leva med situationen som den är? Känns ju som att de är enklast när rören väl inte är på plats, men nu är de tyvärr lite bakvänt.
Någon som har erfarenhet av liknande problem? Hur skulle ni lösa detta?
Inget att bry sig om, ser ut som att någon har bytt rör upp i huset från gjutjärnsrör, även att det är en del avlagringar på gjutjärnet, kan vara gammalt. Borsta bort med en stålborste och gör en ny lucka. Den gummikopplingen brukar inte läcka och ingen pyspunka på vattenrören heller. Då brukar det bli som kexliknande avlagringar vid kopplingarna.
Om jag skulle täta så skulle jag inte kunna leda skvallerrör till ett vattentät område, förutom kanske igenom väggen och ut på utsidan av huset, de är som sagt inget badrum vägg i vägg.
Det är korrekt, nya rör upp o gammalt avlopp ner. Vad menar du med ny lucka? De finns redan en lucka eller vad menar du?
Det är korrekt, nya rör upp o gammalt avlopp ner. Vad menar du med ny lucka? De finns redan en lucka eller vad menar du?
Ny lucka så du kan inspektera samt rensa avloppet genom befintlig renslucka nertill.L Lokso skrev:Om jag skulle täta så skulle jag inte kunna leda skvallerrör till ett vattentät område, förutom kanske igenom väggen och ut på utsidan av huset, de är som sagt inget badrum vägg i vägg.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Trossbottenskiva uterum - täta?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur täta runt rörgenomföringar i trossbotten
Täta mellan avloppsrör och blindbotten.
Teknik/material för att täta springor utan botten?
täta trossbotten med fogskum
Grund & Markarbeten