5 254 läst ·
36 svar
5k läst
36 svar
Täta borrat hål i avloppsrör med underlagspapp
Absolut, men det finns inget rätt sätt att täta dem utan att montera in en skarv eller Fernco.F Frenyl skrev:
Läcker det sedan och någon ser det så är det felaktigt reparerat. Då kostar det pengar
Lägg av för fan.J jawen skrev:Är det 2 mindre hål på övre sidan, så räcker det att du hindrar skräp att komma i och skapa stopp.
Gör rent området med stålborste och kladda på kallasfalt (som du lagar en punktering på en cykel), sedan lägger du takpappen du har.i 2 lager, varav det första lagret är bara sträcker sig 5 cm utanför hålet, och andra lagret runt 10 cm.
Lite värme gör allt lättare.
/Jawen
Kapa in en skarv och gör det rätt.
Skjutmuff
rensrör
Fernco
Muff
vad som helst utom dessa idiotiska förslag med papp och gummi...
Det kostar dig inte många kronor..
I det här fallet så skulle det bara läcka ner på marken/sandjorden under husets plintgrund så jag tar den chansen, lär väl märka om det luktar.O Ovation skrev:
Oj oj oj.O Ovation skrev:
Liten överreaktion, kan tyckas.
Nej TS. Du behöver verkligen inte joxa till det såhär. Det räcker gott med en bit gummi, regnrock, plast, plåtburk, plastflaska, vulktape, eltape, kort bult, gammal kaviartub, ölburk. Ja, vad som helst egentligen, eftersom hålen är upptill och det är trycklöst. Dessutom under sommarstugan! Det finns ingen praktisk orsak till att överarbeta denna lilla bagatell. Så gör som Kajsa Warg. Man tager, vad du haver.
Staffan
Äh, det är ett fullt åtkomligt rör under ett fritidshus.O Ovation skrev:
Sen ser jag inte heller varför det självklart är bättre att kapa röret och byta ett hål på toppen mot två skarvar hela vägen runt. Det är ju klart att man kan få hålen täta om man vill även om ahlsells inte har delar för det.
För att an ska göra saker på rätt sätt och inte med nån jävla hemma lösning som kostar sanering den dagen avloppet är stock och det läcker piss och bajs i grunden.
Ni som rekommenderar dessa lösningar till någon borde fanemig skämmas. Det är klart att man kan lägga ett plåster på avloppet om det är kris med en gummisula. Men ett ordentligt rep ska göras på röret snarast. Avlopp är inte trycklöst som vissa vill få det att verka som.
Laga skiten nu eller riskera att gå extrakostnader sen för att du lyssnar på det som inte har en aning om vad som sker när piss bajs fukt och dynga hamnar under din trossbotten.
Ni som rekommenderar dessa lösningar till någon borde fanemig skämmas. Det är klart att man kan lägga ett plåster på avloppet om det är kris med en gummisula. Men ett ordentligt rep ska göras på röret snarast. Avlopp är inte trycklöst som vissa vill få det att verka som.
Laga skiten nu eller riskera att gå extrakostnader sen för att du lyssnar på det som inte har en aning om vad som sker när piss bajs fukt och dynga hamnar under din trossbotten.
Det här är helt enkelt, ett riktigt dåligt råd!O Ovation skrev:För att an ska göra saker på rätt sätt och inte med nån jävla hemma lösning som kostar sanering den dagen avloppet är stock och det läcker piss och bajs i grunden.
Ni som rekommenderar dessa lösningar till någon borde fanemig skämmas. Det är klart att man kan lägga ett plåster på avloppet om det är kris med en gummisula. Men ett ordentligt rep ska göras på röret snarast. Avlopp är inte trycklöst som vissa vill få det att verka som.
Laga skiten nu eller riskera att gå extrakostnader sen för att du lyssnar på det som inte har en aning om vad som sker när piss bajs fukt och dynga hamnar under din trossbotten.
Rörmokaren Staffan
Hur kan det vara dåligt att göra en ordentlig reparation?Staffan2000 skrev:
Sen går det givetvis att täta hål men som Ovisoon är inne på blir det strul då det uppdagas, det behöver inte ens vara på exakt samma ställe.
Och det korrekta är att använda avsedda prylar. Och det hål som är enkelt att täta för @Staffan2000 är kanske svårt för någon annan, kanske bara håller 2-3 år eller så är det skadat vid sidan av fast att det inte syns.
Jag skrev inte att det blir bättre. Jag skrev att en (fackmässsig) lagning inte förbättrar funktionen. Dvs. Pengar och arbete i sjön. Därför är och förblir Ovations förslag dåligt!E El-Löken66 skrev:
Hade han själv uttryckt sig lite mer moget, skulle måhända mitt svar blivit annorlunda. Slutsatsen däremot, hade blivit densamma. Om än med andra ord.
Staffan
Jag skulle också ha kapat röret och dragit på en skjutmuff. Kanske till och med ett renslock till nästa gång.
Men mest troligt skulle jag ha satt dit en bit gummiduk och tänkt att jag fixar den riktiga lösningen till sommaren. - Vilket år som helst...
Men mest troligt skulle jag ha satt dit en bit gummiduk och tänkt att jag fixar den riktiga lösningen till sommaren. - Vilket år som helst...
Varför i all fridens namn ska han "förvärra" skadan ?...Fernco sätter man dit om röret har brustit, så som jag har gjort vid anslutning kommunal för att mitt betongrör brustit pga sättningar/spänningar,O Ovation skrev:
Att i detta fallet kapa av betongröret med klinga (på 2 ställen eftersom han gjort 2 små hål), och skarva röret med markrör & ev 2 st dyra Ferncokopplingar och få ytterligare skarvar som skit kan fastna i och skapa propp är helt uppåt väggarna !.
Det blir absolut inget inre tryck i ett avlopp ( om det inte är helstopp & spolbilen är där), man har avluftning, så det är ett helt öppet system.
TS runda uppborrade små hål skapar dessutom ingen spänning i betongröret, så det kommer inte spricka isär.
Nää sätt du dit något som sitter hyffsat och hindrar skräp att komma in, så duger det bra under din livstid.
/Jawen