Jag har upptäckt att det läcker från avloppsröret i krypgrunden. Det är i övergången från gjutjärn till betong som det rinner ut, blå markering.

Läckande avloppsrör i krypgrund, övergång från gjutjärn till betong markerad med blå cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad ska jag använda för att täta?

Helst hade man förstås bytt alltihop, och det ligger i underhållsplanen, men inte i närtid...

Gjutjärnsröret går antagligen inte tillräckligt långt in i betongröret, men det är tyvärr helt fixerat.

Det är som sagt längst in i krypgrunden, ca 50 cm höjd just här. Inga stora operationer är möjliga alltså...
 
Svårt att se vad som är vad. Lita mer krälande med kameran kan göra susen.
 
  • Gilla
Genomklok
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om du kommer åt sprickan som läcker:

https://www.clasohlson.com/se/Quick-Cement-RK,-1-kg/p/41-1783?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=SE_CO_AO_Exceptions_SEM_Google_Shopping_Generic_CatchAll_N/A&utm_id=20457062372&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwg-24BhB_EiwA1ZOx8uljK96pxbv9QUFeu69XeSzJouMLFDOBVxc2u28A9LdMgUZLKzrVJRoCUMEQAvD_BwEbetong

Eller bila bort betongen med en borrhammare och gjuta fast röret igen med finbetong. Men har du kommit så långt kan du ju också såga av gjutjärnsröret med en tigersåg och skarva i en bit plast och lösa det mer ordentligt. Nu växer jobbet...
 
  • Gilla
Genomklok och 1 till
  • Laddar…
Om du skall täta det så måste du hålla koll tills du gör det rätt. Du vill nog inte ha ner avloppsvatten från en toalett i grunden.

Är betongen sprucken? Jag hade som Claes skrev. Kapat av en bit gjutjärn och skarvat på en bit plast. Att bara försöka täta utifrån tror jag inte går.

Du står inför ett problem som du behöver prioritera. Det blir bara värre av att vänta. Och det går inte att ful-lösa det enligt mig.

50 cm är ju massor. Där jag låg och kapade järn var det ca 25-30 cm och övrig grund max 40 när jag kröp omkring. Skalpen luktade järn i en vecka efter.. heh..
 
  • Gilla
Genomklok
  • Laddar…
Det är alltså i sprickan mellan betongröret och "betongtätningen" de har kletat på gjutjärnsröret som det läcker ut.

En finlösning är såklart bättre än en fullösning 🙂 Jag vill inte ha ner vatten alls, det är redan fuktigt nog...

Om jag skulle kapa gjutjärnsröret och skarva på en bit plast (jag antar att det finns lämplig muff), är det fortfarande produkten som Claes länkar till som jag ska använda för att täta mot betongröret?
 
Claes Sörmland
G Genomklok skrev:
Om jag skulle kapa gjutjärnsröret och skarva på en bit plast (jag antar att det finns lämplig muff), är det fortfarande produkten som Claes länkar till som jag ska använda för att täta mot betongröret?
Kan du sticka in slätände plastavloppsrör 110 mm en rejäl bit in i betongröret så kan du bara slänga på rätt fast finbetong och smeta på med händerna (tjocka diskhandskar). Sen finns det ju gummidetaljer också för muff betongrör men betongrören är alla lite olika så det tycks krävas tur att du hittar något som passar. Och du kan ju först mäta efter att du har bilat. Lite i senaste laget för nätbutiksbeställningar...

EDIT: du verkar ha någon typ av vinkel på betongrörets muff. Kanske försvårar instick av plaströr?

EDIT2: finns även inhuggningsmuffar som kan muras in med betongbruk i muffen. (Betong och plast är ju svåra att förena utan sandningen):

https://www.vvsochbad.se/uponor-pp-...KxV2cfI4yBEvls7Dc1AOoQXhjh9RatfxoCyOEQAvD_BwE
 
Uppskattningsvis går det att skjuta in ett rör ett par dm. Betongröret har två svaga (15 grader?) böjar innan det fortsätter ner i marken. Är det tillräckligt för att sedan täta med finbetong?

Gjutjärnsröret sitter nu alltså väsentligen löst mot betongen, sprickan är hela varvet. Så får jag bara loss järnröret (antar att jag får kapa två gånger) är det "bara" att lyfta ut det. Misstänker att det blir viss utmaning när det inte finns något spelrum i någon av ändarna och gjutjärnsröret förhoppningsvis sticker in i betongen en bit.
 
Kapa järnröret ett par dm från betongen och ta ut den.

Sen finns det muffar för betong/plast att köpa. Vet inte exakt vilken det skall vara, då kan du sticka i plasten i betongen och den änden bör vara slät.

I andra änden sätter du på jet-koppling som du skjuter över helt på plasten och lyfter upp den på plats. Sen trär du den över järnröret så att den sitter 50-50 på plast/järn.

Likt nedan men dimensionerna får mätas.
 
  • Övergångskoppling för rör, flexibel gummimuff med rostfria slangklämmor, designad för att ansluta rör med diametrarna 100 och 110 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Genomklok
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.