5 428 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
TarkoDry
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Jag står som självbyggare med ett halvfärdigt badrum (vi har ett till, så vi kan faktiskt tvätta oss) med spånskiva (limmad mot reglar) och gipsskivor. Det är bara arbetet med tätskikt och klinker som skall till, men det är så mycket annat som har varit viktigare att utföra, så detta har satts på undantag ett tag.
Skall man följa BKRs regler är inte kartonggips eller spånplattor tillåtna i våtrumsväggar, men eftersom jag bygger åt mig själv skiter jag i i princip i detta. Dessutom var väggarna uppsatta innan reglerna kom och som jag kan tyda reglerna kan jag utnyttja den luckan och avsluta med ett ordentligt tätskikt. Arbetet kommer naturligtvis att göras fackmannamässigt. Lite motsägelsefullt kanske, med tanke på att kartonggips och keramik inte är fackmannamässigt.
Nåväl; TarkoDry känns ju annars som ett bra val för badrum i trähus, framför allt på andravåning/mellanbjälklag. Det lär ju kunna ta upp mer rörelser är ett rollat tätskikt och ångmotståndet är högt. Det känns rejälare än rollade tätskikt helt enkelt. Naturligtvis skall en mattläggare göra jobbet, men sedan tar jag vid för ytskiktet.
Jag söker därför efter referenser på projekt med TarkoDry. Någon som vet eller hört?
Skall man följa BKRs regler är inte kartonggips eller spånplattor tillåtna i våtrumsväggar, men eftersom jag bygger åt mig själv skiter jag i i princip i detta. Dessutom var väggarna uppsatta innan reglerna kom och som jag kan tyda reglerna kan jag utnyttja den luckan och avsluta med ett ordentligt tätskikt. Arbetet kommer naturligtvis att göras fackmannamässigt. Lite motsägelsefullt kanske, med tanke på att kartonggips och keramik inte är fackmannamässigt.
Nåväl; TarkoDry känns ju annars som ett bra val för badrum i trähus, framför allt på andravåning/mellanbjälklag. Det lär ju kunna ta upp mer rörelser är ett rollat tätskikt och ångmotståndet är högt. Det känns rejälare än rollade tätskikt helt enkelt. Naturligtvis skall en mattläggare göra jobbet, men sedan tar jag vid för ytskiktet.
Jag söker därför efter referenser på projekt med TarkoDry. Någon som vet eller hört?
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Jag har också funderat på TarkoDry i mina våtrum. Bygger iofs en-plans men det verkar ganska smidigt att en mattläggare kommer dit och gör tätskiktet (med GVK-garanti!) och att jag sen kan sätta plattor själv.
Priset jag fick var ca 250kr/kvm för väggar. Det blir ju helt klart en slant, men då slipper jag göra jobbet/ta ansvar och jag slipper köpa dyra papperslösa gipsskivor.
Är det nån som har verklig erfarenhet av det?
Mattläggaren här i stan sa att de satte TarkoDry i många av hustillverkarnas hus (Eksjöhus m.fl.)
Stambytet som pågår i ett av miljonprojektet i stan använde de också TarkoDry. De hade börjat med glasfibergips, men efter några badrum så hade byggarna vägrat att fortsätta med det.
Priset jag fick var ca 250kr/kvm för väggar. Det blir ju helt klart en slant, men då slipper jag göra jobbet/ta ansvar och jag slipper köpa dyra papperslösa gipsskivor.
Är det nån som har verklig erfarenhet av det?
Mattläggaren här i stan sa att de satte TarkoDry i många av hustillverkarnas hus (Eksjöhus m.fl.)
Stambytet som pågår i ett av miljonprojektet i stan använde de också TarkoDry. De hade börjat med glasfibergips, men efter några badrum så hade byggarna vägrat att fortsätta med det.
Har priserna gått upp nåt oerhört på ett halvt år? Jag har fått riktpriser från två olika golvläggare på 500-650 kr/kvm för matta och arbete! :eek:
Det låter oerhört dyrt. Jag valde iaf våtrumsmatta sen, men det var inte TarkoDry de satte dit. Den här mattan var från Armstrong men fungerar på samma sätt.
Jag är iaf nöjd att de gjorde jobbet och att jag har tätskiktet garanterat av dem.
Sen var det lite trickigt att sätta kaklet på vissa ställen där väggmattan överlappar golvmattan. Iaf så att det skulle bli riktigt bra. Tittar man noga så syns det lite att nedersta raden av kakelplattor inte sitter helt lodrätt om du förstår vad jag menar.
Jag är iaf nöjd att de gjorde jobbet och att jag har tätskiktet garanterat av dem.
Sen var det lite trickigt att sätta kaklet på vissa ställen där väggmattan överlappar golvmattan. Iaf så att det skulle bli riktigt bra. Tittar man noga så syns det lite att nedersta raden av kakelplattor inte sitter helt lodrätt om du förstår vad jag menar.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Hur långt upp från golvet gjorde de golv/väggskarven? Jag skall ha en golvsockel med tjockare platta på 10-11cm från golvet så det borde gå att dölja skarven.simba skrev:
Nu har jag kollat med en tredje firma från en lite mindre stad och även där blir jag näst intill rånad... ca 500 kr/m2 med material och arbete...
Tycker jag inte, tänk på att själva arbetskostnaden är 350-400 kr och sedan ROT-avdrag på det.wintermania skrev:
Så då är materialkostnaden 100-150 kr och hade du valt rollat tätskikt samt våtrumsskivor så hade pengarna rusat iväg även om du hade gjort det själv.
Jag har svår att tänka mig att det blir ungefär en timmes arbetstid på en kvadratmeter mattläggning(?). Att arbetet normalt berättigar för ROTavdrag gör inte kvadratkostnaden mer uthärdlig i min värld.tank77 skrev:
I mitt specifika fall har jag dessutom inte möjlighet till ROT avdrag eftersom jag har ett nybygge (endast reparationer och underhåll på hus yngre än 5 år kvalificerar för avdrag)
Klicka här för att svara