46 579 läst ·
73 svar
47k läst
73 svar
Tapwell Bra kvailté?
Seriöst!? Är det förbjudet att kommentera gamla trådar helt plötsligt. Råkade faktiskt idag ut för ännu en Tapwell-reklamation hos en av mina gamla kunder. Kontaktade min leverantörs reklamationsavdelning. De är allvarligt trötta på kvaliteten på TWs produkter och jag kan själv bara instämma. Tänkte att jag skulle googla kvaliteten på Tapwells armaturer och då dök denna länk upp. Det kan ju inte jag rå för. Jag jobbar inte för någon utan är är installatör sedan snart 30 år. Då ingår jag då förmodligen i det konservativa gäng som bara anammar FMM/Mora men så är det inte. Europa har många fina leverantörer av kvalitetsarmaturer och jag försöker rekommendera de som håller de högsta kvalitetskraven för att undvika missnöje hos mina kunder.C cullberg skrev:
Jobbar du själv för TW eftersom du känner dig kränkt?
Renoverare
· Stockholm
· 20 236 inlägg
Varför slutar inte din leverantör bara att sälja Tapwell om det är så illa? Jag har precis kollat på Prisjakt då vi ska byta ut vår Mora-blandare (pga. design) till Tapwell och det var runt 20-butiker/kedjor som sålde blandaren vi ska ha så det verkar ju vara väldigt många som säljer vad du kallar ”riktigt skräp”.J jorgenlj skrev:Tror du på riktigt att en byggfirma väljer kvalitet framför pris? Har väl aldrig hänt. Reklamationsansvarig där jag köper reservdelar till Tapwell som ovetande konsumenter har köpt har inget gott att säga om TW. Och till frågan vad många rörmokare väljer. Ja, det är galet vilken vurm det finns för MA och FMM. Tyskarna har alltid varit i framkant. Springer fortfarande på termostatblandare från Grohe ända sedan 60-talet och hör och häpna. De går att reparera. Tapwell är en gång för alla riktigt italienskt skräp som dessutom förmodligen är tillverkat i Kina. Tapwell heter Paffoni om ni vill Googla på det.
Jag har inga problem med att Tapwell kanske inte håller samma kvalitet och som redan tagits upp i tråden är det väl framförallt deras design som lockar till köp. Men din fullständiga sågning av märket och svepande påståenden om Kinaproduktion har jag svårt att ta seriöst. För mig låter det snarare som en inställning baserad på fördomar och en rejäl släng av confirmation bias.
Det är inte alls förbjudet, Men lite lustigt! Jag jobbar som kökssäljare och säljer mycket av både Tapwell, Mora, Primy m.mJ jorgenlj skrev:Seriöst!? Är det förbjudet att kommentera gamla trådar helt plötsligt. Råkade faktiskt idag ut för ännu en Tapwell-reklamation hos en av mina gamla kunder. Kontaktade min leverantörs reklamationsavdelning. De är allvarligt trötta på kvaliteten på TWs produkter och jag kan själv bara instämma. Tänkte att jag skulle googla kvaliteten på Tapwells armaturer och då dök denna länk upp. Det kan ju inte jag rå för. Jag jobbar inte för någon utan är är installatör sedan snart 30 år. Då ingår jag då förmodligen i det konservativa gäng som bara anammar FMM/Mora men så är det inte. Europa har många fina leverantörer av kvalitetsarmaturer och jag försöker rekommendera de som håller de högsta kvalitetskraven för att undvika missnöje hos mina kunder.
Jobbar du själv för TW eftersom du känner dig kränkt?
Har sålt många Tapwell under de 11år som jag jobbat med att sälja kök, Överlag har det varit minst lika mycket eller snarare lite reklamationer på Tapwell som på de andra "kända" fabrikaten. Ikeas kvalité på blandare däremot är inte ok.
Vet inte om det är så lustigt egentligen. Ja, du jobbar som säljare och det gör jag i viss mån också. Jag installerar armaturerna, det gör inte du. Om man får en blandare i fem delar så som Tapwell gör och som många gått ifrån känns det inte helt seriöst. Varför sitter inte slangar och pinnbult monterade från fabrik? En anledning till att du inte upplever TW-reklamationerna i lika hög grad är att de är väldigt väl medvetna om sin dåliga kvalitet på innandömet så de skickar oftast ut gratis reservdelar direkt till konsument vilket känns bra för min del men när kunden sedan ber mig att komma och laga den är det inte lika kul. Lite OT men Primy har faktiskt funkat kanon för mig och mina kunder. Säger inte att Kina bara gör skit. Tillverkarna får den kvalitet som de är beredda att betala.C cullberg skrev:Det är inte alls förbjudet, Men lite lustigt! Jag jobbar som kökssäljare och säljer mycket av både Tapwell, Mora, Primy m.m
Har sålt många Tapwell under de 11år som jag jobbat med att sälja kök, Överlag har det varit minst lika mycket eller snarare lite reklamationer på Tapwell som på de andra "kända" fabrikaten. Ikeas kvalité på blandare däremot är inte ok.
M mr_bygg skrev:Varför slutar inte din leverantör bara att sälja Tapwell om det är så illa? Jag har precis kollat på Prisjakt då vi ska byta ut vår Mora-blandare (pga. design) till Tapwell och det var runt 20-butiker/kedjor som sålde blandaren vi ska ha så det verkar ju vara väldigt många som säljer vad du kallar ”riktigt skräp”.
Jag har inga problem med att Tapwell kanske inte håller samma kvalitet och som redan tagits upp i tråden är det väl framförallt deras design som lockar till köp. Men din fullständiga sågning av märket och svepande påståenden om Kinaproduktion har jag svårt att ta seriöst. För mig låter det snarare som en inställning baserad på fördomar och en rejäl släng av confirmation bias.
Confirmation bias kan du anklaga någon annan för. Jag är seriös och föredrar kvalitet och design tillsammans. MA/FMM har tappat den biten helt. En intressant detalj i det här slit och slängsamhället är att jag fortfarande kan få liv i en inbyggnadsblandare av märket Grohe från sextiotalet. Kolla in dagens armaturer om femtio år plus. Där snackar vi.
Vem vill ha en blandare i 40-50 år? Är ju en del av inredningen. 10 år tops här hemma.
Jag får intrycket av ditt svar att du har dålig koll på vad confirmation bias egentligen betyder. Det är något som ”drabbar” alla hela tiden och är ett omedvetet tankefel vi gör där vi tenderar att observera sådant som bekräftar vår uppfattning och omedvetet filtrera bort allt som motsäger uppfattningen.J jorgenlj skrev:Confirmation bias kan du anklaga någon annan för. Jag är seriös och föredrar kvalitet och design tillsammans. MA/FMM har tappat den biten helt. En intressant detalj i det här slit och slängsamhället är att jag fortfarande kan få liv i en inbyggnadsblandare av märket Grohe från sextiotalet. Kolla in dagens armaturer om femtio år plus. Där snackar vi.
Jag tvivlar inte på att du är seriös. Men du verkar fullständigt övertygad om att Tapwell är riktigt skräp och jag har, som jag skrev, svårt att ta den åsikten seriöst utan den verkar vara en rent subjektiv uppfattning från din sida. Hade du exempelvis skrivit att Tapwell inte har samma hållbarhet som exempelvis FMM så hade jag överhuvudtaget inte reagerat.
Av ren nyfikenhet: Du verkar ju ha en liknande åsikt om MA/FMM, hur ligger de enligt dig till jämfört med Tapwell? Också riktigt skräp?
Jag föredrar också kvalitet och design när jag väljer produkter men beroende på vad det är för produkt så kan det ena eller det andra vara viktigare. För mig personligen är det rätt ointressant om en blandare håller i över 50 år. Det är helt enkelt inte en egenskap som kommer högt upp när jag väljer en blandare. Kvalitet är ett komplext begrepp och det är väldigt förenklat att likställa kvalitet med livslängden/hållbarheten på en produkt.
Ändå härligt att du säger att jag har dålig koll när motatsen råder. Säger bara att FMM/MA verkligen har tappat sin roll som svensk kvalitetsleveratör när man ersätter metall med plast. Där vinner TW (yttre finnish). När vi går in på funktion och täthet förlorar TW stort. Det är inget någon ka förneka. Nu är varken TW eller FMM/MA mina favoriter då de sällat sig till kortsiktiga lösningar gällande kvalitet men som jag sade tidigare är de lätta för konsument att hantera reklamatiosärenden. Får väl ändå poängtera att dessa problem inte fanns på 90 och 00-talet när inte alla var så jädra prispressade och började skicka tillverkning till andra länder för att ”överleva”.M mr_bygg skrev:Jag får intrycket av ditt svar att du har dålig koll på vad confirmation bias egentligen betyder. Det är något som ”drabbar” alla hela tiden och är ett omedvetet tankefel vi gör där vi tenderar att observera sådant som bekräftar vår uppfattning och omedvetet filtrera bort allt som motsäger uppfattningen.
Jag tvivlar inte på att du är seriös. Men du verkar fullständigt övertygad om att Tapwell är riktigt skräp och jag har, som jag skrev, svårt att ta den åsikten seriöst utan den verkar vara en rent subjektiv uppfattning från din sida. Hade du exempelvis skrivit att Tapwell inte har samma hållbarhet som exempelvis FMM så hade jag överhuvudtaget inte reagerat.
Av ren nyfikenhet: Du verkar ju ha en liknande åsikt om MA/FMM, hur ligger de enligt dig till jämfört med Tapwell? Också riktigt skräp?
Jag föredrar också kvalitet och design när jag väljer produkter men beroende på vad det är för produkt så kan det ena eller det andra vara viktigare. För mig personligen är det rätt ointressant om en blandare håller i över 50 år. Det är helt enkelt inte en egenskap som kommer högt upp när jag väljer en blandare. Kvalitet är ett komplext begrepp och det är väldigt förenklat att likställa kvalitet med livslängden/hållbarheten på en produkt.
M mr_bygg skrev:Jag får intrycket av ditt svar att du har dålig koll på vad confirmation bias egentligen betyder. Det är något som ”drabbar” alla hela tiden och är ett omedvetet tankefel vi gör där vi tenderar att observera sådant som bekräftar vår uppfattning och omedvetet filtrera bort allt som motsäger uppfattningen.
Har du någonsin fått hantera ett reklamationsärende gällande Tapwell?
Nej, den blandare vi haft i över 11 år nu var det inga problem med under garantitiden. Men när packningen började läcka efter 8 år och jag kontaktade Tapwell så fick vi en ny gratis. Själva bytet var enkelt så det fanns inget behov av att ta in någon som gjorde bytet.J jorgenlj skrev: