13 328 läst ·
34 svar
13k läst
34 svar
Tappar tryck i expansionskärl
Nej, definitivt inte.
Jag har haft mycket att göra och inte tagit i detta. Men nu är det dags!
Jag har gjort en skiss på hur radiatorkretsen ser ut.
Jag har endast ritat in radiatorn i förrådet.
Resten av radiatorerna och golvvärmeslingorna tror jag ni förstår att dom finns men ej ritade.
Jag har nu stängt ALLA ventiler och dragit upp systemet till 1,2bar.
Jag har stängt av värmepump och cirkulationspump.
Om jag tappar tryck nu, måste väl läckan vara mellan ventil 1-2 eller ventil 1-4 eller att det läcker nånstans i kretsen till Radiator i förråd?
Jag har gjort en skiss på hur radiatorkretsen ser ut.
Jag har endast ritat in radiatorn i förrådet.
Resten av radiatorerna och golvvärmeslingorna tror jag ni förstår att dom finns men ej ritade.
Jag har nu stängt ALLA ventiler och dragit upp systemet till 1,2bar.
Jag har stängt av värmepump och cirkulationspump.
Om jag tappar tryck nu, måste väl läckan vara mellan ventil 1-2 eller ventil 1-4 eller att det läcker nånstans i kretsen till Radiator i förråd?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som du har riat det är det enbart golvvärmen du kan utesluta om det fortfarande läcker.
Hej!
Jag fick avbryta mitt test igår.
Under tiden öppnade jag värmepumpen och kikade lite. Vid närmare undersökning så droppar det lite ifrån värmepatronen, och det droppar ner på kontaktorn så den behöver jag byta och även be en fackman kika på elpatronen.
Men jag undrar om detta kan vara min läcka? Hur mycket vatten motsvarar ett tryckfall på 0,1 bar? Det är självklart svårt att svara på men jag behöver inte fylla på mycket vatten för att trycket skall höjas.
Jag fick avbryta mitt test igår.
Under tiden öppnade jag värmepumpen och kikade lite. Vid närmare undersökning så droppar det lite ifrån värmepatronen, och det droppar ner på kontaktorn så den behöver jag byta och även be en fackman kika på elpatronen.
Men jag undrar om detta kan vara min läcka? Hur mycket vatten motsvarar ett tryckfall på 0,1 bar? Det är självklart svårt att svara på men jag behöver inte fylla på mycket vatten för att trycket skall höjas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Läcka i ena slingan på patronen en klassiker, kolla riktigt noga så kan de se att det är kanske någon droppe eller missfärgat på en av dom, det är tre slingor, det kan vara den som ger tryckfall. i bland behövs inte mycket läck, speciellt om kärlet har för lite luft eller att blåsan är trasig, vatten går inte att kopmprimera, så ett utslag på manometer blir snabbt. Sen är det inte en kontaktor där , det är ett överhettningsskydd
Det är ett paket helt patronen och allt måste bytas, namnet på pannan talar om vilken patron som ska vara, det finns flera soreter som kan ersätta, behöver inte vara någon form av orginal, sök på "" EL-patron din panna/VP ( namn ) """ , det är en fyrkantsfläns som pressar fast den, men innanför kan det vara en patron med rund platta på. Vilket fabrikat/typ av VP har du.
Jepp sökte på din och tydligen är det ett helt paket med patron och patronrör i ett stycke, sökte lite och det är mest 2 tum/50 mm gänga på nästan allt som är 9 kw, din har en annan montering ser det ut som. Så det blir nog att betala för en komplett del. Dom finns på JS.
Om en öris/el-gubbe godkänner vwr jag inte, men är inte märkvärdigt att byta själv eller med kanske grannens hjälp, det är bara på el-sidan som det ska fotas ordentligt på för att få det lika, bra att märka dom vita med penna tex 1 2 3 , patron från JS och 3 poligt överjettningsskydd finns lite överallt. olika priser. PS jag ser bara 3 röda anslutningar, kan vara så att den inte är på 9 kw utan 7,5 kw, om tittar uppåt på den hur många pinnar sticker ut bakom dom röda.


