Har ett trähus med gipsväggar och ett rum som ska tapetseras. Hälften av väggarna var målade, resten tapetserad, nu ska alla väggar få tapet. Det har suttit en fog i samtliga hörn som delvis släppt efter förarbetet, hörnen som har varit tapetserade har också haft fog bakom tapeten.

Ska man ha fog i hörnen bakom tapeten eller är det främst när man målar? Ska vi ersätta alla gammal fog med ny eller bara komplettera där det släppt? Vilken fog ska man köra på, en dyr som t.ex. Tec7 eller bara någon billig övermålningsbar latexfog?

V
Jag brukar bara spackla och slipa före tapetsering.

Düsseldorff
Varför ska du foga hörnen? Tänker du att det rör på sig? Det kommer inte hjälpa tapeten oavsett. Se bara till att ha någotsånär raka hörn så är det lugnt. Krokiga hörn är ju inte superkul när man ska tapetsera. Om du vill foga för att jämna ut eller vad det nu kan va så är det ju fint med en fog som klistret fastnar på, dvs det mesta utom silikon.

Enda anledningen till varför jag började fundera på fog var för att det var på plats från den tidigare målningen och tapetseringen. Den gjordes av den tidigare ägaren av huset, när huset var i princip nybyggt.

Så det låter som att jag inte behöver sätta dit ny fog och kanske rentav ta bort den befintliga?

Redigerat:
Düsseldorff
Du behöver ingen fog. Om hörnet är krokigt får du spackla och slipa. Använd spackelremsa om det är illa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.