Jag har försökt läsa på om att tapetsera på målad glasfiberväv. Nästan alla skriver att det inte är lämpligt, eller inte ens går. Det som vanligen rekommenderas är bredspackling och sen målning. Möjligen först renoveringstapet och sen vanlig tapet.
Jag har dock inte förstått varför den allmäna uppfattningen är att man inte skall / kan tapetsera på målad glasfiberväv?
Jag har provat på en vägg och det verkar fästa utmärkt, och understrukturen / väven syns inte alls igenom.
Bredspackling och målning känns som betydligt mer jobb, kladd och damm än att tapetsera.
Vad är det jag missat?

Ingenting :) Tapetsera går hur bra som helst men för att inte det grova glasfibermönstret ska synas så behövs bredspackling.
I en grannstuga satt tapeter direkt på väggens spontade bräder vilket gjorde att den sprack i varje brädskarv. Jag hjälpte till att limma upp glasfiberväv och sedan tapetserade en möstrad tapet direkt på den, blev i alla fall mycket bättre än det var med tapeter direkt på bräderna, så visst går det.

Ok, så skönt då! 😃 Väven är målad minst två gånger så kvarvarande struktur är inte särskilt grov.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.