Byggahus.se
Hej,

Alltid kört fast pris men tror mig ha läst att om jobben är förhållandevis små och risken för komplikationer liten så är det ofta mer lönsamt att arbeta per timme jämfört med att få ett fast pris. Stämmer det rent generellt tycker ni?

Tänker saker som tapetsera ett vanligt rum, måla lite osv.
 
per timme är 8/10 fall billigast om det är seriösa målare!
 
Tror på rörligt vid mindre jobb. Vid större jobb blir allt mer flytande och både det ena och andra kan smyga sig in i debiteringen då.
 
Håller med om att om du har bra referenser och målarna är seriösa så blir det förmodligen billigare än fastpris om inget oväntat inträffar.
 
Med tanke på att det brukar vara en del att fixa efteråt (slarv/sprickor/etc.) så kör jag alltid med fast pris. Jag betalar ingenting innan jag är nöjd med resultatet. Med timpeng så tror jag det är svårare att "förhandla" på det sättet.
 
Fast om målaren går på timpenning så kanske han offrar någon extra timme på att leverera ett bra resultat på en gång.
 
anders07 skrev:
Med tanke på att det brukar vara en del att fixa efteråt (slarv/sprickor/etc.) så kör jag alltid med fast pris. Jag betalar ingenting innan jag är nöjd med resultatet. Med timpeng så tror jag det är svårare att "förhandla" på det sättet.
Byt målare isåfall till en du kan lita på! Sen tror jag inte det är så populärt att hålla inne allt tills det är klart större jobb delas ju oftast upp på en 3-4 betalningar och kommer det inte pengar då kan man nog nästan garantera att det blir lite"spänt" läge vilket leder till sämre slutresultat!
 
Jag körde på rörligt. Mailade att det var vad jag ville ha. Han ville se rummet och när han kollat sa han ungefär 3000kr. Har anlitat samma flera gånger förr så ett förtroende får man väl säga finns. Ett rakt fram enkelt rum. Tak plus tapetsering tog 3h (!!) totalt. För det faktureras jag som följer.

4000 arbete
400 material
moms 1100
avdrag 2500
totalt att betala 3000.

Känner mig lurad då jag via mail sagt rörligt men han verkar trott fast vid inspektionen. Oavsett så är ju påslaget enormt väl? Om han tagit rörligt som jag önskade via mail så det det ju blivit typ 1200kr arbete ex moms.
 
Redigerat:
Hur stort va rummet?
 
jkarlberg skrev:
Hur stort va rummet?
ca 10kvm. På den ytan 2 garderober som inte krävde arbete samt dörr+fönster. 5.5 rullar tapet som vi själva betalade. Jag lade golvpappen själv samt tog bort lister. Total arbetstid exakt 2.45h hos mig.
 
Bricco. Om du har noggranna uppgifter om tidsåtgång och klockslag ska du inte betala för fler timmar. Hänsyn får tas till restid. Fakturan är på 5.000:- inkl moms för arbetet, vilket indikerar närmare 10 timmar arbete beroende på timpris. Stor skillnad mot de 2,45 h som du har antecknat!
 
Redigerat:
Henri skrev:
Bricco. Om du har noggranna uppgifter om tidsåtgång och klockslag ska du inte betala för fler timmar. Hänsyn får tas till restid. Fakturan är på 5.000:- inkl moms för arbetet, vilket indikerar närmare 10 timmar arbete beroende på timpris. Stor skillnad mot de 2,45 h som du har antecknat!
Jag var hemma under allt arbete så jag vet på minuten tiden som lades och exakt när. Han bor 300m från mig. Jag tror han kan ha trott vi kört på fast pris när han uppskattade det till 3000kr men jag har mail på att jag vill ha per timme. Men även om han gjort det så är väl uppskattningen enormt fel inkl problembuffert som jag förstår han skulle lagt på då. Det är ju 2-3 liknande rums buffert i dom pengarna. Ett sånt rum lär ju en tapetserare veta med +-30min hur lång tid det ska ta. Visade även tapeten i samband med uppskattningen.

Jag måste kolla med honom vad som skett.
 
Redigerat:
Skriv gärna igen om hur det går. Det kan vara lärorikt för övriga på forumet.
 
Bricco skrev:
ca 10kvm. På den ytan 2 garderober som inte krävde arbete samt dörr+fönster. 5.5 rullar tapet som vi själva betalade. Jag lade golvpappen själv samt tog bort lister. Total arbetstid exakt 2.45h hos mig.
Spackla dem ingenting på väggarna?

Känns väldigt fort att spackla, tapetsera och måla taket på 2.45h?
 
jkarlberg skrev:
Spackla dem ingenting på väggarna?

Känns väldigt fort att spackla, tapetsera och måla taket på 2.45h?
Spackel över skarv+slip inkluderat. 1h=Spackla+tak. 1:45=Slipa+tapet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.