11 064 läst ·
11 svar
11k läst
11 svar
tapetsera direkt på glas??
Hej alla.
Jag har ett litet delikat problem. Har ett timrat hus som inte är så rakt åt alla håll och på dessa krokiga väggar vill jag sätta tapet med glas framför som stänkskydd i köket. Frågan är om man kan tapetsera direkt på glaset med tapetklistret på rätsidan så att säga, eller kommer tapetklistret att synas även efter det torkat?
Ett annat alternativ är ju att tapetsera på den krokiga väggen och sätta glaset som det hamnar, dvs dikt an på vissa ställen och en bit ut på vissa ställen, eller kommer det se helsjukt ut? det skiljer max ngn centimeter, så längre ut än så kommer den inte att hamna. vad tror ni, o visa människor??
Jag har ett litet delikat problem. Har ett timrat hus som inte är så rakt åt alla håll och på dessa krokiga väggar vill jag sätta tapet med glas framför som stänkskydd i köket. Frågan är om man kan tapetsera direkt på glaset med tapetklistret på rätsidan så att säga, eller kommer tapetklistret att synas även efter det torkat?
Ett annat alternativ är ju att tapetsera på den krokiga väggen och sätta glaset som det hamnar, dvs dikt an på vissa ställen och en bit ut på vissa ställen, eller kommer det se helsjukt ut? det skiljer max ngn centimeter, så längre ut än så kommer den inte att hamna. vad tror ni, o visa människor??
Du har inte plats då att sätta tapeten på 6 mm renoveringsgips innanför glaset?
Någon centimeter är ju ganska mycket....
Kan du inte göra något annat, t.ex fotokakel, som kan få det utseende du vill?
En annan variant skulle nog kunna vara att tapetsera, strunta i glaset och sedan lacka tapeten med några lager klarlack.
Kan du inte göra något annat, t.ex fotokakel, som kan få det utseende du vill?
En annan variant skulle nog kunna vara att tapetsera, strunta i glaset och sedan lacka tapeten med några lager klarlack.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Du kan säkert få någon firma (reklamtryckfirma?) att fota av tapeten och trycka mönstret på självhäftande plastfilm som du klistrar på baksidan av glaset. Annars finns det nog ett hyfsat utbud av färdig plastfilm med kul mönster eller ännu enklare, enfärgat.
Ja, jag vet att jag är hopplös, men jag har hittat en tapet som går i exakt ton till valnöten som är bänkskiva och de beiga luckorna, så det kommer att bli sååå fint. (om jag bara får till det..)
har inte insett förrän nu hur krokiga väggarna faktiskt är, men kommer det att synas om inte glaset ligger dikt an överallt? Självhäftande plast vill jag inte riktigt ha, är inte så överens med plast...
har inte insett förrän nu hur krokiga väggarna faktiskt är, men kommer det att synas om inte glaset ligger dikt an överallt? Självhäftande plast vill jag inte riktigt ha, är inte så överens med plast...
Vi har glas med tapet bakom, jag är övertygad om att du inte kommer
att se om tapeten ligger ojämt bakom. Vi har inte ens satt fast
vår tapet den hålls på plats av glaset och det ser bra ut.
Glaset sitter enbart fast med hjälp av två st vägguttag så det är
lätt att byta ut tapeten bakom.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Plasten sätter man på baksidan av glaset och med rätt tryck kan du aldrig skilja den från en riktig tapet.Kerst skrev:Ja, jag vet att jag är hopplös, men jag har hittat en tapet som går i exakt ton till valnöten som är bänkskiva och de beiga luckorna, så det kommer att bli sååå fint. (om jag bara får till det..)
Funderar om det inte skulle funka att spraya rätan på tapeten med icke permanent spraylim för att få den att fästa vid glaset?
hej alla, nu har jag lyft fodren ändå, gjort en distansbit att sätta mellan, rätat upp med renoveringsgips, och nu är det tamej... rakt! får snart glas så jag kan tapetsera utan risk för stänk. Men jag vill tapetsera NU!
Tack för era kreativa idéer, jag ska försöka lägga ut en bild på det hela när det blir klart.
Tack för era kreativa idéer, jag ska försöka lägga ut en bild på det hela när det blir klart.
Klicka här för att svara