Någon som har använt sig av Byggmax tapetklister? Det är ju billigt men hur bilr resultatet?

Med tanke på att tapetklister inte är någon direkt kvantfysik skulle jag säga att slutresultatet säkerligen blir lika bra oavsett vad du använder. Enda skillnaden jag kan föreställa mig är att de kan ha olika konsistens när man arbetar med dem.

Man kan ju tom blanda eget av typ potatismjöl eller vad det är så jag tror knappast det är sämre än nåt annat. Var OBS på proddatumet bara så det inte är nåt gammalt mög.

v-g skrev:
Var OBS på proddatumet bara så det inte är nåt gammalt mög.
Offtopic: Inte heter det väl 'mög' där du bor, det är väl ett skånskt uttryck?! :)

Kan tillägga att om det är easy-up-tapeter eller vad de heter (limma på väggen), så ska det vara speciallim. Annars är Byggmax tapetlim bra tycker jag!

Nix det heter inte mög. Men har bott med skåning ett tag och mög är ett bra ord tycker jag :D

injonil skrev:
Kan tillägga att om det är easy-up-tapeter eller vad de heter (limma på väggen), så ska det vara speciallim. Annars är Byggmax tapetlim bra tycker jag!
Fy 17!! Då har jag gjort fel i hela huset... :S
Skämt å sido, det funkar utmärkt med byggmax lim även med Easy-Up.. Fattar inte riktigt vad injonil fått det ifrån.
Till EasyCover funkar det utmärkt med byggmax vävlim.

/ Fredrik

Nu har jag köpt 15 liter tapet och vävlim från Cesco tror jag märket var på Coloram. Det kostade 365kr. Nu hoppar jag att tapeterna ska sitta kvar i några år tills jag tröttnar.

Tack för era svar!

fresve skrev:
Fy 17!! Då har jag gjort fel i hela huset... :S
Skämt å sido, det funkar utmärkt med byggmax lim även med Easy-Up.. Fattar inte riktigt vad injonil fått det ifrån.
Till EasyCover funkar det utmärkt med byggmax vävlim.

/ Fredrik
Till easy-up ska det vara lim som inte torkar så fort. Jag körde själv med vanligt lim från Byggmax till denna typ av tapeter vilket resulterade i att det var betydligt jobbigare och mer tidsödande. Limmet hann torka för mycket innan tapeten kom upp och jag var tvungen att pensla lim även på tapeten runt kanterna. Det GÅR givetvis men det är inte rätt!

injonil skrev:
Till easy-up ska det vara lim som inte torkar så fort. Jag körde själv med vanligt lim från Byggmax till denna typ av tapeter vilket resulterade i att det var betydligt jobbigare och mer tidsödande. Limmet hann torka för mycket innan tapeten kom upp och jag var tvungen att pensla lim även på tapeten runt kanterna. Det GÅR givetvis men det är inte rätt!
Nja, det är inte att det ska torka långsamt, det är att det ska vara "torrare" än lim till tapeter med pappersbaksida. Detta beroende på att det inte finns något papper som ska suga åt sig fukt och svälla. Om man använder vanligt tapetlim KAN man få problem, tes att skarvar går isär, speciellt om man tapetserar på tidigare tapetserad vägg. Man ska följa tapettillverkarens rekommendation, blir det fel ändå så får man ersättning.
Sen är det viktigt att använda mindre lim när man tapetserar med non-woventapeter. 20-30% mindre än till papperstapeter. Kan även det gå problem med skarvarna, även på ny gipsvägg!

• Gilla
Bajsraketen
  • Laddar…
Om det kniper , och all råd är ute,kan man ta trälim
Apropå dialektala uttryck, så hörde jag uttrycket "paltkoma" på en husfabrik i Skåne häromdagen. Så då borde "mög" funka i norrland...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.