T
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Du har helt rätt. Det skall det inte! Men som jämförelse med denna miss, så har USA minst 27 ggr. varit på vippen att starta ett kärnvapenkrig av misstag. Det får några stenar att framstå som lite mindre dramatiska. Eller hur?

Staffans
Du borde bli bortplockad från forumet! Du är en ytterst otrevlig person som är ute efter bråk. Sedan jämför du äpplen och päron, hela tiden.

• Gilla
  • Haha
Tomas Eklund och 6 till
  • Laddar…
T trotomduvill skrev:
Då måste man ju informera boende i området att de måste sätta sig på trygg plats när det låter inför en sprängning, för vilka skyddar man annars...enbart de på bygget.
En seriös sprängare/entreprenör skall göra detta, sedan finns det säkert de som slarvar... Dessutom skall närliggande fastigheter besiktigas (om man vill undvika "falska fel") före sprängningsstart och efter slutlig sprängning.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
T
R roli skrev:
En seriös sprängare/entreprenör skall göra detta, sedan finns det säkert de som slarvar... Dessutom skall närliggande fastigheter besiktigas (om man vill undvika "falska fel") före sprängningsstart och efter slutlig sprängning.
Fast nu har jag för något år sedan bott i ett område för de sprängde och de informerade inte om det. Dock gjordes en lätt besiktning.

T Trotomduvill skrev:
Fast nu har jag för något år sedan bott i ett område för de sprängde och de informerade inte om det. Dock gjordes en lätt besiktning.
Något borde de väl sagt i samband med besiktningen? Sedan förvarnas nog kanske inte alla sprängningar på annat sätt än med ljudsignal.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
T
T Trotomduvill skrev:
Tog den hårt?
Som sprängsten från ovan.

Staffans2000
T Trotomduvill skrev:
Då måste man ju informera boende i området att de måste sätta sig på trygg plats när det låter inför en sprängning, för vilka skyddar man annars...enbart de på bygget.
Det är ju det, de gör, genom att signalera.

Staffans

T
Det är ju det, de gör, genom att signalera.

Staffans
Fast det tror jag inte att människor förstår. Då måste man få information vad som man ska göra vid signal. Tror nog inte någon tänker att det innebär att man ska sätta sig i säkerhet...

• Haha
  • Gilla
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
T Trotomduvill skrev:
Fast det tror jag inte att människor förstår. Då måste man få information vad som man ska göra vid signal. Tror nog inte någon tänker att det innebär att man ska sätta sig i säkerhet...
Det ingår i din skyldighet som samhällsmedborgare, att känna till. Skulle jag säga. Liksom för Hesa Fredrik och att inte klättra upp på järnvägsväxlar etc.

Staffans

• Haha
Trotomduvill
  • Laddar…
T
Det ingår i din skyldighet som samhällsmedborgare, att känna till. Skulle jag säga. Liksom för Hesa Fredrik och att inte klättra upp på järnvägsväxlar etc.

Staffans
Du är så duktig Staffan! Har du tänkt på alla barn som finns i området o som leker i lekparken etc...ska de också förstå sådant eller ska de hållas inne i veckor pga bygget?

• Gilla
  • Haha
henric78 och 5 till
  • Laddar…
T

Staffans
Du kan väl ta över efter Stefan?

Staffans2000
T Trotomduvill skrev:
Du är så duktig Staffan! Har du tänkt på alla barn som finns i området o som leker i lekparken etc...ska de också förstå sådant eller ska de hållas inne i veckor pga bygget?
Ja. Det ingår i föräldraansvaret att informera barnen även om det.

Staffans

• Haha
Trotomduvill
  • Laddar…
T
Ja. Det ingår i föräldraansvaret att informera barnen även om det.

Staffans
Och vart ska de ta vägen då? Vid ett bygge kan det smälla flera ggr varje dag...och tidpunkterna är inte informerade...så alla barn ska hållas inne om jag förstår dig rätt?! För detvar ju ett föräldraansvar....

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
Pelleplutt78
T Trotomduvill skrev:
Tack för visad förståelse och empati, saknas helt hos vissa tydligen!!

Mycket raljerande och generaliserande i denna tråd tyvärr!

Skiter i materiella skador som takpannor och annat trams! Är genuint orolig för personskador. Denna signal ljuder några sekunder innan de skjuter, vilket de som sagt gör 5-10 ggr/dag. Man har inte lång tid på sig inte!

Är väldigt lätt att sitta på kammare i säkerhet och raljera! Har ju tappat förtroendet på sprängaren så att sägs. Hur ska jag som helt oinsatt privatperson göra för att det inte ska hända igen, det är frågan!

• Gilla
  • Haha
henric78 och 15 till
  • Laddar…
Det är sprängarens ansvar.

• Haha
Trotomduvill
  • Laddar…
Pelleplutt78 Pelleplutt78 skrev:
Tack för visad förståelse och empati, saknas helt hos vissa tydligen!!

Mycket raljerande och generaliserande i denna tråd tyvärr!

Skiter i materiella skador som takpannor och annat trams! Är genuint orolig för personskador. Denna signal ljuder några sekunder innan de skjuter, vilket de som sagt gör 5-10 ggr/dag. Man har inte lång tid på sig inte!

Är väldigt lätt att sitta på kammare i säkerhet och raljera! Har ju tappat förtroendet på sprängaren så att sägs. Hur ska jag som helt oinsatt privatperson göra för att det inte ska hända igen, det är frågan!
Du har ju redan gjort lite vad jag förstått, o även fått lite här.
Det jag hade gjort är som vi skrivit innan;
1. Polisanmäla.
2. Kontakta ansvarig på bygget.
3. Dokumentera.

Lycka till.

• Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.