Tänker ni ta Covid-19 Boostervaccindosen?

• Antal röster
    296
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Men snälla nån. Måste du lägga dig i alla inlägg i även denna tråd. Låt folk få skriva av sig utan du ska kommentera alla inlägg.:sweat:
Men snälla nån. Måste du kommentera varje inlägg Birgit gör. Låt henne svara på de kommentarer hon vill svara på.

Det är ju trots allt ett publikt forum.

• Gilla
Fairlane och 9 till
  • Laddar…
Japp, blir sexan i mars. Testade mig igår positiv, med hög feber, trött och hosta.
Det kanske är få som blir allvarligt sjuka och i värsta fall avlider utan vaccin, men det vet du inte förrän det händer........

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Var inne och kikade på fhm.se nyss.
Har tagit tre doser, är 45 år, tillhör ej riskgrupp.
Tillhör då inte de grupper som rekomenderas en 4:e dos.
Har mig veterligen inte varit sjuk i covid, inte heller någon annan i familjen.
Jag och sambon har testat oss vid minsta symptom.

Blodsoppen
A AndersS skrev:
Japp, blir sexan i mars. Testade mig igår positiv, med hög feber, trött och hosta.
Det kanske är få som blir allvarligt sjuka och i värsta fall avlider utan vaccin, men det vet du inte förrän det händer........
Du har med andra ord tagit fem sprutor och blir sjuk. Ändå ska du trycka i dig nummer sex.
???

• Gilla
  • Wow
Intet och 3 till
  • Laddar…
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Du har med andra ord tagit fem sprutor och blir sjuk. Ändå ska du trycka i dig nummer sex.
???
För mig självklart och mitt val.
Och vaccinet är inte 100%, men tillräckligt för att vissa unviker IVA för de som drabbas. Här i regionen har det varit 35-40 personer på sjukhus för vård i snitt senaste veckorna och endast 1 på IVA. Det är stor skillnad att inte belasta IVA.

• Gilla
skogaliten och 6 till
  • Laddar…
Jag tar dem allihop, trots en del biverkningar. Men efter att jag var ordentligt sjuk i Covid innan vaccinerna kom så har jag sluppit vara sjuk trots att övriga familjen och nära släkten varit sjuk flera gånger. Min syster i grannbyn har haft ordentlig Covid tre gånger bara i år...
...men då har hon inte heller vaccinerat sig efter de två första sprutorna.

• Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Ja. I statistiken har alltid räknats avlidna "med" covid. Dvs alla som inom 30 dagar från konstaterad smitta avlider. Oavsett om personen dog i en bilolycka eller av cancer.

Sedan är statistiken snedvriden då t.ex. en person som tar sin tredje dos vaccin räknas som ovaccinerad i två veckor efter vaccinationen. Detta är ett sätt att få statistiken att se bättre ut.
Det finns statistik både för avlidna med och av covid, man väljer själv om man vill kolla på statistiken från Fohm eller Socialstyrelsen.

Det här är från Socialstyrelsen:
Graf som visar covid-19 relaterade nyinskrivningar och dödsfall över tid i Sverige fram till 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/

Lätt att se att många fler dör under våg 2 och 3 i förhållande till antal nya på sjukhus och på IVA än under våg 3 och 4.

Delta-varianten orsakade ju inte ens en smittvåg i Sverige utan bara en krusning sep. 2021 tack vara att så många var vaccinerade. Kollar man andra länder som fick in delta redan i juni så har de en riktig våg.

Man kan också se på statistiken för överdödlighet. Samma sak där, man ser en tydlig effekt av vaccinationen. Våg 3 ingen överdödlighet alls utan en underdödlighet. Våg 4 en mycket liten överdödlighet jämfört med våg 1 och 2 trots att många fler insjuknade. Efter våg 4 har det inte varit någon överdödlighet orsakad av covid trots att många har insjuknat hela tiden.

Det är mycket rimligt att ens vaccinationsstatus inte ändras innan vaccinet har haft effekt och man har kunnat bli smittad inkl. inkubationstid efter det tillfället, det är inte så att en vaccindos har omedelbar effekt och det är inte heller så att de som insjuknar gör det dagen efter att de smittats och det är inte heller så att de som dör gör det dagen efter att de insjuknade. Hela förloppet tar tid, oftast mer än två veckor. Att göra annorlunda vore därför att förvanska statistiken.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Vilka som har otur och blir sjuka se de behöver värd är forfarande osäkert. Det handlar inte bara om kända riskgrupper.
Svante Päbo har nog svarat på det. Genetiska förutsättningar i arvet från Neandertalarna, både att riskera att bli svårt sjuk i Covid och att inte bli det alls.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Svante Päbo har nog svarat på det. Genetiska förutsättningar i arvet från Neandertalarna, både att riskera att bli svårt sjuk i Covid och att inte bli det alls.
Och i min släkt så blir vi rätt ordentligt sjuka av Covid om vi inte löpande tar vaccin (dåligt statistiskt underlag dock, men återkommande gång efter gång). Vi är dock bara två som behövt få syremätningar och ingen av oss behövde då läggas in,näven om det var på gränsen. Jag misstänker att jag hade lagts in om jag hade blivit sjuk en vecka senare då de ändrade rekommendationerna några dagar efter att jag besökte Covid-akuten.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Nej, det tror jag inte. Han intresserar sig väl mest för neandertalare och dess gener. :rolleyes:
Men visst hänger det mycket på våra gener och inte bara på vaccin och infektioner som lär upp immunförsvaret.
Det finns nyare rön om effektiva T-celler som känner igen ”HLA haplotypes”.

En anledning till att det ser så olika ut med hur hårt olika vågor med nya varianter slår i olika regioner är kombinationen av vilka virusvarianter konkurrerar om att ta över smittspridningen, Vilken immunitet som finns pga tidigare varianter, och så befolkningens genetiska förutsättningar.

How Our Neanderthal Genes Affect the COVID-19 Mortality: Iran and Mongolia, Two Countries with the Same SARS-CoV-2 Mutation Cluster but Different Mortality Rates, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7859372/

Men de generna handlade om, så vitt jag minns först om att man kunde bli sjukare , sen upptäckte man en skyddande gen som bröt ner viruset med enzymer i cellerna och alltså inte direkt immunitet med B eller T-celler.
Mer intressant tycker jag rönen om effektivare T-celler dom ”ser” på cellens utsida om cellen är infekterad av sars-cov-2-viruset.

Hittar inte det jag läste om detta, men lite gener från Sardinier skulle man vilja ha, speciellt om man har dålig neandertalargener.

A Protective HLA Extended Haplotype Outweighs the Major COVID-19 Risk Factor Inherited From Neanderthals in the Sardinian Population, https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fimmu.2022.891147/full

Sardinia has one of the lowest incidences of hospitalization and related mortality in Europe and yet a very high frequency of the Neanderthal risk locus variant on chromosome 3 (rs35044562), considered to be a major risk factor for a severe SARS-CoV-2 disease course. We evaluated 358 SARS-CoV-2 patients and 314 healthy Sardinian controls. One hundred and twenty patients were asymptomatic, 90 were pauci-symptomatic, 108 presented a moderate disease course and 40 were severely ill. All patients were analyzed for the Neanderthal-derived genetic variants reported as being protective (rs1156361) or causative (rs35044562) for severe illness

blackarrow blackarrow skrev:
Nej, det tror jag inte. Han intresserar sig väl mest för neandertalare och dess gener. :rolleyes:
Men visst hänger det mycket på våra gener och inte bara på vaccin och infektioner som lär upp immunförsvaret.
Det finns nyare rön om effektiva T-celler som känner igen ”HLA haplotypes”.

En anledning till att det ser så olika ut med hur hårt olika vågor med nya varianter slår i olika regioner är kombinationen av vilka virusvarianter konkurrerar om att ta över smittspridningen, Vilken immunitet som finns pga tidigare varianter, och så befolkningens genetiska förutsättningar.

How Our Neanderthal Genes Affect the COVID-19 Mortality: Iran and Mongolia, Two Countries with the Same SARS-CoV-2 Mutation Cluster but Different Mortality Rates, [länk]

Men de generna handlade om, så vitt jag minns först om att man kunde bli sjukare , sen upptäckte man en skyddande gen som bröt ner viruset med enzymer i cellerna och alltså inte direkt immunitet med B eller T-celler.
Mer intressant tycker jag rönen om effektivare T-celler dom ”ser” på cellens utsida om cellen är infekterad av sars-cov-2-viruset.

Hittar inte det jag läste om detta, men lite gener från Sardinier skulle man vilja ha, speciellt om man har dålig neandertalargener.

A Protective HLA Extended Haplotype Outweighs the Major COVID-19 Risk Factor Inherited From Neanderthals in the Sardinian Population, [länk]
Jo det har han faktiskt. Eftersom generna som både skyddar ökar risken kommer från neandertalare och han är expert på dem så han publicerat ett par rapporter om påverkan på Coviid 19

Redigerat:
Nu googlade jag fram den. Riskökning och minskning kan vara i nivå 10 ggr enbart beroende på vilken SNP som avviker i OAS 1.

V i råkar ha den goda varianten i familjen och bara min 87-åriga mor har haft Covid. Dock var det så lätta symtom att hon sökte för trötthet och man upptäckte Covid då mer av en slump. Men då var hon redan frisk igen.

https://nyheter.ki.se/neandertalare...som-bade-skyddar-och-okar-risken-vid-covid-19

• Gilla
paralun
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Ja, men jag rekommenderas den ej och jag väljer att lyssna på fhm.
Jag tror att du missuppfattar vad de säger. De har inte gått ut med rekommendation att du ska ta den, men de har heller inte sagt att du inte ska ta den. Det dom säger är att du får ta den om du vill. Så även vi som har tagit fjärde dosen utan att vara i riskgrupp har ”lyssnat på fhm”.

Jag tog fjärde dosen i höstas, så snart jag fick. Nu har jag precis haft covid för första gången. Jag hade lite irritation i halsen och en halv grad feber i två dygn, sen var det klart. Om fjärde dosen hjälpte till att hålla det kort och milt så var det definitivt värt besväret. Om den inte gjorde skillnad så var det okej ändå. Jag fick knappt ens biverkningar av vaccinet den här gången.

mrsnhp mrsnhp skrev:
Jag tror att du missuppfattar vad de säger. De har inte gått ut med rekommendation att du ska ta den, men de har heller inte sagt att du inte ska ta den. Det dom säger är att du får ta den om du vill. Så även vi som har tagit fjärde dosen utan att vara i riskgrupp har ”lyssnat på fhm”.

Jag tog fjärde dosen i höstas, så snart jag fick. Nu har jag precis haft covid för första gången. Jag hade lite irritation i halsen och en halv grad feber i två dygn, sen var det klart. Om fjärde dosen hjälpte till att hålla det kort och milt så var det definitivt värt besväret. Om den inte gjorde skillnad så var det okej ändå. Jag fick knappt ens biverkningar av vaccinet den här gången.
Det är väl frivilligt att ta så många/få doser man vill men den allmänna rekommendationen för min grupp år fortfarande tre doser så jag lyssnar på det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.