27 137 läst ·
427 svar
27k läst
427 svar
Tänker ni ta Covid-19 Boostervaccindosen?
Det är inte vad Sara Byfors säger här och den tredje dosen borde de flesta erbjudits för väldigt länge sedan.P paralun skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/3-fragor-om-sa-kan-du-tanka-kring-covidvaccineringen
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Det är ju fullt tillåtet för alla vuxna att vaccinera sig gratis oavsett ålder och riskfaktorer. Man kan ju göra det för att slippa bli sjuk, bli mindre sjuk om man nu blir sjuk, minska risken att man smittar någon som tillhör en riskgrupp osv. Det är ju precis som det har varit med influensavaccin under alla år.Lill72 skrev:
Så är det men det rekommenderas inte av folkhälsomyndigheten.BirgitS skrev:
Det är ju fullt tillåtet för alla vuxna att vaccinera sig gratis oavsett ålder och riskfaktorer. Man kan ju göra det för att slippa bli sjuk, bli mindre sjuk om man nu blir sjuk, minska risken att man smittar någon som tillhör en riskgrupp osv. Det är ju precis som det har varit med influensavaccin under alla år.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Jovisst kan det tolkas olika men landstinget jag tillhör erbjuder då vaccin för under 65år och det är mycket bra. Utan att kolla så tror jag de flesta gör det. Övertygad om att det är ett bra skydd mot svår sjukdom.Lill72 skrev:
Sen finns det då "huvudmän" i Sverige som är snåla!
Jo som jag skrev så tog jag även influensavaccin och det var en enkel historia när jag upptäckte att Apoteket och Doktor 24 samarbetar, enkelt och snabbt i ett köpcentrum så fick man även skydd mot influensa utan krångel och tidsbokningar.BirgitS skrev:
Det är ju fullt tillåtet för alla vuxna att vaccinera sig gratis oavsett ålder och riskfaktorer. Man kan ju göra det för att slippa bli sjuk, bli mindre sjuk om man nu blir sjuk, minska risken att man smittar någon som tillhör en riskgrupp osv. Det är ju precis som det har varit med influensavaccin under alla år.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Ja och så tänker man efter hur man själv vill ha det under vintern. Om det inte spelar någon roll att man är sjuk i covid och om man inte riskerar att smitta någon som kommer att behöva sjukhusvård så är det klart att man kan hoppa över att vaccinera sig.Lill72 skrev:
Smittspridningen nu ser väl ut att vara ungefär som i mitten av januari och stigande så risken att bli sjuk under vintern är stor. Detta genom att jämföra antal på sjukhus nu och då samt anta att ungefär lika stor andel behöver sjukhusvård.
Du och andra får göra som ni vill, själv lyssnar jag på fhm.BirgitS skrev:
Ja och så tänker man efter hur man själv vill ha det under vintern. Om det inte spelar någon roll att man är sjuk i covid och om man inte riskerar att smitta någon som kommer att behöva sjukhusvård så är det klart att man kan hoppa över att vaccinera sig.
Smittspridningen nu ser väl ut att vara ungefär som i mitten av januari och stigande så risken att bli sjuk under vintern är stor. Detta genom att jämföra antal på sjukhus nu och då samt anta att ungefär lika stor andel behöver sjukhusvård.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 627 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 627 inlägg
Ändå ligger många på intensiven med Covid nu.S SnickareHobb skrev:Idag är ju covid som en lätt förkylning för de flesta. Oavsett om man är vaccinerad eller inte.
Ser ingen anledning att fortfarande uppmana folk att ta vaccinet.
Dessutom så visar ju en studie från Oxford att Pfizers och AstraZenecas vaccin har negativ effekt mot sjukhusinläggning och död efter 2-3 månader (dvs risken för sjukhusinläggning och död är större 2-3 månader efter vaccinet än om du inte vaccinerat dig):
[länk]