F
Skulle sätta en extra rörsvep på detta stuprör då en är för lite. Men blev inte så lätt att få det bra då jag märkte att röret går in i toppen för att sen gå ut. Har försökt rucka på det och dra ut men går inte. Är det så att den korta biten högst upp efter första svängen behövs kapas typ 10mm?

• Stuprör vid ett tak med böj upptill, en röd pil pekar mot den böjda sektionen. Diskussion om att kapa övre sektion 10 mm för bättre passform.
Krilleman
Takavvattning "bygger" man ovanifrån med dess instick.

Så du kan inte enkom ta isär dessa på enkelt sett "halvägs".

För att i få isär denna delen som du pekar på måste du först demontera stupröret i dess helhet.

För övrigt är det extremt ovanligt att sätta rörsvep på liggandens ledning vid din markering med röd pil.

Varför göra så? 🙄

F
Krilleman Krilleman skrev:
Takavvattning "bygger" man ovanifrån med dess instick.

Så du kan inte enkom ta isär dessa på enkelt sett "halvägs".

För att i få isär denna delen som du pekar på måste du först demontera stupröret i dess helhet.

För övrigt är det extremt ovanligt att sätta rörsvep på liggandens ledning vid din markering med röd pil.

Varför göra så? 🙄
Nej jag sks inte sätta rörsvep där utan en bit ovanför den nuvarande. Jag menar att om den rörbiten där vore kortare så borde hela röret komma ut en bit, dvs bli rakare?

Ja ta isär är inga konstigheter.

• Gilla
Kakelugnen566
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Nej jag sks inte sätta rörsvep där utan en bit ovanför den nuvarande. Jag menar att om den rörbiten där vore kortare så borde hela röret komma ut en bit, dvs bli rakare?

Ja ta isär är inga konstigheter.
Svar ja.
Lite mer än det du vill att stupröret skall komma ut från väggen. Hur mycket kan du räkna ut med puthagaros sats.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
GoC GoC skrev:
Svar ja.
Lite mer än det du vill att stupröret skall komma ut från väggen. Hur mycket kan du räkna ut med puthagaros sats.
Topp! Tack.

Du kan väl också bara platta ut fästen till det nya rörsvepet så det inte bygger så mycket, och rättar sig efter stupröret. Om du levt med denna vinkel i x antal år så lär du väl inte bli gladare av att det blir rakt 😄

F
J jishi skrev:
Du kan väl också bara platta ut fästen till det nya rörsvepet så det inte bygger så mycket, och rättar sig efter stupröret. Om du levt med denna vinkel i x antal år så lär du väl inte bli gladare av att det blir rakt 😄
Ja precis, men ser lite b ut att skruvhålen inte blir på samma ställe som nuvarande svep. 😂

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.