Byggahus.se

Tankar vid val av justersåg

1. Gruvberget
    Medlem · Dalarna · 687 inlägg

Gruvberget

Medlem

Sista bilderna

...kommer här! "Pimpat" med linjelaser och belysning.
    Smågrejer från Jula som är till bra hjälp.
    Lika mycket som dessa grejer kostat har jag även skickat till Läkare utan gränser för att bidra med liten liten hjälp till svältkatastrofen. Det kanske kan bli en uppmaning till alla andra forumdeltagare också? Dvs för över en slant som motsvarar dagens (eller veckans) verktygsinköp till någon hjälporganisation

• Laddar…
  2. Gruvberget

Gruvberget

Medlem
    Till 99% nöjd med Robland justersågen. Saknar bara automatisk YD-start och förutom den gröna färgen så är ett par fula detaljer träinlägget runt sågklingan samt ändklotsen på justerbordets anhåll lite oestetiska (dagens I-lands problem...) Detta är alltså så maskinen levereras, även idag på nytillverkade maskiner. Men det är också väldigt praktiskt eftersom just dessa två delar skadas av klingan, speciellt om man lutar en stor klinga. Så de finns måttsatta i instruktionsboken så att man kan nytillverka trädelarna och ersätta skadade/ slitna.

3. Masses
    Medlem · Skåne · 1 669 inlägg

Masses

Medlem
    Stort grattis Gruvberget! Verkar vara en sjuhelsickes maskin... Hrmm smart med belysning i SUVA´n, varför har jag inte tänkt på det ;)

4. Gruvberget

Gruvberget

Medlem
    Köpte min belysning på jula för 99 kr (8 W lysrör) väger bara ett par hundra gram

5. T
    Medlem · VG · 11 257 inlägg
    Verkligen fin maskin det där! Blir allt lite avis :)

Men vad är det för fusk med en liten hjullastare å ställa in den i verkstaden med. Här fick jag ta till storskottaljan från segelbåten för att dra upp min justersåg för trappan ;)

6. Gruvberget

Gruvberget

Medlem
    :) Tack!

Ja ibland får man glida in på en räckmacka, har en schysst granne som hjälpte mig.
    Att dra en justersåg upp för en trappa låter väldigt väldigt jobbigt!!

När min Robland väl stod på plats skulle jag baxa in den 2 meter till och byggde därför maskinskridskor av balk och glidrullar för båtvagnar, men den stod som gjuten i golvet, orkade inte röra den en centimeter... Så det blev en pallyft på 2 ton från Jula på "rea" så nu går den att skjutsa omkring som en barnvagn

7. Gruvberget

Gruvberget

Medlem
    Förresten!! Jag vill gärna se fler bidrag i form av bilder på justersågar :)

8. bax
    Medlem · Härliga Härjedalen · 2 297 inlägg

bax

Medlem
    Härliga bilder!
    Jag ser gärna en closeup på höjdjusteringsratten med omkringliggande reglage.
    Vad är den lilla "pilen" snett till höger ovanför vinkeljusteringsratten på bild 6?

9. Gruvberget

Gruvberget

Medlem
    Blev en rätt så kass förstoring. Stora ratten är som sagt var höjdjusteringen, inga finesser alls, men ovanligt lätt att veva upp/ ner trots att det är ett rejält stort sågaggr. med rits och allt.
    Ratten ovanför är höjdjustering av ritsklingan och ovanför till höger sitter sidojusteringen av ritsen.

Pilen ovanför vinkeljusteringen antar jag du menar den som sitter på justerbordet? Det är en låsanordning för att bordet ska låsa vid ett visst läge och nära handtaget på släden sitter en frisläppning av samma lås. Dock har jag inte kollat upp funktionen ännu, men det är gjort för att kunna aktiveras under körning med samma hand som man drar släden.
    Dessutom finns ytterligare 3 st stopplägen på släden så att man kan låsa den t ex vid klyvsågning.

10. PeterJeffrey
    Medlem · Örebro · 238 inlägg

PeterJeffrey

Medlem
    ojj.. och för mig som inte kan särskilt mycket om sånt här.. vart sitter ritsklingan? hur stor är den?
    de här sågarna är totalt out of my leauge, jag har fått nöja mig med svärfars Kombimaskin från nämnda Robland, men nu ska han byta ut den mot varsina maskiner från Logosol. Det blir deras Formatsåg PS315, Multifräs MF30 och Rikt- och planhyvel H410. Sen har han Fyrkutterhyvel PH260 sen innan.

Vad har ni att säga om den formatsågen, vad har den för pro's n con's? kan ni nåt om de andra maskinerna med så är det ju alltid kul att höra era åsikter om det :)

11. pär h
    Medlem · ekerö · 3 407 inlägg

pär h

Medlem
    Rits klinga sitter i linje med huvudklingan men framför den är mindre brukar vara 100mm eller 120mm
    Den är till för att det inte skall bli urslag på undersida av det man sågar speciellt om man sågar tvärs fiberriktningen eller på plastbelagda ytor som melamin eller laminat.
    Den snurrar motsols och har en såg höjd ovan bordskant på 1-2 mm det gör att tänderna på ritsen går in i materialet som skall sågas i samma riktning som man matar. klart som korvspat?

Angående justersågar så beror det mycket på vad man skall göra ps 315 är förmodligen en fin maskin (har bara klämt på den vid div tillfällen) som nog är bra vid tillverkning av on off byggen men om det kommer till att såga större bitar av skivmaterial 1*1m med precision så tror jag inte att det är den ultimata sågen, tyvärr så är slaglängden för kort i original utförande tycker jag.
    Förövrigt så håller deras maskiner bra klass tycker jag lite dyra kan tyckas. Deras multifräs är dock unik
    Den stora skillnaden mellan mindre/billigare och större/dyrare är oftast att den senare har bättre repeterbarhet i alla inställningar.

Pär

12. Gruvberget

Gruvberget

Medlem
    Jag har också MF30 och H410. Fräsen MF30 tycker jag bara har fördelar i tanke på priset. En rätt så liten och hanterbar fräs men ändå väldigt robust och inga konstiga delar eller konstruktioner som kan braka ihop eller är omöjliga att reparera. Begränsningen hos MF30 är att det tar lite tid att "bygga om" den, dvs att gå från vanlig kantfräsning med skaftfräs och anhåll till mallfräsning av ett stort ämne med 30 mm kutter är nästan en halvtimmes jobb i att plocka bort delar. Sen saknar jag också "insatser" runt bordsöppningen och ett plus vore också "förlängningar" till anhållet så att man får ytterligare skydd runt verktyget vid drift.

H410 är samma där; en liten och hanterbar hyvel. Inte speciellt enkelt att posta in nya stål och frågan är om maskinen är så precisionsinställd med utmatningsbord osv som man påstår? Tycker att det skiljer någon 1/10-del från sida till sida när man hyvlar fullbredd. I de flesta fall spelar det nog ingen roll.
    Så samma här, för priset så är det en väldigt bra hyvel, speciellt eftersom det ofta går att rikta och plana i princip sekunden efter (inga bord att ställa om).
    Två stora nackdelar är:
    1) riktbordsreglaget som är i vägen om man har breda arbetsstycken i planhyveln och inte ställt upp riktbordet på "0", då kan spaken stoppa arbetsstycket på väg ut ur planen.
    2) Spånsuget skulle ha varit 120 mm och helst två uttag på maskinen. Kör man tunna stycken i planen så "sätter det igen" med spån rätt så fort. En mycket kraftig sug kanske kan lösa detta, men inte om man har hyveln på ett klent uttag i spånsystemet.

Jag har ingen PS315 men skulle jag bara syssla med finsnickeri och har mycket klyvjobb så är det en suverän såg. Man kan säga att PS315 klarar allt förutom skivsågning. Men tidigare klarade jag mig med sänksåg eller sticksåg och grovsågade mina skivor och finsågade sedan kanterna i en maskin som liknade PS315. Det fungerade alldeles utmärkt.
    Nackdelen med min stora Robland är att det är långt till klingan och en smärre promenad varje gång man ska runt maskinen, så finsågning på Robland är en utmaning, medan det är betydligt smidigare på PS315

13. pär h

pär h

Medlem
    Jag har pratat både i tele och live med moretens om just deras spånuttag på maskinerna om varför dom är så små. Svaret var att det brukar vara 100mm och det räcker för att ta bort spånet behöver inte vara större Vid frågan om det inte vore bättre med 120mm 100mm räcker bra var svaret Ok sa jag och gick där i från. Dom få gånger jag klämt på multifräsen har jag tyckt att det är en massa vred för att låsa alla inställningar kanske blir så på en så pass avancerad maskin

Gruvberget när du menar att det är en utmaning att fin såga på din justersåg menar du då att det blir så mycket spring från för att runda justerbordet tolkade jag dig rätt. Eller menar du att det är svårare pgr av sågens fysiska storlek, stort mellanrum mellan justerbord och klingan, stort suvaskydd som är i vägen långt avstånd mellan kapannhåll och klinga.

Jag har en kanadensisk kompis som självklart är van vid bordssåg. Han började i höstas på capellagårdens Möbelsnickeri och där har dom så klart justersåg. Han tycker fortfarande att det nästan är omöjligt att såga mindre bitar på den. Han har byggt en kap släde till bordssågen jag sa att det går väl lika bra att bygga något liknande till justersågen att fästa på anhållet vilket är både mindre och lättare att lyfta up på sågen än en stor kapsläde, nä det var det inte var hans svar.

Jag kan hålla med om att ju mindre sågen är desto närmare kommer man klingan och då uplevs det som lätare att såga mindre bitar. Men jag vid håller att det går lika bra att använda justersågen vid sågning av små bitar kan vara så att det beror på att jag alltid arbetat med justersågar och är så van vid det.

Pär

14. Gruvberget

Gruvberget

Medlem
    Tja, Moretens hör inte till det där marknadsförande typen av företag...
    Jo det är väldigt många vred på MF30, men det är en vanesak och jag uppskattar verkligen fininställningsmöjligheterna eftersom man bara mäter in sig en gång i början och kör sedan en provbit. Man mäter på provbiten och justerar motsvarande på maskinen +/-0,1 mm eller bättre. Hur smidigt som helst.

Ja, det är båda stor springa mellan klinga och bord och släde (jag får in 400 mm klinga och när den ska tiltas 45 grader antar jag att det inte går att ha 1 mm glipa), men framförallt är allt större så det är lite bökigare än med en liten bordssåg. Däremot är SUVA-skyddet helt underbart och har hittills aldrig varit i vägen. Jag avskyr skydd som sitter på klyvkniven. Hade en sån på min Hammer och när jag tappade greppet om en tung skiva slog den upp klingskyddet som åkte in i klingan och det visade sig att klingskyddet satt fast med en liten metallstav som slog av 4 tänder på en svindyr klyvklinga, sliperiet vägrade t o m löda på nya tänder.
    Men visst är det så att en stor justersåg ger större flexibilitet och det är bara en vanesak, små detaljer bör ju gå att fixa på en stor justersåg, de finns ju i alla yrkessnickerier. En toppmodern Felder i 900-serien eller en ny Altendorf är säkert ännu smidigare, men ligger i drömmarnas värld. Gillar helt genomskinliga SUVA-skydd, start-stopp i släden och nollpunktslutning på klingan (fått för mig att man kan få ner glipan mellan bord och klinga då)

15. pär h

pär h

Medlem
    Ja drömma kan man men i mina drömmar är det en fullsmetad Martin den som kan tillta klingan åt båda hållen eller en Scm. Felder går bort likaså format4

Pär

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.