Vi bor idag i ett hus från tidigt 40-tal. Det är idag ca 89m2 fördelat på 2 plan+källare.
Vi har planer på att bygga ut de båda planen och skulle nu gärna vilja ha lite åsikter om hur vi tänker oss planlösningen på entreplan. Det består idag utav hall, litet badrum, 1 sovrum, kök och vardagsrum.
Det vi saknar är ett större badrum, större kök och bra yta för en matsalgrupp. Själva utbygnaden är det stora rummet till höger. Storleken på detta är ca 4,5m x 7m. Vi tänker oss att det som idag är kök skall bli ett större badrum. Det vi funderar på är om vi skall placera kök och matplats i utbygnaden eller köket i det nuvarande vardagsrummet och göra matsal/vardagsrum av utbygnaden. Någon som har lite tankar om fördel/nackdel med placeringen av de olika elementen? Tänker främst på om det är possetivt eller negativt att försöka centrera köket i huset. Jag har inte placerat alla fönster på den befintliga bygnaden och de jag har placerat på utbygnaden är bara en tanke och absolut inget fast, men tanken är att det blir en inglasad uteplats med utgång vid de stora fönstren.
Skiss av husplan med sovrum, vardagsrum, blivande badrum och planerad utbyggnad markerad som 'Nybygge'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett av förslagen på kökets placering: Själva skåpsfördelningen är bara för utseendets skulle och är absolut inget som är som det kommer att bli.
3D-skiss av hus entreplan med potentiellt nytt kök och matplats i en utbyggnad.
Skapa konto

Tack på förhand

Jag brukar alltid starta med att ta reda på väderstrecken. Det har stor betydelse för hur man trivs till slut. Vardagsrum mot norr är t.ex. ingen höjdare. badrum är ju inte lika beroende av rienteringen.

Den översta bilden är ganska korrekt vad gäller väderstreck Det vill säga Norr upppåt i bilden.

Ja, då är det nog rätt att placera vardagsrummet i utbyggnaden. Då kan en inglasad uteplats få västersol, vilket är trevligt. Från entrén och trappan vill man ju kunna ta sig ganska snabbt och enkelt till kök och vardagsrum, då krävs någon form av korridor förbi badrummet. Detta ska ju heller inte ligga alltför långt bort från trappan. Jag tror nog också att kök i gamla vardagsrummet kan bli bra. Jag tycker det är viktigt att kunna stänga till om kök.

Jag vet inte riktigt, känns fel att behöva gå i en labyrint för att komma till vardagsrummet. Jag hade nog personligen lagt badrummet där sovrummet är och köket där det planerade badrummet är. Detta innebär att sovrummet hamnar där ni ritat köket. Men på detta vis blir det ett lite mer naturligt stråk till vardagsrummet.

Köket blir förvisso lite mindre, men då det inte finns några mått här så är det svårt att avgöra om det blir litet eller ej? Tittar man på ytan detta rum utgör på ritningen så ser det ut att vara ungefär 1/5 del av nuvarande bottenplan på 89m² vilket då innebär att det är ca 18m² vilket ändå får anses vara en rätt schysst yta på ett arbetskök! :)

J Jarlsgård skrev:
Jag vet inte riktigt, känns fel att behöva gå i en labyrint för att komma till vardagsrummet. Jag hade nog personligen lagt badrummet där sovrummet är och köket där det planerade badrummet är. Detta innebär att sovrummet hamnar där ni ritat köket. Men på detta vis blir det ett lite mer naturligt stråk till vardagsrummet.

Köket blir förvisso lite mindre, men då det inte finns några mått här så är det svårt att avgöra om det blir litet eller ej? Tittar man på ytan detta rum utgör på ritningen så ser det ut att vara ungefär 1/5 del av nuvarande bottenplan på 89m² vilket då innebär att det är ca 18m² vilket ändå får anses vara en rätt schysst yta på ett arbetskök! :)
Bra tankar. Dock är nog inte bottenplan på mer än ca 60m2 då 89 är fördelat på 2 plan. Så köket idag är ca 11-12m2. Jag har haft en tanke att minska ned det planerade badrummet och istället göra en korridor till nybygget, vilket då skulle se samma naturliga väg som du pratar om. Men vi känner ändå att vi vill försöka få ett centralt kök med plats för flera att vistas samtidigt.

Aha då är jag med!

Med det I åtanke så är min spontana tanke att det bästa kanske varit att lägga sovrum i utbyggnaden istället.

Så köket blir där ni tänkt/ritat det, sen till höger är sovrummet. Där blivande badrum är öppnar man upp istället och har matsal och till höger om detta har man vardagsrum. På så vis kommer man ifrån korridorerna :) då får man sovrummet i nordöst vilket funkar fint, sovrum och matrum i söder/sydöst. :)

Digital ritning av en bostadsplanlösning med markerade rum: Badrum, Kök, Sovrum och Vardagsrum.
Skapa konto

Redigerat:
J Jarlsgård skrev:
Aha då är jag med!

Med det I åtanke så är min spontana tanke att det bästa kanske varit att lägga sovrum i utbyggnaden istället.

Så köket blir där ni tänkt/ritat det, sen till höger är sovrummet. Där blivande badrum är öppnar man upp istället och har matsal och till höger om detta har man vardagsrum. På så vis kommer man ifrån korridorerna :) då får man sovrummet i nordöst vilket funkar fint, sovrum och matrum i söder/sydöst. :)

[bild]
Den där lösningen kändes ju faktiskt riktigt schysst. Även om jag kanske då hade bytt plats på badrum och sovrum då det känns som att sovrummet hamnar lite väl ”mitt i smeten” om någon sitter uppe vid tv:n eller liknande.

L LinusK skrev:
Den där lösningen kändes ju faktiskt riktigt schysst. Även om jag kanske då hade bytt plats på badrum och sovrum då det känns som att sovrummet hamnar lite väl ”mitt i smeten” om någon sitter uppe vid tv:n eller liknande.
Samtidigt är det inte så trevligt att höra någon som sitter och skiter när man sitter på toan :crysmile:

Tror inte ljudet är så farligt, väggarna blir ju ganska tjocka och isolerar man dem och sätter dubbla skivmaterial (tex osb+gips) så kan man ha rätt okej volym utan att störa :)

J Jarlsgård skrev:
Samtidigt är det inte så trevligt att höra någon som sitter och skiter när man sitter på toan :crysmile:

Tror inte ljudet är så farligt, väggarna blir ju ganska tjocka och isolerar man dem och sätter dubbla skivmaterial (tex osb+gips) så kan man ha rätt okej volym utan att störa :)
Haha. Tror iofs ingen här hemma skiter högre än vad tv:n låter när den står på men det kan vara värt att ta med i beaktning

Badrum nära trappa/hall är väl jättebra?

Anna_H Anna_H skrev:
Badrum nära trappa/hall är väl jättebra?
Ja det är det absolut. Det var mest tanken på sovrum i anslutning till TV-rum jag kände sådär inför. Men det får ju bli en avvägning av för och nackdelar.

Beror på vem som sitter uppe vid TV:n längst. Det är bara när barnen bestämmer sig för att ha filmnatt det kan vara lite besvärligt. Men ljuden från badrummet stör mer i TV:rummet än ljuden från TV-rummet stör i sovrummet.
Har alltså både vårt sovrum och vårt badrum vägg i vägg med vardagsrummet.

Jag gör ett antagande och påstår att väggen som är genomgående mellan sovrum/kök och badrum/hall är bärande, vilket då rent krasst hade inneburit att en ny sovrum/v-rumsvägg också varit bärande.

Nu vet jag inte hur huset är uppbyggt idag eller hur tjocka väggarna är men en bärande vägg är ju generellt sett bestående av minst 45x95 reglar. Vill ni vara på det torra, sätt 45x120 reglar och bygg upp väggen gips+osb+45x120(med isolering)+osb+gips. Sedan sätter ni dörren in mot köket. Är ni fortfarande oroliga för ljud så ta en massiv dörr med tätad karm. Då har ni både livrem och hängslen i mina ögon mot ljudnivå, man kommer rent krasst kunna ha rätt schysst volym på TVn utan att det stör :) SKULLE man fortfarande vara orolig för störande ljud så slänger man upp en garderobsvägg mot vardagsväggen. (y)

En till fråga, har ni tvättstuga i källaren idag eller har ni den i badrummet?

Redigerat:
J Jarlsgård skrev:
Jag gör ett antagande och påstår att väggen som är genomgående mellan sovrum/kök och badrum/hall är bärande, vilket då rent krasst hade inneburit att en ny sovrum/v-rumsvägg också varit bärande.

Nu vet jag inte hur huset är uppbyggt idag eller hur tjocka väggarna är men en bärande vägg är ju generellt sett bestående av minst 45x95 reglar. Vill ni vara på det torra, sätt 45x120 reglar och bygg upp väggen gips+osb+45x120(med isolering)+osb+gips. Sedan sätter ni dörren in mot köket. Är ni fortfarande oroliga för ljud så ta en massiv dörr med tätad karm. Då har ni både livrem och hängslen i mina ögon mot ljudnivå, man kommer rent krasst kunna ha rätt schysst volym på TVn utan att det stör :) SKULLE man fortfarande vara orolig för störande ljud så slänger man upp en garderobsvägg mot vardagsväggen. (y)

En till fråga, har ni tvättstuga i källaren idag eller har ni den i badrummet?
Mycket bra tankar och idéer härifrån. Idag är tvättstugan i källaren, men tanken var att ev plocka upp maskinerna om man väljer att göra ett större badrum för att i förlängningen (läs; många år framåt) göra en relax/bastu i det utrymmet i källaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.