Byggahus.se

Tankar om kontursåg

1. Lentzen
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Är det någon här som har lite erfarenhet när det kommer till kontursågar?
    Jag sitter och tittar runt lite och kunde behöva lite råd.

Jag har fastnat för två stycken. De absolut billigaste har jag valt bort och Hegner, Pegas m.fl. ligger över prisklassen jag hade tänkt mig. Misstänker att du måste vara riktigt duktig innan du behöver den nivån på maskin.

De jag fastnat för är:

Scheppach Deco Flex (jag har tillgång till Dremel med flexskaft så det är inget jag måste ha):

https://www.conrad.se/Konturs%e5g-S...rad-swe&pi=1378342&ci=SHOP_AREA_37385_1506022

Axminsters hobbyvariant (fastnade för det rejäla bordet):

http://www.axminster.co.uk/axminster-hobby-series-awfs16-scroll-saw-501247

Min största prioritet är att den är stabil med minimala vibrationer. Fina snitt är också ett krav men det har väl mest med bladval att göra anar jag. Enkla bladbyten är ett plus men inget nödvändigt.

Tänkt användningsområde är helt enkelt lite terapiarbete i form av pyssel till jul och skyltar. Där vill jag ha precisionen. Det kan bli ett och annat bete också men där känns precisionen mindre viktig.

Jag är som så många andra prylnörd så bandsåg och sticksåg har jag redan. Har sett att många rekommenderar den kombinationen.

Vägled mig :)

2. ceson
    Medlem · Nivå 13
    Jag har inte använt så många kontursågar så att jag kan jämföra. Men jag har en deco flex och tycker att den fungerar bra, vad som fick mig att välja denna var att den har variabel hastighet och möjlighet att köra både pinnade och opinnade blad samt att den har belysning. Det enda jag saknar på den är att blåsmunstycket inte har så många justeringsalternativ men lösningen är ju liknande på dom flesta i denna prisklass även den från Axminster.

Jag har köpt ett flexibelt blåsmunstycke som jag skall montera vilken dag som helst;)

Ett test av kontursågar som du kanske redan sett.

• Laddar…
  3. Lentzen
    Medlem Nivå 1
    Det testet har jag missat. Brukar hamna på amerikanska sidor.

Det lutar just nu åt den faktiskt. Hur är ljudnivån? Har lite planer att sätta upp en arbetsstation i källaren.

Vet du om det går att köpa till fler bladhållare? Hade varit bekvämt för snabba bladbyten.

4. ceson
    Medlem · Nivå 13
    Jag är ju iofs. lomhörd men jag tycker att den är förvånansvärt tyst och vibrationsfri, vi tycker ju så olika och om man läser rescensionerna på Toolstop så tycker en del att den är tyst och har låga vibrationer medans andra tycker tvärt om:) .
    Skulle du bott närmare kunde du ha provat den några dagar.

Vad gäller bladhållare så så förutsätter jag att det går att köpa som reservdel. Jag använder bara pinnade blad då är bladbytena enkla.

5. Lentzen
    Medlem Nivå 1
    Det var väldigt snällt av dig. Eftersom jag aldrig ägt någon innan så har jag ingen referens.

Jag sprang på Scheppach SD1600V som förutom ha ett betydligt trevligare pris (alltid lättare att motivera för frun), förövrigt vara likvärdig Deco Flexen. Jag kan inte hitta någon skillnad i specifikationen som skulle vara till dess nackdel. Nu skulle jag ju helst vilja känna och klämma lite, men för en tusing kan det vara värt att chansa. Som jag nämnde innan så klarar jag mig utan flexskaftet.

Conrad tar 999:- för den.

6. ceson
    Medlem · Nivå 13
    Den verkar riktigt vettig och kommer med ett riktigt blåsmunstycke så man kan blåsa från alla håll. Om du köper så skriv gärna och berätta vad du tycker om den.

7. Lentzen
    Medlem Nivå 1
    Absolut!

Jag kommer att beställa den imorgon.

• Laddar…
  8. Lentzen
    Medlem Nivå 1
    Sen blir det att i smyg göra något fint till kidsen för att snyggt kunna linda in köpet. :D

9. pools
    Hobbysnickare Nivå 7
  10. I
    Anonym
    Ger liv till tråden. Jag behöver synpunkter.
    Såg att Jula sålde billig kontursåg, är det nåt att ha? Kontursåg överhuvudtaget, nåt att ha?
    Kan det vara roligt? Erkänner att jag kanske skulle tycka det, var faktiskt på väg att modifiera en gammal symaskin att ha till att såga småsaker med, men till Jula priset lägger jag ned de idéerna. Så nu återstår bara, är det nåt roligt att ha?

11. I
    Anonym
    Jag köpte en, får se sedan om den blir uppackad.

12. ceson
    Medlem · Nivå 13
    Klart du ska packa upp den, det är roligt att figursåga:)

13. I
    Anonym
    Vad är roligast att såga? Pussel var det jag tänkte använda symaskinen till. Det borde jag så klart göra nu när jag har maskin, men finns det nåt mer?
    Siluetter att sätta led bakom, det blir snyggt, har gjort en för hand, men man kan ju inte ha hur många som helst.

14. ceson
    Medlem · Nivå 13
    Jag har fastnat lite för nyckelringar men det finns hur mycket som helst over there, googla på scroll saw patterns.

15. I
    Anonym