S
Som så många har vi runt del av trädgården satt upp staket/plank av tryckimpregnerat trä. I vårt fall 45x45 vertikalt (med mellanrum).

Den del som jag nu har i åtanke sattes upp sommaren 2009.
Vi pratade då om hur man skall göra för att behålla den kulör som är fallet vid nytt tryckimpregnerat trä, den "gröna" och fräscha nyansen.

Efter kontakter med målerifirma så landade det i en lasyr, av kulören "Äkta lutgrå".

Första delen (vi har gott om plank...) mot Öst/Sydväst ströks så sommaren 2010. Planen var att fortsätta (mot Öst) så snart som möjligt. Av olika skäl så blev det inte av varken -10, -11 eller -12 och när det nu var dags så uppstod det lite grubblerier kring hur vi skall nå gott resultat.

Den yta som ströks 2010 har fått en för oss attraktiv mjuk ljusgrön ton. Inte som nytt tryckat trä men ändå i vår smak. Så önskar vi även fortsättningen, som ligger i direkt anslutning.

Bekymret nu är att den till i år olaserade delen/ytan inte (ingen överraskning) längre har samma lyster eller kondition som den strukna hade när vi gjorde jobbet 2010. Vissa delar har fått en mörkare ton och framförallt är mkt åtgånget av inte bara vädret utan getingarnas gnagande.

Dunken togs fram och jag började lasera. Gick över hela den återstående ytan och kunde som väntat konstatera att träet sög olika mycket. Förutsättningarna nu gav ett resultat som inte blev så jämnt som vid strykningen 2010. Detta främst utifrån det "blarrigare underlaget/träet". Vid strykningen nyttjade jag nu en mindre roller, till skillnad från 2010 då jag penselströk. Rollandet gjorde att jag inte var lika nogräknad med handen utan på vissa mindre delar/ytor blev det mer lasyr, vilket gav ett mera täckande grön resultat. (Inte heltäckande men betydligt mer.) Det "täckande" resultatet ger också en ganska BLANK lyster.

Jag minns att det blev så på någon yta även 2010 och det är inget som sedan stört oss - men då rörde det sig alltså också om mindre ytor/"missar/slabbande".

Tanken, nu, som infann sig blev då att inse att det skulle krävas en strykning nr 2. Å då både på den nystrukna ytan - och den som ströks 2010.

Å det är där vi börjar tveka... Vi vill alltså behålla (nå) den mjuka tonen som nåddes 2010 - och idag. Det kommer inte att bli resultatet om vi nu stryker allt en andra gång. Månne på längre sikt. Färgen i sig (som alltså blir betydligt mera framträdande vid en mättad dubbelstruken yta) kan vi nog stå ut med men den ganska blanka ytan känns mera tveksam.

Här uppstår första frågan till rutinerade på forumet:

- Kan man normalt förvänta sig att "blank" laserad yta (tryckimpregnerat trä) med tiden blir matt? Hur lång tid tar det i så fall?

Just idag, i skrivande stund, så känner jag att vi ändå lutar åt att inte stryka mer utan nöja oss med nuvarande utseende ("blarrigare" än ytorna bredvid). Dock så har jag då ett annat bekymmer; de ytor som vid helgens strykning blev mer mättade, "dubbelstrukna"... Dessa är alltså nu noterbart mera "gröna" samt blanka. Framförallt om man går nära dem.

Så, andra frågan:

- Skulle man kunna bli av med den effekten på något enkelt sätt? Typ ta fram ett finare sandpapper och slipa lite förhand? Tänker mig att i a f blankheten då skulle kunna gå att få bort. Den mera gröntäckande effekten är kanske svårare. (Visst, allting går ju - men känns som att det skulle kräva mycket jobb?)

En tredje fråga skulle också kunna adderas:

- Med vilket intervall får man annars räkna med att man behöver lasera tryckimpregnerat virke, för att behålla kulören samt den vattenavvisande ytan?

Tack på förhand för alla tips!

Lasyrer är nästan alltid baserade på ett bindemedel som bryts ner (= mattas av) relativt fort av solstrålar och väder. Redan efter något år eller två bör du ha en mattare yta på delar som är exponerade. Om allt ligger i skugga hela dagarna så kommer det tyvärr att hålla glansen längre.

Du har stött på ett problem som många lasyranvändare har, dvs att man råkar "dubbelstryka" lasyren och på så viss ökar färgintrycket eftersom mängden med pigment dubblas. Vad som brukar rekommenderas för underhållslasering är att man kör med en lasyr som är tonad (eller utspädd med färglös lasyr) till en betydligt svagare nyans än den befintliga. Det är däremot omöjligt att färga in en flammig yta till en jämn ton igen, om du inte vill lägga på lasyr tills den inte är transparent längre.

Lasyr på en fasad kan hålla mellan 4-8 år. På ett staket skulle jag säga max 4 eftersom exponeringen är såpass hög. Dock är den ju mycket lätt att underhålla. Om du vill fasa ihop de ojämna ytorna och komma till bukt med flammigheten så kan du antingen borsta trärent nästa gång eller köra 2 tunna lager täcklasyr - heltäckande men mycket tunn färg.

S
OK, stort tack för svaren.

Lutar nu åt att gå på alltihop ("2010-årsstrykningen" såväl som den nu påbörjade) en andra gång. Med tanke på det du skriver om (som också stärkte min egen uppfattning) att man kan räkna med mattare yta efter relativt kort tid. I vår fall är det nämligen så att både sol och vatten/vind kommer åt hela planket.

Lägger upp några bilder som visar vårt läge per idag.

DSC_3640.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_3645.jpg
Skapa konto
DSC_3647.jpg
Skapa konto
DSC_3655.jpg
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.