1 024 läst ·
17 svar
1k läst
17 svar
Tankar kring elementbyte
Det sägs att eternitskivor innehåller låga halter asbest, under 10 procent, men det beror kanske på när de tillverkades, jag vet inte. Vet inte vad FTX är heller. Tyvärr.Demmpa skrev:
Jag har rivit ut våra eternikanaler, inte pga att de innehåller asbest utan för att vi bl.a. har satt in FTX-system som har gjort eternitkanalerna överflödiga, vissa kanaler var tvugna att tass bort innan FTXn monterades, samt pga ombyggnadtioner.
Vissa eternitkanaler var jag tvungen att ta sönder för att få bort.
Att du är utan pengar, skall du vara djävligt glad för. För annars hade du spenderat dom och vips hade du varit utan pengar igen och med sämre uppvärmning. 😀P Pär Nordqvist skrev:Jag vet att man måste röra vid rören ganska mycket för att det ska bli farligt, det är inget nytt. Jag var nere i källaren i går och såg dessa lindade rör med olika fläckar på av tidens tand eller något annat, tyckte det såg för eländigt ut. Jag gillar inte asbest oavsett, tycker inte det är en bra lösning. Tycker förstås att idén var briljant, men blir det sämre så ska jag naturligtvis låta bli. Jag har som jag skrev inga pengar och detta kommer inte att hända. Allt kändes väldigt gammalt, utdaterat, när jag såg de svarta rören under golvet som bilden föreställer.
Asbest är en utmärkt lösning. Att du inte tycker det, ändrar inte fakta. Alla mima värmerör hänger i källartaket och är isolerade med gasbindeomlindad glasull med asbest där det behövs. Ser väldigt snyggt ut med riktigt hantverk där man var noga med detaljerna, trots att det bara är en källare.
Tycker du att dina rör är fula. Måla dom eller klä in dom med "modern" plast.
Din åkomma är tyvärr kronisk såvida du inte bryter ditt självdestruktiva livsmönster genom att sluta Googla "asbest". 😃
S = självdragssystem
F = fläktstyrd frånluft
FX = fläktstyrd frånluft med värmeåtervinning (tex FLVP (frånluftsvärmepump))
FT = fläktstyrd till & frånluft
FTX = fläktstyrd till & frånluft med värmeåtervinning
F = fläktstyrd frånluft
FX = fläktstyrd frånluft med värmeåtervinning (tex FLVP (frånluftsvärmepump))
FT = fläktstyrd till & frånluft
FTX = fläktstyrd till & frånluft med värmeåtervinning
Klicka här för att svara