6 020 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
tangentbord goes bananas efter vätska
Jag råkade spilla en matsked vätska på tangentbordet(laptop) om tangenterna började direkt sturla. I princip funkga inga tangenter, förutom justering för skärmens ljusstyrka. Igår kväll funkade några andra knappar också, från o till, o vissa ger andra tecken, som att shift hela tiden är nertryckt.
Datorn var varm hela natten, påslagen, för att torka ut ev fukt, men på morgonen inget bätre, bara ljusstyrkan som går att justera med dess 2 knappar. Tuchpad o dessa två knappar funkar.
Testade koppla in ett externt tangentbortd, och det funkade hyfsat en stund, men imorse inte alls.
Jag testade logga in på mitt gäst-konto, där funkar som väntat inte heller tangentbordet, ,MEN, där funkar mitt externa tangenbord perfekt. Hur kan det komma sig tro?
Datorn var varm hela natten, påslagen, för att torka ut ev fukt, men på morgonen inget bätre, bara ljusstyrkan som går att justera med dess 2 knappar. Tuchpad o dessa två knappar funkar.
Testade koppla in ett externt tangentbortd, och det funkade hyfsat en stund, men imorse inte alls.
Jag testade logga in på mitt gäst-konto, där funkar som väntat inte heller tangentbordet, ,MEN, där funkar mitt externa tangenbord perfekt. Hur kan det komma sig tro?
ett tips är att INTE ha strömmen på för att torka ut elektronik som man spillt på då det kan bli kortslutning som kan bränna upp saker
istället, ut med nätsladd, batteri etc så enheten är helt "död" och låt den torka innan den slås på igen
har man spillt typ cocacola så kan ju "kletigheten" vara ett problem, då får man försöka rengöra utan att för den skull spola det under kranen, går ju ibland att ta isär och bara rengöra den delen som blivit kladdig.
istället, ut med nätsladd, batteri etc så enheten är helt "död" och låt den torka innan den slås på igen
har man spillt typ cocacola så kan ju "kletigheten" vara ett problem, då får man försöka rengöra utan att för den skull spola det under kranen, går ju ibland att ta isär och bara rengöra den delen som blivit kladdig.
Vad för vätska , grogg , saft , kaffe .......
På en laptopp är tangentbordet integrerat med datorn , enda chansen att rädda den är , att skruva isär så du kommer åt att rengöra med jummet vatten de små elektroniska kontakterna under knapparna , att ett extern bord inte funkar beror nog på att det är kortis på någon ordinarie knapp
På en laptopp är tangentbordet integrerat med datorn , enda chansen att rädda den är , att skruva isär så du kommer åt att rengöra med jummet vatten de små elektroniska kontakterna under knapparna , att ett extern bord inte funkar beror nog på att det är kortis på någon ordinarie knapp
Jag tappade en t-påse på tangentbordet, från den fyllda koppen direkt ut. Så det var inga jättemängder te men tillräckligt antar jag. Ja, stänga av ström bör man göra, men det handlar om sekunder i mitt fall sen är det lönlöst då vätskan redan sipprat igenom. Om vanligtvis är min laptop mycket varm så den vätska som kom ner bör ha avdunstads redan inom 1 max 2 minuter.
Hur man än vrider o vänder på det så måste ni ju som jag, vara häpen över att mitt externa tangenbord BARA fungerar på mitt gästkonto. Hur fanken kan detta vara möjligt? Det är som att konfigurationen i mjukvaran slutat fungera till mitt primära konto. I enhetshanteraren så har jag inga felmeddelanden i alla fall, men där är väl bara fysiska fel som syns.
Kan tilläggas att jag vända upp o ner på datorn när jag spillde te, o i samband med detta råkade jag trycka till ett gäng tangenter hysat hårt, frågan om något hände då? (dvs kanske inte vattenskada)
Hur man än vrider o vänder på det så måste ni ju som jag, vara häpen över att mitt externa tangenbord BARA fungerar på mitt gästkonto. Hur fanken kan detta vara möjligt? Det är som att konfigurationen i mjukvaran slutat fungera till mitt primära konto. I enhetshanteraren så har jag inga felmeddelanden i alla fall, men där är väl bara fysiska fel som syns.
Kan tilläggas att jag vända upp o ner på datorn när jag spillde te, o i samband med detta råkade jag trycka till ett gäng tangenter hysat hårt, frågan om något hände då? (dvs kanske inte vattenskada)
Kan inte förklara varför det externa tangentbordet fungerar med bara ett konto. Men ha i övrigt lagat ett 30tal "spillmaskiner" genom åren. Eftersom vi jobbar mot företag. Är kaffe, te och vatten vanligast. Vatten, även helt glas. Brukar oftast gå fint att låta torka ur. Låt stå avstängd på väl ventilerat gärna varmt ställe. Tar tid, allt mellan 1-3 dygn.
Kaffe och te är värre. Har man tur är det bara tangentbordet som går sönder. Har man otur går moderkortet (inte lönt att laga) också. Problemet med kaffe och te är att det bli beläggningar kvar, som fortfarande kan kortsluta kretsar efter den torkat.
Tangentborden är inte så jävliga att byta själv om man är lite tekniskt händig. Men på konsumentmaskiner är alla delar väldigt plastiga. Så var försiktig när du skruvar ner maskinen.
Vet inte om det går att handla där dom privatperson, men EET.se har laptoptangentbord till flest modeller. Convena i Göteborg har ocksp en del.
Du kan chansa på att låta den tork ett tag till. Hjälper inte det hade jag bytt tangentbord.
OT: hade en kund en gång som spillt rosevin i sin laptop. Luktar gammal bakfylla nåt så in i helvete att sätta igång en sån sedan.
Kaffe och te är värre. Har man tur är det bara tangentbordet som går sönder. Har man otur går moderkortet (inte lönt att laga) också. Problemet med kaffe och te är att det bli beläggningar kvar, som fortfarande kan kortsluta kretsar efter den torkat.
Tangentborden är inte så jävliga att byta själv om man är lite tekniskt händig. Men på konsumentmaskiner är alla delar väldigt plastiga. Så var försiktig när du skruvar ner maskinen.
Vet inte om det går att handla där dom privatperson, men EET.se har laptoptangentbord till flest modeller. Convena i Göteborg har ocksp en del.
Du kan chansa på att låta den tork ett tag till. Hjälper inte det hade jag bytt tangentbord.
OT: hade en kund en gång som spillt rosevin i sin laptop. Luktar gammal bakfylla nåt så in i helvete att sätta igång en sån sedan.
Jag tror denna slutsats är helt felaktig, en matsked vätska ner i ljummen elektronik avdunstar nog inte så snabbt, det generella rådet till andra som läser denna tråd är att som i förra inlägget, power off och torka långsamt i nån dag minst...Dracula skrev:
Ofta tål elektronik lite fukt, kanske även vätska - när den ej är strömsatt.
De komponenter det ligger spänning på kommer det kunna bli kortslutning och diverse fenomen med korrosion osv. När det finns batterier i som går att ta ut, gör det, de kan tillföra spänning på delar av elektroniken även om man upplever att enheten är avstängd.
Frågan om det är ett kvarvarande problem eller ej lämnar jag okommenterat, men tangentbord tror jag ofta är rätt tåliga för både det ena och andra, endel spolar de i vatten och låter torka och det verkar de ju klara ofta... Dock är det ju lösa tangentbord, inte integrerade i laptop.
Det finns ju olika typer av tangentbord, läs
https://en.wikipedia.org/wiki/Keyboard_technology
De med "dome switch" är ju samma teknik som ofta fjärrkontroller till TVn har, fjärrkontroller har jag flera gånger tagit isär och tvättat då det kommer "klet" mellan PCB och membran som gör att de inte funkar som de ska.
Ja, många vanligt hederliga tangentbord med sladd, går att köra i diskmaskinen. Bara det inte är en massa extra lullull i dem med känsliga kretsar. Dem behöver torka en stund, även om dem vädras ganska enkelt eftersom dem är relativt öppna.
Som JohanLun skriver går det inte så fort med avdunstning i en dator. Bara några små fläkt hål och öppningar mot tangentbordet, sen väl inne i laptopen är det väldigt tight och lite luft. Så nästan ingen cirkulation över huvud taget när den är av stängd. Därmed bra att låta dem stå direkt i utblåset på ventilationen eller liknande om man vill snabba på avdunstningen.
Som JohanLun skriver går det inte så fort med avdunstning i en dator. Bara några små fläkt hål och öppningar mot tangentbordet, sen väl inne i laptopen är det väldigt tight och lite luft. Så nästan ingen cirkulation över huvud taget när den är av stängd. Därmed bra att låta dem stå direkt i utblåset på ventilationen eller liknande om man vill snabba på avdunstningen.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
datorn betedde sig riktigt skumt i några dagar, tangentbordet levde sitt egna liv, trots att det var demonterat. Jag körd nu bara med extern skrivbord. Men efter några dagar så är de längre inget strul mes själa datorn, går att använda med externa tangentbordet. Nu vet jag inte upp ett nytt laptop-tangentbord kommer funkar, men ska testa, problemet är att hitta ett till vettigt pris. Tyvärr är Lenovo tjuriga med reservdelar, måste ofta vara lenovogodkända produktuder, sk "white-listed" ...dvs ett FRU-nummer. Men det finns för ca 800-1000kr utomlands.
på ebay brukar laptop kb finnas för nån hundralapp... tyvärr måste du nog ut med det nuvarande för att hitta modellnummer...
dock skulle jag tro att du kan ta ut och rengöra / ta bort oxid från ditt befitliga, om det inte brann upp, men som sagt är det bara tangentbordet som fick vätska så innehåller det inte mycket...
dock brukar det vara rätt pilligt att få isär och sen även få ihop en laptop, är man ovan så är risken stor man drar sönder nån kabel eller bryter sönder nån plasthake... har man tur så är just KB det som är lättast få bort... Men just lenovo verkar gått från ett ok märke till allt plastigare grejjor...
dock skulle jag tro att du kan ta ut och rengöra / ta bort oxid från ditt befitliga, om det inte brann upp, men som sagt är det bara tangentbordet som fick vätska så innehåller det inte mycket...
dock brukar det vara rätt pilligt att få isär och sen även få ihop en laptop, är man ovan så är risken stor man drar sönder nån kabel eller bryter sönder nån plasthake... har man tur så är just KB det som är lättast få bort... Men just lenovo verkar gått från ett ok märke till allt plastigare grejjor...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden