Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Jag håller på att sätta tillbaka innerpanelen på insidan av bakluckan på bilen. Den sitter fast med tre skruvar och typ 8 clips.
Har fått dit allt förutom en clips som inte vill tryckas ner hela vägen i hålet där den ska ner. Har försökt med mycket våld, med både händer och fötter. Men går inte. Tror nu att plasten börjat mjukna upp. Den är väldigt svåråtkomlig att pilla på dessutom. Via ena servicefacket i kåpan når man den, men endast med verktyg, inte med egna händer. Jag har försökt att lirka med skruvmejsel och liknande verktyg för att få den att dras igenom sista biten. Men lyckas inte, gör bara mer skador på både plåt och plast.
Skulle behöva en tång som når dit och där handtagen på tången inte behöver så stort utrymme. Det är väldigt trångt där inne. Jag har googlat väääldigt mycket på tänger och verktyg som skulle kunna möjligen vara gjort för detta eller annars allmänt lämpliga. Men hittar inget. Så försöker nu här och ser om någon har någon idé.
Här är bild på eländet:
Har fått dit allt förutom en clips som inte vill tryckas ner hela vägen i hålet där den ska ner. Har försökt med mycket våld, med både händer och fötter. Men går inte. Tror nu att plasten börjat mjukna upp. Den är väldigt svåråtkomlig att pilla på dessutom. Via ena servicefacket i kåpan når man den, men endast med verktyg, inte med egna händer. Jag har försökt att lirka med skruvmejsel och liknande verktyg för att få den att dras igenom sista biten. Men lyckas inte, gör bara mer skador på både plåt och plast.
Skulle behöva en tång som når dit och där handtagen på tången inte behöver så stort utrymme. Det är väldigt trångt där inne. Jag har googlat väääldigt mycket på tänger och verktyg som skulle kunna möjligen vara gjort för detta eller annars allmänt lämpliga. Men hittar inget. Så försöker nu här och ser om någon har någon idé.
Här är bild på eländet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygstokig
· Norrbotten
· 892 inlägg
en bit armeringsjärn kan du kanske böja till så du kommer åt att peta med? 
Produkter som diskuteras: "spetstång"
Spetstänger
Spetstänger, även kända som långnäbbstänger, är ett populärt verktyg inom många yrkesområden, som elektronik, smyckesmakeri, och mekaniska jobb. Dessa tänger har en smal, spetsig näbb, vilket gör att de kan nå in i trånga utrymmen
Läs mer
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Problemet är att handtagen alltid böjer sig ut på alla tänger. Det får det inte plats att göra på detta utrymme. Behöver ha helt raka handtag..
Kan du inte pilla/hålla dit ett anhåll eller motsvarande så det blir stumt när du skall trycka in clipset? Eller missförstår jag att problemet är att clipshålet fjädrar undan när du 'trycker till'? Eller är hålet intryckt på någotvis?
Jag tror att It1cobras förklaring är lösningen på ditt problem. Materialet som clipsen skall in i är inte tillräckligt stumt så det fjädrar undan när du försöker trycka in det styva clipset, försök få in något mothåll bakom så kan du nog trycka in clipset i sitt hål.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Jag har inte sett exakt hur det beter sig när jag dunkar, för man kan inte göra båda samtidigt. Jag får fråga nån vän om den kan hjälpa till och trycka något emot där medan jag dunkar. Inte lätt detta, och har dessutom ingen bra arbetsplats heller. Står utomhus på en gemensam parkering i minusgrader 
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Jag har efter att ha hamnat i liknande situation kommit på en lösning. Skit i det sista clipset!👍😄
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Jag mailade Audi Danderyd som svarade att jag kunde komma förbi så kan dom kolla på det. Tänkte åka förbi imorgon. Vet inte om dom menar att dom tänkte hjälpa gratis eller ta betalt, får väl vara beredd att betala en liten slant.
Ärligt talat vet jag inte ens om det är sista clipsen som är lös bara. Det är bara två clips man kan se med blotta ögat. Denna och en till, och den andra sitter som den ska. De 6 övriga clipsen har jag ingen aning om. Men kåpan sitter ju relativt bra i alla fall. Skulle väl kunna sitta lite mer slimmat. Blir lite osäker hur det var innan.
ceson: Alltid kul med egenritade bilder!
Förstod dock inte riktigt hur du menade måste jag säga 
Men jag åker till Audi imorgon och ser vad dom säger
Ärligt talat vet jag inte ens om det är sista clipsen som är lös bara. Det är bara två clips man kan se med blotta ögat. Denna och en till, och den andra sitter som den ska. De 6 övriga clipsen har jag ingen aning om. Men kåpan sitter ju relativt bra i alla fall. Skulle väl kunna sitta lite mer slimmat. Blir lite osäker hur det var innan.
ceson: Alltid kul med egenritade bilder!
Men jag åker till Audi imorgon och ser vad dom säger
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Nu har jag varit på Audi Danderyd.
Han kände och ruckade på kåpan och tyckte den satt bra. Han sa att han skulle låtit det vara om det var han. Den sitter ändå så som den ska sitta.
Så det var ju lite betryggande att höra i alla fall, att en auktoriserad Audi-verkstad godkänner monteringen. However, det stör mig ÄNDÅ lite att den inte sitter fast så hårt som den gjorde i sitt originalutförande så att säga. Så jag vill nog ändå göra egna försök att få dit den bättre.
Han kände och ruckade på kåpan och tyckte den satt bra. Han sa att han skulle låtit det vara om det var han. Den sitter ändå så som den ska sitta.
Så det var ju lite betryggande att höra i alla fall, att en auktoriserad Audi-verkstad godkänner monteringen. However, det stör mig ÄNDÅ lite att den inte sitter fast så hårt som den gjorde i sitt originalutförande så att säga. Så jag vill nog ändå göra egna försök att få dit den bättre.