Vad är inte osannolikt?

A
R Rolle85 skrev:
Vad är inte osannolikt?
han menar att det inte skulle vara själva stiftet..

Ok vad är det istället? Efter strulet gick den sen bra hela tiden i ca 40 min

A
R Rolle85 skrev:
Ok vad är det istället? Efter strulet gick den sen bra hela tiden i ca 40 min
på din så skulle jag gissa att antingen så är tätringen eller gängorna i cylindern som spökar..
gängorna är ett vanligt problem med dessa cylindrar..

Provat justera förgasaren? Kan ju vara en slump att den går bättre efter du grejat med tändstiftet. Motorn/förgasaren blivit mer genomvarm under tiden du grejat med stiftet och bränsleblandning stämmer bättre sen.

Jag misstror inte maskintok på något sätt så det han säger ligger det nog nått i.
Vill bara inflika att de motorer (2taktare) jag haft med lösa stift har spikat sönder. Tändstiftet som sitter löst får inte kylning vilket leder till glödtändning och motorn spikar sönder. Det i sig leder till tappad kompression och starsvårigheter.

Känns som bra med komp i snöret och startar alltid efter något drag trotts att den legat i 1 år

Den har en dekompressionsventil? Vad gör den

A
en sådan här motor reagerar inte på detta sätt om det vore förgasaren eller justering..

Skulle det vara tjuvluft så skulle även högt varvtal vara uteslutet eller så skulle den inte orka upp...
samt att den skulle gå väldigt oroligt på lågvarv.. Eller inte ha någon tomgång alls.

R Rolle85 skrev:
Den har en dekompressionsventil? Vad gör den
Gör så det går lättare att dra runt motorn när man ska starta

• Gilla
1
  • Laddar…
A
G GVR4 skrev:
Gör så det går lättare att dra runt motorn när man ska starta
Korrekt,. den släpper på kompressionen så att motorn blir lättare att dra runt..
vid tändexplosion så skjuter den ut ventilen och stänger då öppningen..
vilket gör att kompressionen ökar igen..

Nu har jag aldrig haft en röjsåg. Men är det inte samma som motorsåg? Sådär beter sig ju motorsågen när lågfarten är för snålt ställd:thinking:

A
G GVR4 skrev:
Nu har jag aldrig haft en röjsåg. Men är det inte samma som motorsåg? Sådär beter sig ju motorsågen när lågfarten är för snålt ställd:thinking:
Eller om motorn tjuvluftar...

• Gilla
GVR4
  • Laddar…
Börjar med nytt tändstift

... Och dra inte åt det för hårt.

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.