2 490 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
tändfel pelletsbrännare
hej
har ibland tändfel på Ulmax 2000 pelletsbrännare.
efter oftast 3 startomgånger kan han tändas på .
men innan han visar att det är tändfel samt inte hittar givaren
då startar jag om denna.
sist stannade brännaren också under drift, då visas i display :är brännaren på ? samt en röd lampa som lyser på pellmax cu.
vad kan vara orsaken?
jag brukar göra rent allt varan vecka ungfär.
tack på förhand för alla svar.
mvh James
har ibland tändfel på Ulmax 2000 pelletsbrännare.
efter oftast 3 startomgånger kan han tändas på .
men innan han visar att det är tändfel samt inte hittar givaren
då startar jag om denna.
sist stannade brännaren också under drift, då visas i display :är brännaren på ? samt en röd lampa som lyser på pellmax cu.
vad kan vara orsaken?
jag brukar göra rent allt varan vecka ungfär.
tack på förhand för alla svar.
mvh James
Hejsan, James
Lite funderingar. Själv har jag en ”Eurofire” brännare som jag är nöjd med. Men ett problem uppstod när jag byt fabrikat på pellets, en säsong gick över till "Stora Enso" då blev det många driftstopp och start omgångar, efter alla justering av inställningar på brännaren kunde bara konstatera att dem var helt enkelt svårt att tänder på i början? Nästa säsong var det "Scandbio" och allt gick på räls, aldrig någon driftstopp alls. Jag gör ingen reklam, men det verkar att vissa brännare åtminstone är väldigt känslig för olika råvaror. Har du förresten försökt att förlänger drifttid på tänd sekvens vid start och kalibrerad pellets mängd?
Hälsningar,
Swedsim
Lite funderingar. Själv har jag en ”Eurofire” brännare som jag är nöjd med. Men ett problem uppstod när jag byt fabrikat på pellets, en säsong gick över till "Stora Enso" då blev det många driftstopp och start omgångar, efter alla justering av inställningar på brännaren kunde bara konstatera att dem var helt enkelt svårt att tänder på i början? Nästa säsong var det "Scandbio" och allt gick på räls, aldrig någon driftstopp alls. Jag gör ingen reklam, men det verkar att vissa brännare åtminstone är väldigt känslig för olika råvaror. Har du förresten försökt att förlänger drifttid på tänd sekvens vid start och kalibrerad pellets mängd?
Hälsningar,
Swedsim
S Swedsim skrev:Hejsan, James
Hälsningar,
Hej, nej det har jag inte gjort tycker det dröjer ett antal minuter tills drifttid på tänd sekvens slutar.
men ska kolla upp det samt kalibrering.
tack!
Swedsim
S Swedsim skrev:Hejsan, James
Hälsningar,
Swedsim
Ja, det skrev du ju i första inlägget. Jag läste lite slarvigt, sorry.
Larmet erhålls när rökgastemperaturen inte har stigit tillräckligt inom en rimlig tid, alltså om det är startproblem.
Kvittering med return, upp eller nedpil släcker larmet.
Beträffande startproblem så är det viktigt att motdragsluckan i rökgaskanalen är rätt justerad.
Din brännare behöver -10Pa drag, vilket motsvarar 20 mm mellan motvikt och inre stopp.
Hur hög är din skorsten? Är den upp mot 10 meter, kan motdragsluckan vara för liten och står helt öppen.
Kontrollväg startdosen som skall vara runt 125 gram.
Larmet erhålls när rökgastemperaturen inte har stigit tillräckligt inom en rimlig tid, alltså om det är startproblem.
Kvittering med return, upp eller nedpil släcker larmet.
Beträffande startproblem så är det viktigt att motdragsluckan i rökgaskanalen är rätt justerad.
Din brännare behöver -10Pa drag, vilket motsvarar 20 mm mellan motvikt och inre stopp.
Hur hög är din skorsten? Är den upp mot 10 meter, kan motdragsluckan vara för liten och står helt öppen.
Kontrollväg startdosen som skall vara runt 125 gram.
hej var inte på forumet på jätte länge och hade missad din inlägg,har inte det problem längre,bytte ut värmesystem till bergvärme.S Swedsim skrev:Hejsan, James
Hälsningar,
Swedsim
hoppas det funkar bra för dig med nya pellets.
hälsningar
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Självdrag vid pelletsbrännare i panna?
Ved, Pellets, Flis -
Hej har en fråga om pelletsbrännare
Ved, Pellets, Flis -
Varför stannar inte pelletsbrännare vid uppnådd temperatur!
Ved, Pellets, Flis -
Vilken pelletsbrännare till panna Focus PE20?
Ved, Pellets, Flis -
Tändfel på pelletsbrännare stup i kvarten
Ved, Pellets, Flis