Vilken bänkskiva anser Ni vara den tåligaste, är ute efter en mörk (svart) skiva, (laminat)?
Skall även köpa en fläktkåpa, behöver även råd där vad som är bäst,kåpan kan vara 60 cm.
 
Redigerat:
Laminat är tålig. Men skadar du den är det problem. Har du en i massiv ek t.ex., kan du slipa om den.
 
nallum skrev:
Vilken bänkskiva anser Ni vara den tåligaste, är ute efter en mörk (svart) skiva, (laminat)?
Skall även köpa en spiskåpa, behöver även råd där vad som är bäst,kåpan kan vara 60 cm.
Vilken typ av spiskåpa är du på jakt efter:
Mekanisk (dvs utan motor) som kopplas till befintligt ventilationssystem?
Elektrisk (dvs med motor) som INTE får kopplas till befintligt ventilationssystem?
 
H
Har köpt ett laminatskiva mörk på Ikea och lagt hon ovanpå.
det blit då inte några större summor att byta ut skivan när den går sönder.
Upplever den ändå som tålig vid normalt användande, dvs inga heta kastruller och inte skära bröd direkt på skivan.
 
Det är en fläktkåpa med motor som ansluts till ventilen som jag menade.
 
Redigerat:
nallum skrev:
Det är en fläktkåpa med motor som ansluts till ventilen som jag menade.
När det gäller fläktar med motor är det en hel vetenskap om vad som gäller:
http://www.franke.se/miljo/
På ovanstående länk kan du läsa om hur du kan bedömma om en fläkt är bra eller ej.
(Om du bortser från reklamen från Franke är det faktiskt bra och instruktiv läsning).

Men vad avser du med ventilen? Menar du att utblåset från fläktkåpan skall monteras in i en ventil i väggen?
 
Jag tänkte montera en fläktkåpa i stället för den gamla fläkten.
Jag är inte så van vid alla dessa termer inom bygg, då jag är en kvinna, men jag vill så gärna lära mig!!!
 
nallum skrev:
Jag tänkte montera en fläktkåpa i stället för den gamla fläkten.
Jag är inte så van vid alla dessa termer inom bygg, då jag är en kvinna, men jag vill så gärna lära mig!!!
Om du har möjlighet att ta några bilder på hur det ser ut (gärna framifrån och från sidan), så är det mycket lättare att hjälpa dig. Som extra bonus behöver du inte kunna alla termer på förhand :-)

Jag försöker egentligen hjälpa dig med att reda ut om du kommer göra ett fel som många gör. Nämligen att koppla en fläkt med motor till hålet i väggen där ventilationen för alla lägenheter finns. Då kommer du att blåsa oset rakt in till grannernas lägenheter. Och hyresvärden/bostadsrättsföreningen blir väldigt missnöjda...
Bor du i lägenhet eller i villa?
 
Martin_Blomberg skrev:
Om du har möjlighet att ta några bilder på hur det ser ut (gärna framifrån och från sidan), så är det mycket lättare att hjälpa dig. Som extra bonus behöver du inte kunna alla termer på förhand :-)

Jag försöker egentligen hjälpa dig med att reda ut om du kommer göra ett fel som många gör. Nämligen att koppla en fläkt med motor till hålet i väggen där ventilationen för alla lägenheter finns. Då kommer du att blåsa oset rakt in till grannernas lägenheter. Och hyresvärden/bostadsrättsföreningen blir väldigt missnöjda...
Bor du i lägenhet eller i villa?
En del gamla hus hade individuella kanaler från köket ut i taket. I dessa är det ok att koppla fläkten på. Annars får man använda en med kolfilterinsats.

I villor är det uteslutande individuella kanaler. Såvida man inte vill flytta på fläkten till en konstig plats.

Men visst kan jag ha fel :-)
 
Jag bor i villa, men har inte börjat med rivning ännu, så fortfarande så finns en fungerande fläkt på plats.
 
kamilenski skrev:
En del gamla hus hade individuella kanaler från köket ut i taket. I dessa är det ok att koppla fläkten på. Annars får man använda en med kolfilterinsats.

I villor är det uteslutande individuella kanaler. Såvida man inte vill flytta på fläkten till en konstig plats.

Men visst kan jag ha fel :-)
Utan att vara expert på ämnet så har jag för mig att orsaken till att man inte skall koppla motordrivna fläkter (med kolfilterinsats) till gemensamma kanaler är att man stör trycksättningen i ventilationssystemet.

Men bor du i villa så är det bara att välja mellan att sätta dit en fläkt med inbyggt motor eller en fläkt med motorn på annat ställe. Sista varianten med motorn på annat ställe än fläktkåpan är tystare (kan ha mera ljudsisolation kring motorn) och kan dra ut mera luft (då motorn kan göras störra och starkare). Men dyrare.
 
Tack för Dina svar, då vet jag att det ska funka med en fläktkåpa så småningom.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.