2 471 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Tålig bänkskiva!
Vilken typ av spiskåpa är du på jakt efter:nallum skrev:
Mekanisk (dvs utan motor) som kopplas till befintligt ventilationssystem?
Elektrisk (dvs med motor) som INTE får kopplas till befintligt ventilationssystem?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Har köpt ett laminatskiva mörk på Ikea och lagt hon ovanpå.
det blit då inte några större summor att byta ut skivan när den går sönder.
Upplever den ändå som tålig vid normalt användande, dvs inga heta kastruller och inte skära bröd direkt på skivan.
det blit då inte några större summor att byta ut skivan när den går sönder.
Upplever den ändå som tålig vid normalt användande, dvs inga heta kastruller och inte skära bröd direkt på skivan.
När det gäller fläktar med motor är det en hel vetenskap om vad som gäller:nallum skrev:
http://www.franke.se/miljo/
På ovanstående länk kan du läsa om hur du kan bedömma om en fläkt är bra eller ej.
(Om du bortser från reklamen från Franke är det faktiskt bra och instruktiv läsning).
Men vad avser du med ventilen? Menar du att utblåset från fläktkåpan skall monteras in i en ventil i väggen?
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Om du har möjlighet att ta några bilder på hur det ser ut (gärna framifrån och från sidan), så är det mycket lättare att hjälpa dig. Som extra bonus behöver du inte kunna alla termer på förhandnallum skrev:
Jag försöker egentligen hjälpa dig med att reda ut om du kommer göra ett fel som många gör. Nämligen att koppla en fläkt med motor till hålet i väggen där ventilationen för alla lägenheter finns. Då kommer du att blåsa oset rakt in till grannernas lägenheter. Och hyresvärden/bostadsrättsföreningen blir väldigt missnöjda...
Bor du i lägenhet eller i villa?
En del gamla hus hade individuella kanaler från köket ut i taket. I dessa är det ok att koppla fläkten på. Annars får man använda en med kolfilterinsats.Martin_Blomberg skrev:Om du har möjlighet att ta några bilder på hur det ser ut (gärna framifrån och från sidan), så är det mycket lättare att hjälpa dig. Som extra bonus behöver du inte kunna alla termer på förhand
Jag försöker egentligen hjälpa dig med att reda ut om du kommer göra ett fel som många gör. Nämligen att koppla en fläkt med motor till hålet i väggen där ventilationen för alla lägenheter finns. Då kommer du att blåsa oset rakt in till grannernas lägenheter. Och hyresvärden/bostadsrättsföreningen blir väldigt missnöjda...
Bor du i lägenhet eller i villa?
I villor är det uteslutande individuella kanaler. Såvida man inte vill flytta på fläkten till en konstig plats.
Men visst kan jag ha fel
Utan att vara expert på ämnet så har jag för mig att orsaken till att man inte skall koppla motordrivna fläkter (med kolfilterinsats) till gemensamma kanaler är att man stör trycksättningen i ventilationssystemet.kamilenski skrev:
Men bor du i villa så är det bara att välja mellan att sätta dit en fläkt med inbyggt motor eller en fläkt med motorn på annat ställe. Sista varianten med motorn på annat ställe än fläktkåpan är tystare (kan ha mera ljudsisolation kring motorn) och kan dra ut mera luft (då motorn kan göras störra och starkare). Men dyrare.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden