8 432 läst ·
50 svar
8k läst
50 svar
Talgoxe i vår webkameraholk!
Får man fråga lite om tekniken? Jag har haft liknande planer, men för en fladdermusholk (jag vill bli av med lite mygg), och har funderat på att sätta en IR-känslig kamera och några IR-lysdioder för belysning (fladdermöss ser inte i IR-spektrat).
Hur ser er lösning ut?
Hur ser er lösning ut?
Irriterande nog tänkte jag inte alls på att ta kort innan vi satte upp holken.Troberg skrev:
Men jag köpte en billig webkamera på tradera, som det stod skulle ha irlampor. När jag sedan ett antal månader senare färsöker få igång den så är det vitt ljus. Så det är lite lite lyse på i holken.
Sambon kontaktade någon fågelförening för att fråga om det kan påverka fåglarna, men enligt dom så ska det inte göra det om de väljer att flytta in. Men irlampor borde ändå vara att föredra tycker jag.
Min pappa byggde iaf en helt vanlig holk av brädor som var ca 10 cm högre från hålet räknat än vad han brukar bygga.
Sen skruvade jag fast kameran högst upp under taket. Gjorde ett hål så jag fick ut usbsladden, köpte en 10 m lång usbsladd för att nå in till datorn.
Som sagt väldigt enkelt gjort och betydligt billigare än de man kan köpa.
Är det något mer specifikt du vill veta så hör av dig igen.
Harald Nyborg har en färdig holk med kamera för de som inte vill bygga själv: http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=1780&Grp=&n=10
Immobil skrev:
En sak att tänka på med de man köper, iaf weibulls som kom först, men även denna ser ut att ha de sladdarna, är att man måste ha tvkort i datorn för att kunna se det på datorn. Annars får man koppla till tvn, vilket iofs också kan vara trevligt beroende på vart man har tvn i huset.
jag tittade nyss in
va gulligt. jag brukar titta in på na.se de har oxå en holk med just talgoxar!!
Lite mer action i holken nuförtiden ... 
Efter att då och då tittat in i en tom holk för några veckor sen och ledsnat och glömt bort det, så kom jag ihåg holken för några dagar sedan, och då ruvade honan.
Och nyss kikade jag och plötsligt lämnade hon boet en minut eller två så då kunde jag räkna till 8st ägg.
Efter att då och då tittat in i en tom holk för några veckor sen och ledsnat och glömt bort det, så kom jag ihåg holken för några dagar sedan, och då ruvade honan.
Och nyss kikade jag och plötsligt lämnade hon boet en minut eller två så då kunde jag räkna till 8st ägg.
Redigerat: