Jag ska bygga ett 1,5 plans hus i lösvirke. Arkitekten har ritat in en takvinkel på 30 grader.
Vad brukar man ha för takvinkel? Känns som 30 grader är ganska lågt. Övervåningen blir väll smalare då? (jag har förhöjt väggliv)
Tacksam för svar

apotekarnes
Allt beror väl på vad du har för höjd längst ut mot långsidan. 30 grader är nog ganska vanligt.

Vi har förhöjt väggliv och 34 grader.

Med förhöjt väggliv är inte 30 grader särskilt lågt. Många hustillverkare kör på 27 grader när det är förhöjt väggliv. För vanlig 1 1/2 är dock 45 grader att föredra om man vill ha stor övervåning. Rent estetiskt kommer ju dock taket att dominera över fasaden när husets långsida betraktas utifrån vilket, enligt mig, är ganska fult. En vanlig kompromiss hos husföretagen är 38 grader.

tack för svaren. Förhöjt väggliv är 70cm? Jag ska ringa arkitekten senare idag och diskutera detta. Jag ritade upp det igår med 30, 34 och 38 grader på 30 och 34 graders lutning tjänade jag nästan 1m i bredd på övervåningen.

Det finns inga begränsningar i nockhöjd?

nej det finns inga restriktioner på höjder vad jag vet.

nu hatr jag pratat med arkitekten och ändrat till förhöjt väggliv och 38 graders lutning. känns riktigt bra :)

Det beror ju lite på var du ska bygga.

I t.ex Bohuslän anses att takvinkeln ska ligga mellan 30-35 grader. Över 35 tycker jag inte du ska gå.

P.S.
Vi bygger just nu på en skånelänga men har tidigare byggt ett "skärgårdshus" med förhöjt väggliv. Det hade 34 graders takvinkel och det blev för "spetsigt" utseendemässigt.

När det gäller ytan, så tycker jag, att ju "flackare" tak, desto mera yta på övervåningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.