2 860 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Takstolsbokens program ger fel
Hej!
Jag har fått problem med Takstolsbokens medföljande program. Det producerar ritning helt korrekt men kan inte längre specificera spikplåtarna/hålplattorna. Tänkte att det kanske var min gamla version (2004) som inte fungerade så jag lånade hem 2010 års utgåva från biblioteket men det är samma fel. Har testat på två datorer... Är det någon som stött på samma problem och hittat en lösning för Windows 10? Felmeddelandet är "Spikplåtsdimensioneringen ej godkänd! Öka aktuella virkesbredder eller välj större spikningsplåtar i sortimentet!". Det tycks inte spela någon roll vilka värden jag knappar in - felmeddelandet är detsamma.
Försöker beräkna takstol enl följande:
Plåtfabrikat: testat alla alternativ i programmet men kan lättast få tag i Essve
Ankarskruv
Snö: 2,5
Vind: 0,73
Fackverk W 27 grader
Upplag 145 mm
Tass 300 mm
Spännvidd: 6010 mm
Centrumavstånd: 1200 mm
Tungt tak
Skarv underram 50/50
Max kvalitet C24
Jag har fått problem med Takstolsbokens medföljande program. Det producerar ritning helt korrekt men kan inte längre specificera spikplåtarna/hålplattorna. Tänkte att det kanske var min gamla version (2004) som inte fungerade så jag lånade hem 2010 års utgåva från biblioteket men det är samma fel. Har testat på två datorer... Är det någon som stött på samma problem och hittat en lösning för Windows 10? Felmeddelandet är "Spikplåtsdimensioneringen ej godkänd! Öka aktuella virkesbredder eller välj större spikningsplåtar i sortimentet!". Det tycks inte spela någon roll vilka värden jag knappar in - felmeddelandet är detsamma.
Plåtfabrikat: testat alla alternativ i programmet men kan lättast få tag i Essve
Ankarskruv
Fackverk W 27 grader
Upplag 145 mm
Tass 300 mm
Tungt tak
Skarv underram 50/50
Max kvalitet C24
Produkter som diskuteras: "Ankarskruv"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri C5 utomhus 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
319 kr inkl moms
Läs mer
Installerade just på en gammal dator med Windows 2000 och där fungerade det fint. Detta ämne kan stängas då programmet tycks vara för gammalt för Win 10.M menhir skrev:Hej!
Ankarskruv
Fackverk W 27 grader
Upplag 145 mm
Tass 300 mm
Tungt tak
Skarv underram 50/50
Max kvalitet C24
Allvetare
· Västra götaland
· 10 913 inlägg
Går väl att köra program i "compatibility mode" och se om det gör någon skillnad?
Byggde nära nog exakt samma takstol 2005, programet blev aldrig nöjd med plåtarna.
Skrev dit en kraftigare plåt som bygghandeln hade, och gjorde notis det i bygghandlingen.
Blev godkänt. Några plåtar använde jag dock aldrig, skruv/limmade plywood ist, blev minst lika bra och mycket billigare.
Skrev dit en kraftigare plåt som bygghandeln hade, och gjorde notis det i bygghandlingen.
Blev godkänt. Några plåtar använde jag dock aldrig, skruv/limmade plywood ist, blev minst lika bra och mycket billigare.
Jag lyfter en gammal tråd då jag också hade problem. Kontaktade ansvarig person på Bjerking (som delvis ligger bakom) och de meddelade att problemet med "Plåtdimensionering" som jäven jag hade är p.g.a. att den beräkningsmjukvara som ligger i bakgrunden bara var licensierad i 10 år och har därmed förfallit.
Man kan gå runt detta genom att ändra tid på datorn, eller som jag, sök reda på "RunAsDate": Ett program som finns att ladda hem där man kan bestämma vilket datum ett program som startas ska "uppleva".
Sedan dess funkar Takstolsboken utmärkt även på senaste Win 10 64 bit.
Man kan gå runt detta genom att ändra tid på datorn, eller som jag, sök reda på "RunAsDate": Ett program som finns att ladda hem där man kan bestämma vilket datum ett program som startas ska "uppleva".
Sedan dess funkar Takstolsboken utmärkt även på senaste Win 10 64 bit.
Klicka här för att svara