Jag ska bygga en gäststuga i friggebodsstorlek (avstånd ytterkant hammarband ca 3.2m). Jag gör egna takstolar och funderar på hur jag ska göra med hanbjälkarna. Innertaket blir parallellt med yttertaket så hanbjälkarna blir synliga.

I "Enkelboden" så sätts hanbjälkarna inte i höjd med botten på takstolen utan en bit upp, vilket skulle ge lite extra höjd under hanbjälkarna och kortare synliga hanbjälkar. Det är istället ett urtag i takstolsbenen så de vilar plant på hammarbandet. Nackdelar med detta?

Ritning från Enkelboden:

Ritning av takstolskonstruktion för gäststuga, visar mått och placering av hanbjälkar samt vinklar i konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En annan fråga rör ihopfästning av takstolsben och hanbjälke. Om jag gör det med hålplåt så kommer den att sticka in och synas. Det går att klä hanbjälkarna men de blir större och det blir krångligare. I en äldre gäststuga jag har ligger helt enkelt hanbjälken vid sidan av takstolsbenen så de överlappar och är hopspikade genom båda. Att de inte livar syns ändå inte när innertaket är uppe. Nackdelar med detta?

Bild på sammanfogningen i gamla gäststugan:

• Sammanfogning av takstolsben och hanbjälke i gammal gäststuga, träkonstruktion med IKEA-mätband synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Så länge hanbjälkarna bultar ordentligt i benen så borde inte sättet att lägga dom utanpå vara några problem.
Även en förhöjd underram funkar ju, men då måste man räkna med att det blir större krafter förstås eftersom man får mindre hävarm.
För en mindre bod tror jag inte det är några problem om man dimensionerar ordentligt dock.

Takstolsfabriken skriver:
Diagram som visar konstruktion av en A-takstol med teknisk beskrivning och mått för H2 och SPV. Text beskriver vikten av undersidans höjd och bärning i nocken.

https://www.traguiden.se/konstrukti...-av-takkonstruktion/4.2.2takstolsdimensioner/

• Gilla
beerfueled
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.