Hej!

Jag funderar på hur stort taksprång det är vettigt att ha på gavlarna på garaget. Jag har 60 cm på långsidorna och tänkte lika mycket på gavlarna. Men nu fick jag för mig att det kanske är för stort för att bärläkten ska klara det. Jag har ingen takrote utan bara underlagsplast. Man vill ju att det ska se någorlunda proportionerligt ut. Jag kommer att ha plåttakt, trp 20.

/Mats

Bärläkten är 34x70

/Mats

• Gilla
zsimpey och 1 till
  • Laddar…
34x70 är alldeles för klent för 60 cm utstick. Om takstolarnas c/c är 1200 mm är det nog dessutom för klent för hela taket i Västernorrland. Du måste upp till minst 45x70. Alternativt ställer du bärläkten på högkant. Då funkar det.

• Gilla
Lutte och 3 till
  • Laddar…
Oj nu blev det det svårt! Tog för givet att man skulle ha koll på det på den gamla anrika trävarufirman där jag köpt allt material. Jag hade inte specificerat dimensionerna på allt utan överlät en del till dom. Han har levererat 34x70 Det fick jag även till hustaket som jag monterade för snart 10 år sedan från en annan firma. Där verkar det dock ha hållit utan problem men är osäker på avståndet mellan takstolarna där. Trist nog har jag redan spikat upp bärläkten på ena sidan.

Jag kollade lite på Plannjas monteringsanvisning nu och där står det 45x90 för den snölast som gäller här. Synd att jag inte skruvade läkten för då hade det väl inte varit hela världen att byta. Nu är det väl inte helt riskfritt från att skada underlagsplasten om man ska gå loss med kofoten. Jag har svårt att tro att det var tänkt att montera läkten på högkant.

Skulle man kunna rädda situationen med att sätta en extra rad med bärläkt mellan? Nu sitter dom på cc 500

/Mats

Den bästa lösningen i det här läget är nog att skruva ytterligare en 34x70 ovanpå den första. Plåten kommer lite högre upp men det bör inte vara någon nackdel. Du måste skruva ganska tätt och med tillräckligt långa skruvar, helst 60 mm, fast de kan vara svåra att få tag på. Välj A2 kvalitet, så det håller.

Men lustigt ändå att jag fått levererat 34x70 från två olika och båda ansedda trävaruhandlare där jag köpt bärläkten tillsammans med plåten. Först till huset och nu till garaget. Tycker dom borde ha koll på vad som gäller. Nu köpte jag dessutom allt material till hela garaget på samma ställe. Och cc120 på takstolar är väl närmast standard. Taksprånget går ju enkelt att minska på och 60 cm är kanske lite mycket. Vet inte vad som är vanligt om det nu finns något sådant. Taksprång har det väl varit lite olika mode i.

/Mats

Redigerat:
Med dubbla 34x70 dvs 68x70 kan du nog gå ut till 60 cm. Har man ett traditionellt tak med råspont och papp och ströläkt under bärläkten så fungerar 34x70. Det är när läkten bara har stöd var 120:e cm som det blir otillräckligt. I synnerhet i Västernorrland med snölaster kring 3-3,5 kN/kvm. Många förväntar sig att trävaruhandlare och byggnadssnickare ska kunna den här typen av frågor, men det är inte självklart.

Jag ringde till plåttillverkaren idag, Johanssons plåt i Örnsköldsvik och frågade. (tror i alla falla att dom fortfarande tillverkar plåten) Han sa att 34x70 är det vanligaste även utan takrote och är inga problem. Ett taksprång på minst 400 ska det klara utan problem och ett läktavstånd på 500 var helt ok. Då litar jag på det rakt av då dom inte är några nykomlingar i branschen direkt. Dom har tillverkat plåt sedan början av 70 talet. Skulle inte 34x70 klara belastningen litar jag på att dom skulle ha koll på det. Sedan vet jag att andra plåttillverkare rekommenderar 45x70 och 45x90. Men enligt dom finns det ingen regel utöver plåttillverkarens utan det är bara rekommendationer.

/Mats

Det är inte fråga om att klara belastningen, det gör säkert 34x70, utan att det blir en så stor nedböjning mellan takstolarna att det ser fult ut. Innan jag svarade dig första gången gjorde jag ett överslag med de snölaster som är aktuella i ditt område. Jag utgick från en taklutning på högst 30 grader. Om du har en taklutning som är väsentligt större, 38-45 grader, kommer saken i ett annat läge, då minskar snölasten så mycket att 34x70 säkert räcker.

Om yttersta takstolen är en bit in från gavelväggen kan man spantra (regla) galvelväggen ända upp och lägga "tassar" av 2x4 som sticker ut över gavelröstet och är fästa med inte ändan i yttersta takstolen. Sedan är det bara att spika dit tröder (takbräderna) i takfallets riktning på utskiftet.

60 cm gavelutskifte blir bra!

Takstolarna sitter i liv med väggreglarna. Men jag kör med 400 mm utsprång och litar på att takleverantören har koll på att 34x70 fungerar fungerar och håller. Jag tvivlar på att dom skulle rekommendera något som visat sig inte fungera. Dom har ju inget att tjäna det.

Mats

H heimlaga skrev:
Om yttersta takstolen är en bit in från gavelväggen kan man spantra (regla) galvelväggen ända upp och lägga "tassar" av 2x4 som sticker ut över gavelröstet och är fästa med inte ändan i yttersta takstolen. Sedan är det bara att spika dit tröder (takbräderna) i takfallets riktning på utskiftet.

60 cm gavelutskifte blir bra!
Vilka härliga benämningar ni har där öster om viken :) Den mest uttrycksfulla varianten av det svenska språket om jag får tycka något.Ännu bättre när man får höra det i talat språk. På huset har vi takstolstassar på gavlarna men dom står på högkant och är lite figursågade. Snyggt, men ett elända när man ska jacka ur panelbrädorna för tassarna. Höll på bli galen när jag skulle spika upp ny panel. På långsidorna är ju tassarna lodräta men på gavlarna har dom ju samma lutning som taket. Att sedan få det att passa med en lodrät panelbräda.

/Mats

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.